A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Hogyan sikerült megoldani az EKAER bevezetésével járó problémákat? A kezdeti gondok ellenére hozott-e valódi eredményeket a rendszer? Ezeket a kérdéseket is vizsgálta a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara abban a felmérésben, melyet azt EKAER eddigi működésével kapcsolatban végeztek el. A felmérés azért is fontos, mert ez esetben egy kormánytól független gazdasági szervezet végzett felmérést a rendszer működésével kapcsolatban. A kamara szerint az EKAER jól vizsgázott.

Közel 200 vállalkozás tapasztalatait mérte fel a nyár közepén a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara. A felmérésben főleg azt figyelték, hogyan működik a rendszer a gyakorlatban, milyen hatásokkal jár a termelési és szállítási folyamatokra.

Az nem vitás, hogy a rendszer hatásos, nem is ezt vizsgálta a felmérés. A hatásosságát jól mutatják egyrészt a feltartóztatott, papírok nélküli szállítmányok, másrészt az egyes ágazatok tisztulása. Igaz, erről inkább csak a húsipar, építőipari alapanyagok kereskedelme, acélipar, vagy a cukoripar területén dolgozók tudnak beszámolni. Értékelhető statisztikák a csempészett áru mennyiségéről nincsenek, csak becsléssel lehet felmérni a feketepiaci helyzetet.

Mérhető azonban, hogy az érintett magyar vállalkozásoknak az EKAER mennyi plusz munkát okozott, és ez mennyire befolyásolta a működésüket. Nos, a kutatás szerint nagyon sok többletmunkát hozott a rendszer működtetése, de kezelni tudták ezt a helyzetet. A felmérésben részt vevő cégek 82 százaléka arról számolt be, hogy legalább 2 ember kell majdnem főállásban az EKAER-ügyintézéshez. További 14 százaléknál már 3-5 alkalmazott kell ezekhez a feladatokhoz, s akadt néhány olyan cég is, ahol 6 vagy több új munkatársat kellett felvenni az adminisztrációhoz. a legtöbb helyen ezt nem új munkatársak felvételével oldották meg, hanem más területekről csoportosítottak át dolgozókat.

A megkérdezettek fele azt várja, hogy az EKAER legalább évi 1 milliós pluszköltséget jelent a számára. A válaszadók majdnem fele (43 százaléka) már 1-10 millió forint közötti többletköltségre számít, a vállalkozások 10 százalékának pedig 10 milliónál is többet kell erre a célra évente elköltenie. Tegyük hozzá, hogy egy főállású alkalmazott éves bérköltsége majdnem eléri a 2 millió forintot.

Plusz költség tehát jelentkezik, de vajon más területen mennyire akadályozza a munkát az EKAER? Nos, a felmérés azt mutatja, hogy amitől a vállalkozók a legjobban féltek (a szállítások leállása), az nem következett be. Szinte minden második vállalkozásnál okoztak szállítási késést a bejelentés körüli tennivalók, de a többségnél ezek csak egy-egy esetben jelentettek problémát. Gyakori késés csak kevés cégnél fordult elő. A késések egy része az elhúzódó közúti ellenőrzéseknek köszönhető. Nem ritka a 30 percnél is több időt igénybe vevő ellenőrzés.

EKAER számokban

Az EKAER-be a nyár végéig több mint 46 ezer ügyfél regisztrált. A NAV adatai szerint naponta mintegy 45 ezer bejelentés érkezik. Év eleje óta eddig 6,5 millió bejelentést tettek. A bejelentések csaknem kétharmada (62%) belföldi szállítás. Az uniós tagországból érkező behozatal és kivitel is 18-19 százalék körül mozog.

Egy-egy EKAER-szám bejelentéséhez az esetek kétharmadában nagyjából 10 perc kell. Ezen belül a legtöbb időt az előkészítés, a szükséges adatok begyűjtése veszi igénybe. Sok esetben ez több ideig tart, mint maga a rendszerbe történő adatbevitel. A rögzítések nagyjából 10 százalékához viszont fél óránál is több időre van szükség.

A nagyvállalatok jelentős része külső partnerekre bízza az EKAER-rel kapcsolatos ügyintézést. E partnerek átlagosan 600-700 forintot kérnek egy szám rögzítéséért. A többség ennél kevesebbet, nagyjából 400 forintot fizet számonként. Az is viszonylag gyakori, hogy a szállítmányozó partner nem tételenként számol, hanem az EKAER-re hivatkozva néhány százalékkal megemelte a fuvardíjakat.

A NAV szerint 2015-ben eddig csaknem 73 ezer közúti ellenőrzést végeztek, továbbá 7 és félezer egyéb helyszínen is vizsgálódtak – például az áru rendeltetési helyén. A NAV szerint a közúti ellenőrzések átlagosan 5 percet vesznek igénybe, ha a szállítmány érvényes EKAER-számmal rendelkezik és egyéb kockázat sem merül fel.

A felmérés részletes összefoglalóját ezen a címen lehet elolvasni: http://bit.ly/ekaer-duihk