Inkasszó: megoldás akkor, ha a megrendelő nem fizet

A megbízást már elvégeztük, a számlát kiállítottuk, az összeg mégsem érkezik meg a bankszámlánkra. Ez sajnos előfordul a fuvarcégek életében, ezért a legnagyobb jóhiszeműség mellett is célszerű felkészülnünk erre az eshetőségre. Belföldi fuvaroknál egyszerűen érvényesíteni tudjuk jogos igényeinket, ha a szerződés megkötésekor ragaszkodunk az inkasszó nyilatkozathoz.

Sajnos akadnak olyan megrendelők, akik elhúzzák a fizetést. Küldhetünk nekik fizetési emlékeztetőt, felszólítást, vagy jogi útra terelhetjük a behajtást, de ennél jobb megoldás az inkasszó.

Az inkasszó, azaz a beszedési megbízás egy azonnali fizetési kötelezettséget jelentő „irat”. Olyan átutalás, amit nem a számlatulajdonos, azaz az adós, hanem a hitelező fél, tehát mi, fuvarozók kezdeményezhetünk. Az inkasszónál az adós számlája megterhelődik a kötelezettség összegével. Ha van pénz a bankszámláján, akkor a bank köteles kifizetni az inkasszóban szereplő összeget. Az inkasszó beszedésére a saját bankunknak adunk megbízást. A mi bankunk fogja felvenni a kapcsolatot a kötelezett bankjával, és leemeltetni az adós számlájáról az összeget. Ehhez persze a számlatulajdonos előzetes felhatalmazása kell.

Itthon az inkasszó nem csak egy lehetőség

2016 óta van lehetőségünk arra, hogy a belföldi fuvaroknál inkasszót kössünk ki a megbízónkkal szemben. Ez nem is csak egy lehetőség. A KÁSZ, vagyis a 120/2016-os rendelet a fuvarozási szerződés kötelező részeként határozza meg az inkasszó nyilatkozatot. A jogszabály szerint kötelező a feladónak a szerződés megkötésekor felhatalmazást adni a bankjának arra, hogy teljesítse a fuvardíj és a késedelmi kamat beszedésére vonatkozó megbízást.

Az inkasszós nyilatkozat ma már kötelező része a szerződésnek. Aláírása alól nem bújhat ki a megrendelő. Az inkasszó tehát a jogaink érvényesítésére szolgáló eszköz.

Mennyi lesz a késedelmi kamat

A késedelmi kamat mértékéről a fuvarozási szerződésben érdemes rendelkezni. Ha ezt nem tettük meg, akkor a polgári törvénykönyv alapján kell kamatot fizetnie a késlekedőnek. (Ptk. 6:155). Ezt úgy kell kiszámolni, hogy a jegybanki alapkamathoz adunk még 8%-ot. (A jegybanki alapkamatot itt lehet megnézni: bit.ly/alapkamat.) A jelenlegi jegybanki alapkamat 2020. július 22. óta van érvényben, most 0,6%.

Ez a késedelmi kamat csak akkor érvényesíthető, ha a megrendelő vállalat. Magánszemély számára kiállított számla esetén nem számolhatunk fel késedelmi kamatot.

Mikor lehet elindítani?

Az szabályoknak hála, már nincs lehetőség arra, hogy a megbízó 30 napnál hosszabb fizetési határidőt kapjon. Tehát ha mi elvégeztük a munkát, és 15 napon belül átadjuk a számlát, akkor a megbízónak kötelessége 15 napon belül fizetni. Ha mi késünk a számla átadásával, és 15 nap után adjuk át, akkor a számla készhezvételétől számított 15 napon belül köteles fizetni.

Ha a számla fizetési határideje óta eltelt már 30 nap, és nem történt semmi, akkor elindíthatjuk az inkasszót.

Kell figyelmeztetés írni az inkasszó indításához?

