Logisztikai portálokon számos cikkel találkozunk, amik a megfelelő fuvarozó kiválasztásának a szempontjairól írnak. Nem árt fuvarozóként sem megismerkednünk ezekkel a tanácsokkal, kiderülnek belőlük azok a szempontok, amikre a megbízók leginkább figyelnek.
Amikor egy kisebb, alkalmi megbízásról van szó, akkor a legtöbben nem sokat töprengenek egy új fuvarozó kiválasztása előtt. Bekérnek pár árajánlatot, legtöbbször találomra, s a legolcsóbb fuvart ajánló vállalkozóval megkötik a szerződést. Ha már nem teljesen kezdők, akkor egy fuvarbörze-oldalon keresnek maguknak vállalkozót. Az ár kivételével itt is nagyrészt a véletlen műve lesz, hogy kié lesz a nyerő ajánlat.
Hosszabb távra szóló, nagyobb szállítási igény esetén már sok más szempont is felmerül. Nem elég csak az alacsony árral versenyezni. Attól, hogy valaki a legolcsóbb ajánlatot adja, még nem biztos, hogy meg fog felelni a megbízó igényeinek. Azt azonban kevesen próbáljuk meg feltérképezni, hogy mégis milyen igények alapján választják ki általában a feladathoz megfelelő fuvarozót a nagyobb megbízók.
Szerencsére segítségünkre lehet ebben a sok jó tanács, melyekkel logisztikai szolgáltatók igyekeznek felkészíteni a megbízóikat a megfelelő fuvarozó kiválasztására. Lássuk, a megrendelők számára mi jelenti a jó minőségű szolgáltatást!
Az árkalkulációk kiszámíthatósága
Egy tapasztalt fuvarozó ránéz a megbízásra, és máris tud mondani egy számot, amennyiért neki megéri elvinni a szállítmányt. A megbízók azonban kevésbé szeretik a gyorsan kimondott, kerek számokat. Az ezer euró sokkal kevésbé megbízható ajánlat, mint az 1.117 euró, ha az utóbbi mögött részletes kalkuláció is található. A gyorsan kimondott és túl kerek szám azt mutatja, hogy a fuvarozó csak mond kapásból egy összeget, amin feltehetően jól fog keresni. A nem kerek összegről jobban elhisszük, hogy konkrét számítás áll mögötte.
Ide tartozik még az árak állandósága is. Tudjuk jól, hogy az üzemanyag árának változásai vagy akár az adók módosulása miatt nem könnyű egy évre vagy hosszabb időre fix árakat megállapítani. A megbízó viszont átláthatóságot keres, azt várja el, hogy a fuvarozási költségek ne változzanak kiszámíthatatlanul hónapról-hónapra.
A vállalkozás stabil háttere
Egy új üzleti kapcsolat esetén mindig az az egyik fenyegető rém, hogy a partner elég stabil marad-e a szerződés időtartama alatt. Ettől a kérdéstől azért tart a legtöbb megbízó, mert nem könnyű előzetesen korrekt információkat szerezni a leendő partnerről. Hiába mutat magáról stabil képet, könnyen kiderülhet, hogy ez csak a látszat, és valójában komoly pénzügyi vagy más gondjai vannak. Márpedig ez veszély a megbízó számára, hiszen akár azzal is járhat, hogy a fuvarozó adóssága miatt egy adóhivatal valamelyik országban ráteszi a kezét a mozgásban lévő szállítmányra. Ezt a félelmet kivédeni, csökkenteni a vállalkozásunk átláthatóságának növelésével, a pénzügyi háttér bemutatásával tudjuk. Legyen átlátható a cég tulajdonosi szerkezete, próbáljuk megmutatni, hogy milyen tőkeerő áll a tulajdonosok mögött! Igyekezzünk felkerülni a pozitív listákra, például legyünk köztartozásmentes adózók.
A járműflotta nagysága
A tanácsok szerint a megbízó vegye figyelembe a flotta nagyságát. Minél több járműve van a vállalkozónak, annál kisebb a megbízás teljesítésének a kockázata. Az autó elromlik, lejár a műszakija, nem ér vissza a másik fuvarról, balesetet szenved, s máris borul a vállalkozás által tervezett teljes menetrend. Egy rendkívüli esemény nemcsak az adott fuvart teszi tönkre, a késések láncolata még napokkal későbbi megbízásokat is ellehetetleníthet. Ha nagyobb a flotta, ritkábban fordulhatnak elő ilyen esetek, mert könnyebb a kieső járműveket pótolni.
A sofőrgárda képzettsége
Azt gondolnánk, hogy a megbízónak nincs sok köze ahhoz, hogy mennyire képzettek a sofőrjeink, de nem így van. A vállalkozás köti a szerződést, de konkrétan a sofőrre bízza rá a fuvaroztató a vagyonokat érő szállítmányát. Minél gyakorlottabbak, magasan képzettek a sofőrök, annál kisebb a sérülés, elvesztés, késés kockázata. S mivel a vezetési technika szoros összefüggésben van a fogyasztással is, ezért a képzettebb sofőr akár alacsonyabb fuvardíjat is jelenthet.
