A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

A motorolaj a folyékony alkatrész. Mivel sok alkatrésszel találkozik, könnyen bajt okozhat, ha rosszat választunk, vagy túl későn cseréljük. A kenőanyagok világa külön műszaki terület, amiben nem könnyű eligazodni. Segítségként összegyűjtöttük, hogy mire figyeljünk motorolaj választáskor.

A aszongépjárművek motorolaja különbözik a furgonokétól. Ennek oka, hogy eltér egymástól a két motortípus igénybevétele, nyomatéka, fordulatszáma, és az, hogy mennyi szennyeződés képződik bennük. A teherautók jobban  “használják” a motorolajat, ezért annak nagy mennyiségű szennyeződést kell feldolgoznia és magában tartania.

Gyártói jóváhagyás

A motorolaj kiválasztásakor a legfontosabb szempont, hogy az olaj megfeleljen a gyártói előírásoknak. Az előírásokat motortervező mérnökök határozzák meg vizsgálati eredmények alapján. Ezek lesznek a gyártói előírások, amelyek segítségével csökken a motor károsanyag-kibocsátása és az üzemanyag-fogyasztás. Tehát motorolaj választásakor először nézzük meg a gyártó előírását, és tartsuk is be azt!

A gyártók saját kóddal jelölik azt, hogy milyen motorolaj a megfelelő. Például ha a Mercedes haszongépjármű gyártói előírásában azt látjuk, hogy MB 228.51, akkor olyan nehézdízel motorolajat kell használnunk, ami:

  • csökkentett hamutartalmú (Mid SAPS),
  • extra hosszú csereperiódusú (Long Life, akár 100.000 km-ig),
  • megfelel az Euro IV-es és V-ös motorok elvárásainak,
  • alkalmas a kipufogógáz-utókezelő rendszerekhez is (DPF, EGR, SCR).
  • jellemző viszkozitási osztályok: 10W-40; 5W-30.

A MAN-nál a hasonló típusú motorolaj jelölése MAN 3677.

Ha nincs gyártói előírás, akkor az ACEA (Európai Járműgyártók Szövetsége) előírását kell betartani. Ez megtalálható a jármű gépkönyvében. A dízel haszongépjárművek motorolajait  az ACEA Ex teljesítményszint kategóriával jelölik (az x egy számot jelöl pl. E9).

Ha egy motorolaj nem szerepel az adott gyártó elfogadási listáján, akkor azt ne használjuk! Egyszerűen azért, mert műszaki kockázatot és garanciavesztést okoz. Itt nincs mese: a gyártói előírásoknak bizony meg kell felelnie a motorolajnak!

Olcsó vagy drága motorolaj

Fontos ellenőrizni a kenőanyag minőségét, márkáját. Az ellenőrizetlen vagy nem megbízható márkák nem segítik az életünket. Sok esetben még a gyártás helye vagy a gyártó cég kiléte is kérdéses. Az olcsó,  nem megfelelő minőségű alapolajokból és adalékanyagokból létrehozott „kenőanyagok” nem veszik fel a versenyt a minőségi termékekkel. Legtöbb esetben megnövelik az olajfogyasztást is.

Üzemeltetés szempontjából az sem mindegy, hogy egy motorolaj milyen bázisolajra van felépítve:

– Group II-es ásványi bázisolajra

– vagy PAO típusú szintetikus bázisra (ez előre megtervezett, mesterségesen előállított szénhidrogénekből épül fel).

A két olaj között a fő különbség az, hogy az ásványi rövidebb ideig tud megfelelni a terhelésnek, míg szintetikus társa hosszabb ideig viseli azt. Azért is kerül többe.  

Az olajcsere idejét a használat is befolyásolja

A csereperiódust kétféleképpen szokás megadni: a megtett kilométer és az idő függvényében. Egy furgonnál ez általában 15.000 km vagy 1 év. De a jármű típusától és a használattól függően nagy lehet a különbség.

