„Belföldiző” olvasóink aggódnak, hogy önhibájukon kívül nem tudják betartani a pihenőidők szabályait. Panaszolják, hogy egyre kevesebb parkolóba engedik behajtani a kamionokat, ráadásul sok autópályamenti benzinkúton kint van az „ONLY FOR TRANZIT” tábla.
Minden „országút vándora”, ha álmából is ébresztik fel, egyből fújja a pihenőidők szabályait. A gondot nem is ez okozza, hanem a parkolóhely, pontosabban annak hiánya.
Forrás: MTI
Parkolás – ott, ahol nem tiltják
A áruszállítást Európa-szerte ahol lehet, a sztrádákra terelik. A mellékutakon sok helyütt korlátozó táblák tiltják a nehéz gépjárművek közlekedését. Településen belül vagy kívül csak ott parkolhatunk, ahol ezt a KRESZ vagy a táblák nem tiltják. Kamionokkal szinte egyetlen településen belül sem lehet bárhol parkolni. Erre a célra általában külön parkolót jelölnek ki. A fizetős parkolóhelyeken a jogszabály szerint a teherautók és buszok parkolásának maximális díja a személyautók maximális díjának három-, járműszerelvények esetén hatszorosa lehet. (2010. évi XLVII. törvény)
Biztos pontok a sztráda-pihenők
Az autópályák és a forgalmasabb főutak pihenőiben, benzinkutakon díjmentesen eltölthetjük az előírt pihenőidőt. A sztráda-parkolókat térképes formában ezen a lapon lehet megtalálni bit.ly/AutópályaParkolók. A jelölt pontokra kattintva kiderül, hogy van-e kamionparkoló, és az adott parkolóban milyen szolgáltatás érhető el (pl. benzinkút, WC, étterem stb.).
Több autópálya-parkoló/benzinkút lehajtójánál találkozhatunk az „ONLY FOR TRANSIT” és a “NOT FOR TRANSIT” jelzéssel. Ezt az országon áthaladó külföldi fuvarozók számára helyezték ki a közút munkatársai. Azt jelzik, hogy tranzitban használható-e vagy sem az adott parkoló és benzinkút. A hazai fuvarozók azonban továbbra is bármelyik pihenőt használhatják.
Aki többre vágyik – védett kamionparkolók
Hazánkban is egyre több őrzött kamionparkoló van, amikről az MKFE honlapján találhatunk egy listát: bit.ly/VédettKamionparkolók.(busz és kamionparkolók címszó alatt) Ezek tisztálkodási, étkezési, bevásárlási lehetőséget nyújtanak, ráadásul őrzöttek is. Általában kerítéssel vannak körülvéve, és vagy őrség vagy kamerarendszer szolgálja a jármű és a rakomány biztonságát. A sofőrök kényelmét wifi biztosítja sőt, van ahol szállás lehetőséget is igénybe vehetünk. Mindez persze nem ingyenes, fizetni kell érte.
A parkolás megtervezéséhez jól használhatók az okostelefon alkalmazások (TransParking, DKV-Euroservice, Bosch Secure Truck Parking stb.). Ezekkel akár előre megtervezhető az utazás, lefoglalható a parkoló. De útközben is képesek friss információkkal szolgálni, és akár menet közben is foglalhatunk parkolót.
Tárolás – csak, ha engedély van rá
Elvileg nemcsak parkolni, de egyes közterületeken tárolni is lehet a járműveket.
3,5 tonna feletti autóknál erre akkor van lehetőség ha egy fuvarozónak
– 10 vagy kevesebb 3,5 t feletti járműve van (teherautók, pótkocsik, vontatók együttesen)
– a tárolással nem zavarja a forgalmat, és
– rendelkezik a közút kezelőjének a hozzájárulásával (közút), vagy közterület használati engedéllyel ( pl. önkormányzat)
Akinek 10-nél több 3,5 t feletti járműve van, annak már telephelyet kell létesítenie.
A 3,5 t alatti furgonokhoz nem kötelező a telephely. Azokat elvileg közúton vagy más közterületen is lehet tárolni (89/1988 MT rendelet 7.§.). Egy népesebb furgon flotta azonban kényelmetlenséget okozhat a környéken lakóknak. Így jobb a tárolást közterület használati engedéllyel vagy zárt parkolóban, telephelyen megoldani.
Őri András