Korszerűség
Bármilyen jó képet is festünk a vállalkozásunkról, a döntő pillanat az, amikor a járművet kiállítjuk a rakodáshoz. Nem mindegy, hogy egy 20 éves géppel érkezünk vagy egy csillogó, új járművel. Ugyanígy nem mindegy az sem, hogy mi van a háttérben, mennyire alkalmazzuk az új technikai megoldásokat. Környezetbarát járművek, elektronikus követés, útvonalak optimalizálása GPS alapján stb. – ezek nemcsak hatékonyabbá teszik a vállalkozásunkat, de korszerűbbnek is mutatják a megbízó számára.
Extrém helyzetek kezelése
Egy fuvarozó megbízhatóságát sokszor nem az mutatja meg, hogy képes-e a normál napi feladatok teljesítésére. Mit csinál akkor, ha túlterhelés alá kerül? Minden vállalkozásnak van egy csúcsidőszaka, amikor akár többszörös terheléssel is számolni kell. Képes-e a fuvarozó például a többszörösére növekedő karácsonyi forgalmat is hatékonyan kezelni, időben szállítani? Növelhető-e a kívánt mértékben a fuvarozó kapacitása, s ehhez mennyi tervezésre, előkészületre van szüksége? Nem mindegy, hogy kérésre bármikor be tudunk állítani egy második járművet másnapra, vagy csak hónapra előre tudunk tervezni.
Ügyfélszolgálat
Sok kisvállalkozás működik egyszemélyes módban: a tulajdonos az irányító és a fuvarszerző, rajta kívül még pár sofőr dolgozik a vállalkozásban. Ha már van egy kis iroda, akkor a következő szereplő talán egy ügyintéző, számlázást végző munkatárs lehet. Csakhogy mindenképpen kell valaki, akinek a cég működésével kapcsolatban pontos információi vannak és elérhető. A megbízó számára ugyanis kiemelkedően fontos, hogy minden eseményről pontosan értesülhessen. Konkrétan legyen valaki, aki felveszi a telefont délután 4 óra után is, és képes legyen válaszolni a fuvarral kapcsolatos kérdésekre.
Környezetbarát megoldások
A környezetbarát gondolkodás olyan szintű elvárássá fejlődik a gazdasági életben, hogy ennek mellőzését ma egyetlen vállalkozás sem engedheti meg magának. Számolnunk kell azzal az elvárással, hogy fuvarozási megbízás esetén is keresni fogják rajtunk a környezetbarát működés bizonyítékait.
Ezzel nem vagyunk könnyű helyzetben, mert a környezetbarát fuvarozás sok esetben éppen azt jelenti, hogy az áru tulajdonosa más megoldásokat keressen a közúti áruszállítás helyett. Szállítson vasúton, vízi úton, s csak a lehető legszükségesebb esetben válassza a közúti fuvarozást. Ha mégis, akkor közúton keresse a leginkább zöld megoldásokat, ami itt a környezetkímélő autók használatát jelenti. Ezzel az elvárással azonban nem tudunk mind lépést tartani: a legmodernebb autók megvásárlása, elektromos vagy hasonló flotta építése még nem az elérhető valóság mindenki számára. Mit tegyünk, hogyan mutassuk magunkat környezetbarátnak, ha egy öregebb járművet tudunk csak kiállítani?
Fuvarozóknál a környezettudatosságot a járműpark korszerűsítésén túl két másik eszközzel is látványosan növelhetjük. Ezek a
– folyamatok optimalizálása és
– az újrafelhasználás növelése.
Való igaz, hogy mindkét megoldás alapos tervezést, stratégiai gondolkodást és beruházást is igényel. Az optimalizálás például a szállítási útvonalak pontos meghatározását jelenti. Az útvonaltervező programok figyelembe veszik a várható forgalmat, közlekedési és domborzati feltételeket stb. olyan részletességgel, ahogyan azt emberi tervezéssel már nem nagyon lehet. Legnagyobb hasznát egy ilyen rendszernek a sok megállót érintő, terítő útvonalak elkészítésében vehetjük, ahol a program a túratervezés során a várható forgalmi dugókat is figyelembe veszi.
Az újrafelhasználás a fuvarozásban leginkább a szükséges csomagolóanyagokat érinti. Érdemes keresnünk az új megoldásokat. Ma például már kínálnak összecsukható, lapraszerelt konténereket is, ami az üres konténerek mozgatási költségeit csökkenti. Minden más csomagolóanyag esetén is törekhetünk arra, hogy az egyszer használatos eszközök helyett többször felhasználható anyagokat használjunk!
Nagy Csaba