Haszongépjárműveknél a motorolaj csereperiódusa hosszabb, mint a furgonoknál, nem ritka a 100-120.000 kilométeres csereperiódusra vonatkozó gyártói előírás sem. Hogy miért? Mert egy teherautóba jóval nagyobb mennyiségű olaj kerül, így az lassabban használódik el. A hosszú csereperiódust sok szervizben kétkedve fogadják, de érdemes bízni a gyártók javaslataiban és nem felülbírálni azt, persze csak akkor ha gyári minőségű olajat használunk. Rosszabb minőségű olajnál érdemes a csereperiódust rövidíteni. Akkor is érdemes gyakrabban cserélni az olajat, ha már egy régebbi motorról van szó.

Az olajcsere idejét befolyásolja az is, hogy mire használjuk a teherautót (nemzetközi, belföldi, városi). A városi használat többszörös megterhelést jelent az olajnak. A gyakori hidegindítás, rövid utak, sok gyorsulás, fékezés, változatos útviszonyok, araszolás a dugóban, sokkal jobban igénybe veszi az olajat és persze az alkatrészeket is, mint a hosszabb távok egyenletes igénybevétele. Tehát a 100 ezres olajcsere leginkább a nemzetközi szállításokban résztvevő kamionoknál fordul elő. A városi használat esetén ennél rövidebb periódussal kell számolni.

A sofőr vezetési stílusa a csereperiódusra (is) komoly hatással van. Egy nyugodt vezető a motor és a kenőolaj élettartamát is növeli. A gyorsulgatós fenegyerekek szűkebb periódusidővel számolhatnak.

Azt, hogy a különböző használatoknál a gyártói előírásoktól eltérő olajcserére mikor van szükség, folyamatos ellenőrzéssel állapítható meg. Gondoljunk csak a darus autó problémájára, ahol álló helyzetben is dolgozik a motorolaj az emelőszerkezet miatt. Ugyanez a helyzet a szemétszállításban, az építőipari vagy mezőgazdasági gépek esetében. llyenkor érdemes megvizsgálni a motorban az olajat 20.000 kilométernél, majd 35.000-nél, azután 50.000-nél és így tovább. Az eredmények alapján megállapítható, hogy a motorolaj mikor éri el azt a pontot, amikor cserélni kell. Ezt elegendő járművenként vagy üzemeltetési formánként egyszer elvégezni. A csereintervallum ilyenfajta meghatározása sok százezer forintos megtakarítást eredményezhet évente. Sőt a  motorolaj-vizsgálatok előre képesek jelezni motor-meghibásodásokat is.

Azzal is spórolhatunk, ha az előírtnál gyakrabban cserélünk olajat, és mindezt jó minőségű olajjal tesszük. Az előírtnál gyakoribb olajcserével megelőzhető a kipufogódobok idő előtti eltömődése. Ezzel akár 300 ezer forintot is megtakaríthatunk.

Az, hogy mennyi motorolaj kell az autóba, márkánként változó. A 40 tonnás haszongépjárműveknél az alábbi mennyiségekkel érdemes számolni:

  • Scania 34 liter
  • MAN 42 liter
  • Iveco 28 liter
  • Mercedes 32 liter
  • Volvo 34 liter
  • Renault 34 liter
  • DAF 32 liter.

Ha nem cseréljük időben az olajat

Az olajcserét nem érdemes halogatni, mert az mindig plusz költségeket jelent. Elhanyagolt olajcsere esetén gyakori probléma a magas olajfogyasztás és a dugattyúgyűrűk kopása. Ilyenkor a dugattyúgyűrűt cserélni kell, méghozzá a tömítésekkel együtt, ami nagyjából 400 ezres kiadást jelent egy-egy motor esetében. Ráadásul mindez akár 3-4 napig is eltarthat, ennyit állhat az autó emiatt.

