A Snap nevű angol vállalkozás tanulmánya a járművezetőket veszélyeztető szempontok alapján besorolta az európai utakat. A besorolás alapja az volt, hogy az elmúlt tíz évben hány halálos teherautó-baleset történt az egyes országok úthálózatán.
A Snap legveszélyesebbnek a bolgár, a lengyel és a cseh utakat találta. A Bulgáriában történt halálos teherautó-balesetek száma önmagában meghaladja az összesített cseh és lengyel adatokat. Míg Bulgáriában 10.000 km-re 3,69 halálos baleset jut évente, addig Lengyelországban 1,85, Csehországban pedig 1,62. A cseh utakat a román és a litván követi a veszélyességi toplistán. Németország úthálózata a hatodik legveszélyesebb Európában, melyet Luxemburg, Szlovákia Nagy-Britannia és Portugália követ.
Az európai halálos teherautó-balesetek több mint 40 százaléka vidéki környezetben következik be. Ez a tény arra hívja fel a figyelmet, hogy az autópályákon kialakított közlekedésbiztonsági rendszereket szélesebb körben kell alkalmazni. Jellemző veszélyforrás, hogy a legtöbb közép- és kelet-európai gépkocsivezető rendkívül hosszú utakat tesz meg idegen környezetben. Többségük nem tudja, merre találhatók a parkolók, hol vehető ki a pihenőidő.
A felmérés szerint a balesetek leggyakoribb oka a figyelmetlenség, a kései reagálás. A halálos balesetek negyedét az okozta, hogy a sofőr nem a vezetéssel volt elfoglalva, 14%-ban pedig az, hogy a gépjárművezető nem tudta felmérni a közlekedés többi résztvevőjének útját vagy mozgását. Az adatok elemzéséből az is kiderült, hogy a legtöbb ütközés nappal, 15 és 17 óra között következik be, jellemzően a csúcsforgalmi időszakban.
A legbiztonságosabb utak Dániában, Ausztriában és Svédországban találhatók. Svédország nagy hangsúlyt fektet a közlekedésbiztonságra és 1997-ben elindította a „Vision Zero” mozgalmat. Ennek keretében többek között a közúti infrastruktúra fejlesztésével, a sebességhatárok csökkentésével igyekeznek nullára csökkenteni a súlyos és halálos közlekedési balesetek számát.
Forrás: Verkehrsrundschau; www.snapacc.com