A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Itt az idő a számlázóprogramok frissítésére

Alig három hét múlva, január elsejétől már minden számlázóprogramnak rendelkeznie kell egy új funkcióval, az adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás lehetőségével. Időben frissíteni kell a programokat, vagy újat beszerezni, mert az ünnepek után már csak ezzel az új funkcióval rendelkező programokat szabad használni. Önnek kell arról gondoskodnia, hogy január elsejétől olyan programot használjon, ami teljesíteni tudja ezeket az előírásokat.

Mik az új előírások?

Január elsejétől minden számlázóprogramnak rendelkezni kell egy új funkcióval, amit úgy hívnak, hogy adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás. Ennek az a lényege, hogy egy ellenőrzés alkalmával a NAV ellenőre a számára feldolgozható formában le tudja menteni az adatokat a számlázóból. Listát tudjon összeállítani akár egy adott dátumtartományra, akár számlasorszámok megadásával. Tehát pl. ki lehessen listázni és lemezre menteni a tavaly novemberi számlákat.

A feladat most kettős. Hiszen a programot megváltoztatni a számlázóprogram fejlesztője tudja, de a vállalkozóé a felelősség, hogy ez a funkció benne legyen az általa használt szoftverben. Akkor mi ezzel a teendő? Frissíteni kell a programokat, s meg kell győződni arról, hogy a fejlesztő beletette a kötelező új funkciót. Ha pedig ezt ne programozta bele a szoftverbe, akkor másik számlázót kell választani, s a cserét be kell jelenteni a NAV-nak.

Több olyan ügyfélkezelő program is létezik, amelyikben van számlázási funkció. Ezeknél is mind tisztázni kell, hogy az új előírásokat teljesíteni tudja-e a program. Ezekre a kérdésekre azért is kell külön odafigyelni, mert könnyen elképzelhető, hogy régebbi programok fejlesztői már nem akarnak új verziót előállítani a programjukhoz. Kisebb cégek lehet, hogy már nem is foglalkoznak ezzel a területtel. Régebbi programok fejlesztését például azért is hagyják abba cégek, mert az egyre jobban terjedő új Windows 10 alatt már nem működik helyesen a régi fejlesztésű program. A fejlesztés folytatásának abbahagyásáról pedig a készítők nem mindig tájékoztatják a régi felhasználókat.

Nem jelent állandó kapcsolatot

Mostanában sok hír és sok téves információ is megjelenik ezzel az új előírással kapcsolatban. A NAV is összeállított egy tájékoztatót a témában, hogy eloszlassa a félreértéseket. Például hangsúlyozzák, hogy a tévhitekkel szemben ez az előírás nem jelent állandó adatkapcsolatot. Ez nem olyan, mint az online pénztárgép, a NAV nem látja folyamatosan a számlaírásokat! Kizárólag arról van szó, hogy ellenőrzés alkalmával a NAV munkatársa ott a helyszínen ki tudja exportálni a programból a szükséges adatokat.

Nincs továbbá adatszolgáltatási kötelezettség sem. A vállalkozónak semmit sem kell tennie, azon kívül, hogy ennek a funkciónak ott kell lennie a programjában. Tehát nem kell sem havonta, sem más időközönként neki exportálnia valamit és nem kell semmit sem a NAV-hoz elküldenie.

A régi számlákra az előírás nem vonatkozik. Az új funkció január elsejétől lesz kötelező. A programnak tehát arra kell képesnek lennie, hogy az e dátum után kiállított számlákat tudja exportálni.

A programozó építi be, de a vállalkozó felelőssége

Abban viszont a NAV is egyértelmű és határozott, hogy kinek a felelőssége ennek a funkciónak a megléte. A vállalkozóé. A vállalkozó nem mutogathat a programozóra, vagy a programot eladó cégre, hogy ők nem építették be ezt a funkciót. A vállalkozónak az a felelőssége, hogy mindig a törvényeknek megfelelő programot használjon.

Az más kérdés, hogy ha nem megfelelő programot találnak az ellenőrök, akkor egy másik eljárásban a program készítőjét is felelősségre vonhatják. Hiszen az számára is érvényes előírás, hogy nem hozhat forgalomba olyan programot, ami nem felel meg a hatályos törvényeknek.

Apró változás a programok használatában is

A kötelező adatexport egy ponton módosítja még a programok működését. Eddig nem volt különösebb előírás a címek feltüntetésére. A hatósági adatexporthoz azonban az is előírás, hogy a program az adatokat a törvényben meghatározott rendben és formában adja át. Ehhez az is kell, hogy a címadatok mind különböző mezőkbe kerüljenek. Tehát át kell alakítani azokat a programokat, melyek ma nem tárolják külön a települést, utcát és házszámot, vagy egyéb adatokat. Ez lehet, hogy zavart fog okozni az eddigi programok használata során. Ott fordulhat elő probléma, ahol úgy tárolják a vevők adatait a programban, hogy a teljes cím, vagy az utca és házszám egy mezőbe kerül. Ezt adatonként szét kell majd bontani, így lehet, hogy elég sok kézi munkát is jelent az új programverzió első használata.

Fontos a teljes dokumentáció

Újdonság az is, hogy a számlázóprogramoknak teljes dokumentációval kell rendelkezniük. A „teljes” dokumentációt szó szerint kell érteni. A programban nem lehet semmi olyan funkció, ami nincs benne hiánytalanul a leírásában. Ezt azért fontos hangsúlyozni, mert a fejlesztők nem mindig frissítik minden apró változásnál a használati útmutatókat is. Mostantól viszont ezen a területen nem lehetnek eltérések.

Mit tudhat meg a NAV az adatokból?

Akinél a NAV használni is fogja ezt az új ellenőrzési funkciót, ott a vállalkozás teljes élete nyitott könyvként terül az adóellenőrök elé. Nem csak éves összesítéseket fog látni az adóhatóság, hanem minden egyes számla minden részadata feldolgozhatóvá válik. És ehhez nem is kell jelentős emberi munka, hiszen teljesen szabványosan feldolgozható gépi formában jutnak hoizzá mindenhez. S hogy mi mindenhez? Például kilistázhatják, hogy melyik vevővel pontosan mennyi forgalma volt a vállalkozásnak. Kik a legfontosabb vevők és ők pontosan melyik termékeket vásárolták? Egy adott szolgáltatásból pontosan mekkora forgalma volt az adott társaságnak? Tételesen, terméknevenként lehet kimutatásokat készíteni az ellenőrzött cég életéről. Össze lehet vetni a készpénzes bevételek összegét, az utalások nagyságát,m a fizetési határidőket, mindent. A számla bármely adata alapján meg lehet keresni az összefüggéseket. Az adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás tehát nem csak egy újabb felesleges előírás a NAV részéről, hanem kezükbe adja az ellenőrzött vállalkozások teljes működése feletti áttekintés lehetőségét.

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu