A mesterséges intelligencia (AI) sokak számára még egy távoli, kicsit misztikus dolog, pedig már most is hatással van az életünkre. Számos dologban segítségül hívhatjuk a vállalkozásunkban is: például a levelek megírásához, szerződések értelmezéséhez, de jól használható a sofőrök képzésében is.
Benyovszky Máté
Csaknem 15 évig dolgozott informatikai szakértőként hazai közép- és nagyvállalatoknál. Jelenleg a mesterséges intelligencia alkalmazási területeivel foglalkozik, a terület elismert szakértője, tapasztalatait az aiszakerto.hu blogon osztja meg a téma iránt érdeklődőkkel.
A mesterséges intelligencia már most számos tevékenységünket segíti, teszi gyorsabbá és kényelmesebbé. Például az internetes barangolásaink, vásárlásaink alkalmával folyamatosan elemzi, hogy miket néztünk meg, mit vásároltunk, és ez alapján tesz személyre szabott ajánlatokat.
Nagyon jól használhatók útvonaltervezésre is. Már most is sok okos navigációs alkalmazásnak a részei a mesterséges intelligencia-alapú alkalmazások, például a Google Maps-nek is. Az alkalmazások valós idejű adatokat gyűjtenek, elemzik a forgalmat, figyelembe veszik a baleseteket, torlódásokat, és az aktuális időjárási viszonyokat. Így az AI képes előre jelezni a várható érkezési időt, de legjobb tudomásunk szerint magát az útvonalat nem a mesterséges intelligencia számolja ki – magyarázza a mesterséges intelligencia szakértője, Benyovszky Máté. Az AI útközben segíthet a tájékozódásban vagy akár a tolmácsolásban is.
Mire jók az ingyen elérhető változatok?
Az egyik legismertebb és leggyakrabban használt mesterséges intelligencia alapú alkalmazás a ChatGPT, amelynek ingyenes verziója az irodai munkában használható – mondja Benyovszky Máté. Ha például nem vagyunk biztosak abban, hogyan fogalmazzunk meg egy hivatalos levelet vagy e-mailt, segíthet a megfelelő szöveg megírásában. Ehhez elég megadni a címzett nevét és a levél fontosabb pontjait.
A mesterséges intelligencia segíthet az ötletelésben is, akár céges szlogent is ki tud találni nekünk. Toborzáskor sokszor gondot okoz, hogyan fogalmazzuk meg figyelemfelkeltően az álláshirdetést. A mesterséges intelligencia a vállalkozásunk egyedi igényei alapján tud vonzó állásajánlatot írni.
Megkérdezhetjük akár arról is, hogy mit ajánl, ha például egy új szolgáltatást szeretnénk bevezetni vagy a költségeinket csökkentenénk, esetleg a szolgáltatásaink minőségét javítanánk. Csodát azonban ne várjunk az ingyenes változatoktól. Ezek inkább csak csevegőalkalmazások: hasznosak, de korlátozott képességekkel rendelkeznek. Bár gyors fejlődésen mentek keresztül, nem használják ki azokat a hatalmas erőforrásokat, amelyek a fejlettebb, előfizetéses rendszerekben elérhetők. A legtöbb ingyenes AI valójában egy “butított” változat: képes válaszolni általános kérdésekre, de az előfizetéses verziók ennél sokkal többet tudnak.Az irodai munkában azonban jól használhatók az ingyenes változatok is.
Az AI-val egyszerűbbé válhat például a táblázatok kezelése. Ha mondjuk van egy Excel táblánk a költségeink nyomon követéséhez, amiben szerepelnek az útdíjak, a kilométeróra-állások, az üzemanyag-fogyasztás, a szállítási időpontok stb., s ezt megosztjuk vele, akkor képes áttekinteni, és az általunk kért kimutatások elkészítésében támogatást adni. Ehhez fontos, hogy a táblázatban minden szükséges adat szerepeljen, és le kell írnunk pontosan azt is, hogy mit szeretnénk vele kiszámoltatni. (pl. az egy km-re vetített önköltségünket.) Ezen kívül segíthet a táblázat megtervezésében vagy a képletek megírásában is.
A szerződéseket, hivatalos dokumentumokat a mesterséges intelligencia képes átnézni, és kiemelni, hogy mire kell figyelnünk. Meg tudja vizsgálni, hogy a szerződés tartalmaz-e túlzó vagy kedvezőtlen feltételeket ránk nézve. Ehhez annyi a dolgunk, hogy megosszuk vele a szerződésünket, és megkérjük, hogy a fuvarozó szemszögéből elemezze.
De akár az egyéni szerződések megírásában is segíthet. Ha megosztunk vele egy minta szerződést, akkor azt a mi igényeinkre tudja szabni. A jogi tanácsot nem tudjuk vele kiváltani, de sokat spórolhatunk, ha az ügyvédhez már egy szerződéstervezettel megyünk.
Benyovszky Máté hozzáteszi: a ChatGPT válaszait vagy az általa megírt szövegeket nem szabad készpénznek venni. Tekintsük inkább egy asszisztensnek, aki előkészíti az információkat, azonban a végső tartalmat mindig ellenőrizzük és javítsuk, ha szükséges.
Fontos! Bármire is használjuk a ChatGPT-t, próbáljunk mindig érthetően, tömören és lényegretörően fogalmazni, hogy elkerüljük a félreértéseket!
Érdemes fizetni érte?
A ChatGPT előfizetéses verziójának díja nagyjából 8-10.000 ft havonta. Ezzel nemcsak a hagyományos csevegési funkciót érhetjük el, hanem sokkal összetettebb elemzéseket és javaslatokat kaphatunk. De belső, céges tudásbázisokat, oktatórendszereket is ki tudunk alakítani a felületén. Ide feltölthetünk szabályzatokat, oktatóanyagokat vagy bármilyen dokumentumot, ami fontos és hasznos lehet a mindennapi munkánkhoz: például leírásokat a tachográf használatáról vagy az autók karbantartásáról. Ha ezeket elérhetővé tesszük a sofőrjeink számára, akkor nem kell papíralapú dokumentumokat cipelniük, lapozgatniuk, hiszen bárhol, bármikor hozzáférhetnek a szükséges információkhoz a telefonjuk segítségével. Ha bármilyen kérdésük van, a feltöltött dokumentumokban szereplő adatok alapján a ChatGPT segítségével gyors és pontos választ kaphatnak, és így időt spórolhatnak.
Más AI rendszerek
A flotta irányításában, hatékony kihasználásában az AI flottakezelő rendszerek segíthetnek. Ezek a rendszerek általában havi vagy éves előfizetési díj alapján működnek, s a díj attól is függhet, hogy hány járművet kezelünk, milyen funkciókat használunk stb. A szolgáltatók különböző csomagokat kínálnak, az alapvető járműkövetési funkciótól kezdve a fejlettebb adatelemzési eszközökig, karbantartási előrejelzésekkel, valós idejű teljesítmény-figyeléssel. Ez a rendszer képes például észrevenni, ha egy autó több üzemanyagot fogyaszt az előző hónapokhoz képest. Figyelmeztethet akkor is, ha érdemes ellenőrizni a jármű állapotát, vagy ha a sofőr vezetési stílusa, eco-drivingja romlott. De javaslatokat is adhat a sofőr számára, hogy miként javíthat vezetési szokásain. Így segíthet csökkenteni a működési költségeket, és hatékonyabbá teheti a flotta működését.
Láthatjuk tehát, hogy a mesterséges intelligencia nem képes teljesen helyettesíteni a döntéshozatalt, de számos módon támogathatja azt.
Ember formájú robotok a raktározásban
A raktárakban használt ember formájú a robotok (humanoid) a mesterséges intelligencia és a robotika ötvözésével jöttek létre. A raktárakban elvégzik a monoton vagy fizikailag megterhelő feladatokat: mozgatják az árut és a csomagokat, de képesek rendszerezni, és a helyükre pakolni őket. Nyomonkövetik a raktári készleteket, és tudnak leltározni is.
Agócs Laura