Nem vagyunk kötelesek. Az az EU irányelve, hogy ha letelt a fizetési határidő, egy figyelmeztetést sem kell írni. Viszont ha jó üzleti kapcsolatban akarunk maradni a megbízóval, azért tanácsos egy fizetési emlékeztetőt küldeni neki az inkasszó bevetése előtt. Ha nem válaszol, akkor elindíthatjuk az inkasszós eljárást.

Hogyan kell intézni?

Az inkasszó lépései a következők:

– Azonnali beszedési megbízást állítunk ki a saját bankunknak 3 példányban. Ezen meg kell jelölni a benyújtás okát.

– A megbízás 3. példányának elküldésével értesítjük a kötelezettet is. Ez csak tájékoztatás, nem tehet észrevételt az ellene benyújtott inkasszóval szemben.

– A kötelezett bankja megvizsgálja, hogy az inkasszó végrehajtásának feltételei adottak-e: adott-e felhatalmazást, van-e a bankszámláján elég pénz.

– Amennyiben minden feltétel rendben van, a bank megterheli a számlát az inkasszó összegével. Ettől kezdve úgy folytatódik az ügy, mint egy normál átutalás.

Inkasszó irodák

A belföldi fuvaroknál tehát egy elég jó garanciánk van a fuvardíj és a késedelmi kamat beszedésére. A nemzetközi fuvarozási szerződésekre azonban nem alkalmazható a KÁSZ.

A külföldi adósok tartozásainak a beszedésére is vannak már jó lehetőségek, ám ha nem szeretnénk időt és energiát fektetni a követelések beszedésébe, akkor megbízhatunk ezzel foglalkozó cégeket is. Megbízhatunk például egy inkasszó irodát is azzal, hogy hajtsa be a tartozást. A megbízás után az iroda bekéri tőlünk az összes fontos dokumentumot, amivel az esetet tisztázni lehet. Ezek alapján ellenőrzi, hogy a követelés vitathatatlan és jogos-e. Ezek után megkeresik az adóst.

Az adós nyilatkozhat, állást foglalhat a tartozással kapcsolatban. Megerősítheti és meg is cáfolhatja a követelést. Arra is van módja, hogy dokumentumokat nyújtson be. Az inkasszó irodának nincs joga ítélkezni, nem követelheti az adóstól a közvetlen kifizetést. Nincs más joga, mint nekünk, az eredeti hitelezőnek.

Az iroda egy semleges szolgáltató, aki lebonyolítja az adóssal folytatott levelezést. Hozzásegíthet minket ahhoz, hogy hozzájussunk a pénzünkhöz. Ha felhatalmazzuk, akkor kialkudhat különböző fizetési módokat is. Például megállapodunk részletfizetésben vagy részleges kifizetésben. Ha legrosszabb esetben bíróság elé kerül az ügy, akkor az iroda a bírósági eljárásból már kimarad.

Ki viseli a behajtás költségeit?

Hitelezőként kérhetjük a tartozás behajtásával járó költségek megtérítését. Ebbe tartoznak az adminisztrációs és vállalaton belül felmerülő költségek egyaránt. A figyelmeztetések megírása, elküldése, az inkasszó összes költsége, az esetleges ügyvédi költség mind olyan kiadások, amit az adósnak viselnie kell, ha tartózását nem rendezte időben. (Ha viszont az adós cég székhelye az Európai Unió területén kívül található, akkor az inkasszó szolgáltatás költségeit nem lehet visszakövetelni.)

Ha nem akarjuk ezeket tételesen felsorolni, akkor egy 40 eurós átalány is beszedhető az adóstól a behajtás költségeinek megtérítésére. (Ez az. ún. behajtási költségátalány.) Ez a 40 euró az összes behajtással kapcsolatos költségre vonatkozik, tehát a figyelmeztetés, inkasszós költségek, esetleges ügyvédi költség mind beletartoznak ebbe a keretösszegbe.

Medve Irén

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu