A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

A fuvardíjak kiszámítása sokszor nem is olyan egyszerű. Bár az árat főként a költségeink és a piac határozza meg, számít az is, milyen árut, mekkora súlyt, milyen távolságra szállítunk. Íme néhány támpont, hogyan készíthetünk korrekt árajánlatot.

A díj meghatározása egyáltalán nem könnyű feladat. Olvasónk szeretne korrekt fuvardíjat számolni, ehhez kért segítséget.

Sokszor a piac dönt helyettünk

A fuvarozásban az árakat elsősorban a kereslet és kínálat befolyásolja. A fuvardíjat – sok más mellett – az is befolyásolja, hogy milyen területen dolgozunk. Ha hűtött, fagyasztott élelmiszert vagy veszélyes árut szállítunk, akkor a megbízók magasabb fuvardíjat is kifizetnek, mint raklapos áru szállítása esetén. Ünnepek idején, amikor nagyobb a kereslet, kérhetünk többet a szokásosnál.

Az önköltségi ár nem lesz elég

A megbízónak nyilván az az érdeke, hogy az áruja a lehető legolcsóbban jusson el a célhoz, de azt azért jogosan várjuk el, hogy ne csak a költségeink térüljenek meg, de nyereséget is szerezzünk az árainkon.

Pontos és reális díjat akkor tudunk adni, ha minden költségünket figyelembe vesszük. Érdemes éves költségvetést készíteni, amiben benne van minden kiadásunk és bevételünk. Ebből láthatjuk, hogyan állunk. Írjuk össze mennyit költöttünk üzemanyagra, javításra, biztosításra, munkabérre, könyvelőre és írjuk mellé a jövedelmeinket is! Ha úgy látjuk, hogy távol vagyunk a 10 százalékos nyereségtől, ami elvárható lenne a fuvarozásban, akkor tervezzünk kicsit magasabb díjakkal!

Nézzük, mi minden határozza meg a fuvardíjat! Egyrészt az állandó és a változó költségeink.

Állandó kiadás lehet például:

– a telephely fenntartása,

– a munkabér,

–  az adók, járulékok,

– engedélyek, biztosítások,

– beszerzések költsége, törlesztés, lízingdíj stb.

Változó költség:

– az üzemanyag,

– 3,5 t felett az útdíjak

– a karbantartás,

– kiküldetési költségek stb.

Ezeket kell leosztanunk minden egyes fuvarra. Egy sima közúti szállításnál az árat tonnadíjra vagy kilométerdíjra határozhatjuk meg. Gyűjtőfuvarozás esetén viszont nemcsak az számít, hogy milyen súlyú az áru, hanem az is, hogy mekkora helyet foglal el a kamionban. A kis súlyú, de nagyméretű rakományokra kiköthetünk pótdíjat. Ez úgy szokott működni, hogy meghatározunk egy általánosnak tekinthető térfogat/tömeg arányt. Ez a közúti szállításban általában: 1 m3 = 333 kg vagy 1 tonna = 3 m3. Az ennél terjedelmesebb áruknál már nem a tömeg alapján fogunk számolni, hanem figyelembe vesszük a térfogatot is.

Árajánlat készítés 

Mutatunk egy példát, hogyan érdemes számolni az árajánlat készítéskor.

  1. Először számoljuk ki, mennyit kell költenünk a járműre. Ezt nevezzük guruló költségnek, amit az üzemanyag fogyasztás, az amortizáció, az útdíjak és a távolság alapján határozhatunk meg.

Pl: (üzemanyagár *1 km-re jutó fogyasztás +1 km-re számolt amortizáció)*fuvarozási távolság + útdíj.

  1. Idővel arányos költségek: Aztán meg kell állapítanunk, hogy az adott fuvarfeladat teljesítéséhez szükséges időre mennyi költségünk jut. Ha például két napos fuvar lesz, akkor a két napra jutó költségeket kell kiszámolnunk. Itt még főleg azokat a költségeket nézzük, amelyek a konkrét fuvarhoz kapcsolódnak. Pl. a sofőr bérét, a napidíját vagy költségtérítését stb. Az olyan költségeket, amiket hónapról hónapra fixen fizetünk – például a rezsit – a következő lépésben vesszük számításba.

 Pl.: (a sofőr havi bérköltsége közterhekkel/ munkanapok száma + napidíj/költségtérítés)* fuvarozási napok.

  1. Vegyük számításba, hogy milyen közvetett költségeink vannak, és ezt is osszuk le a fuvarozási időre.

Pl. havi ügyviteli és egyéb költségek (telefon, rezsi, biztosítási díj, nyomtatványok, irodai dolgozók bére, takarítás stb.)/ dolgozó autók/ munkanapok száma *fuvarozási idő.

Adjuk össze ezeket a részköltségeket! Így megkapjuk az összköltségünket. Ehhez számoljunk hozzá egy elvárt nyereséget!

Az így kapott végösszeget pedig osszuk el:

– a fuvarozási távolsággal, ha kilométer alapján szeretnénk meghatározni a fuvardíjat

– a fuvarozási tömeggel, ha súly alapján.

Meghatározhatjuk a fuvardíjat annak alapján is, ha azt vesszük figyelembe, hogy havonta átlagosan hány kilométert fut az autónk, és erre határozunk meg egy konkrét díjat.

És ami még nagyon fontos: legalább havonta ellenőrizzük, hogy a megvalósult költségeink függvényében helyesen, kellő nyereséggel határoztuk-e meg a fuvardíjat!

Szilágyi Katalin