Olajfogyás

Minden motornak van egy kezelhető szintű olajfogyasztása, ami az olaj elhasználódásának a következménye. Ez teljesen normális, hiszen a motorolaj feladata az, hogy a motor mozgó alkatrészeinek mozgását biztosítsa, “kenje” azokat. Ahogy ezt teszi, bizonyos mennyiség bejut a motortérbe és elég, ezért fogy. Egy olajcsere perióduson belül a sofőr feladata az, hogy a jármű előírásait betartva mindig ellenőrizze a motorolaj szintjét, és szükség esetén töltse utána. Ezzel két legyet üthetünk egy csapásra: egyrészt elegendő mennyiségű motorolaj lesz a motorban, másrészt a töltet bizonyos mértékben megújul. Akkor kell műszaki problémára gyanakodnunk, ha a motorolaj mennyisége hirtelen lecsökken. Ekkor forduljunk szervizhez. Nem csak műszaki probléma okozhatja, ha egy teherautó eszi az olajat. Az olcsó, névtelen motorolajok is sokszor nagy olajfogyasztást produkálnak.

Ne használjunk olajadalékot!

Ha a motor élettartamát meg szeretnénk őrizni, ne pancsoljunk a motorolajjal! Nem érdemes a motorolajat utólagosan semmilyen adalékkal “felturbózni”, ugyanis az utólag betöltött olajadalékok könnyen lerakódhatnak a motorban, vagy a részecskeszűrőben. A részecskeszűrő cseréje több százezer forintos költséget jelent.

Hamutartalom (SAPS)

A motorolaj hamutartalma alatt a motorolaj elégése után visszamaradt szárazanyag-tartalmat értjük. Ez főleg szulfát, kén és foszfor (SAPS). Ezek rontják a dízel motorok részecskeszűrőinek működését, gátolják a tisztulásukat. (A részecskeszűrő, vagyis DPF-rendszerről bővebben lásd  keretes írásunk.) Ez azért gond, mert ha a részecskeszűrő nem tud tisztulni, akkor meghibásodik, ami csökkenti a motor teljesítményét. Nem megoldás a részecskeszűrő kiiktatása sem (sokan élnek vele). Ugyanis a motorvezérlés ilyenkor szerviz üzemmódba kapcsol, a motor teljesítménye csökken, az üzemanyag fogyasztás megnő. Szintén kerülendő a fedélzeti számítógép programjának módosítása. Ez egyrészt garanciavesztéshez vezet, ráadásul a károsanyag-kibocsátás is megnő.

Ahhoz, hogy a részecskeszűrő helyesen működjön az egyik legfontosabb feltétel az alacsony hamu-, kén- és foszfortartalmú motorolaj. Például az ACEA E6 (vagy E9) motorolaj kifejezetten alacsony hamutartalmú (Low Saps), nagyterhelésű haszonjárművek számára ajánlott kenőanyag.

Az AdBlue-s autóknál általában nincs szükség különleges motorolajra. (Itt a kipufogógáz tisztítás SCR rendszerben történik – lásd keretes írásunk). Ha mégis alacsony hamutartalmú motorolaj van előírva egy AdBlue-s autóhoz, akkor ott egészen biztosan van részecskeszűrő is.

—————————————————————————————————————————————————————-

Mi az a DPF?

 Diesel Particular Filter (dízel részecskeszűrő) a kipufogórendszerben a katalizátor után elhelyezett méhsejt szerkezetű szűrő. Ez szűri ki a kormot a dízel motorból kiáramló gázokból. A szűrő a jármű működése közben lassan telítődik. Azonban megfelelő sebesség mellett a lerakódott korom kiég, és a részecskeszűrő újra tiszta lesz.

Mi az SRC?

Az SCR (Selective Catalityc Reduction) egy kipufogógáz utókezelési megoldás. Tulajdonképpen egy több részből álló katalizátor A működési elve az, hogy az SCR a kipufogógázban levő nitrogén-oxidokat vízgőzzé és nitrogénné alakítja. A folyamat lelke az AdBlue folyadék, melyet a kipufogógázba fecskendeznek.

—————————————————————————————————————————————————————-

Király Viktória