Jó hír: tavasztól visszaengedik a 12 tonna alatti teherautókat a mellékutakra

Hamarosan módosul a KRESZ – a tervezett változásokat már elolvashatjuk a kormány honlapján a jogszabálytervezetek között. A változásoknak legjobban mi, fuvarozók örülhetünk, mert jelentősen enyhülni fog a teherautók mellékutakról való kitiltása.

A használatarányos útdíj tavaly nyári bevezetése óta a 7,5 tonna feletti teherautókat gyakorlatilag kitiltották a mellékutakról. A fuvarozóknak sokszor teljesen indokolatlan, több tíz kilométeres kerülőket kell azért tenniük, mert nem haladhatnak a díjfizetés nélküli mellékúton, ha az adott célt fizetős főúton vagy autópályán is meg lehet közelíteni. A tervezett KRESZ-módosítás ezen a szabályon komolyan enyhít, használhatóbbá téve a rendszert.

A legfontosabb változás, hogy 7,5 tonnáról 12 tonnára emelik a „nehéz teherautó” fogalmát. Ezzel a 7,5 tonna és a 12 tonna közöttieket teljesen kiveszik a tiltás alól, ezek a jövőben szabadon használhatják újra a mellékutakat.

Saját megyén belül gyakorlatilag felmentik a nehezebb teherautókat is ez alól a szabály alól. Tehát a mellékutakat korlátozás nélkül a kiindulási hely vagy a célállomás helyével azonos megyében lehet igénybe venni, ha az autó
· a felrakó- vagy lerakóhelyre közlekedik
· a munkavégzés helyére vagy onnan közlekedik (pl. darus felépítményű autó)
· az üzemben tartó telephelyére megy, vagy onnan távozik.

A könnyítés az átmenő forgalomra nem vonatkozik!

Tehát, ha egy autó elindul Kaposvárról Debrecenbe, akkor Somogy és Hajdú-Bihar megyében szabadon használhatja a mellékutakat is, de a közbeeső megyékben nem. Ha egy autó elindul Székesfehérvárról, hogy a környező falvak boltjaiba vigye az árut, akkor nem kell figyelnie arra, hogy milyen utakat használ, szabadon mehet a mellékutakon is.

Nagykanizsa és a tőle 18 kilométerre fekvő Zalakaros között például 3 útvonal is lehetséges, de ebből teherautók eddig csak kettőt használhattak. El lehet indulni Zalakaros felé az M7-es autópályán vagy a 7-es főúton, de a díjfizetés nélküli, 7511-es jelzésű régi úton is. Ez utóbbi utat eddig teherautók nem használhatták, mert párhuzamos a fizetős 7-es úttal. Mostantól azonban a két város között közlekedők erre is mehetnek majd.

Az enyhítés egyik oka, hogy a fuvarozók sokkal kevésbé próbáltak kibújni a díjfizetés alól, mint azt korábban gondolták. Az útdíj bevezetésekor komolyan számoltak azzal a lehetőséggel, hogy megindul az átvándorlás a fizetős utak felől az ingyenesen használható mellékutak felé. Ezt akarták megakadályozni a szigorú tiltással. Ez a nagy átvándorlás azonban nem következett be, így nem indokolt a szigorú tiltás fenntartása. Már csak azért sem, mert ennek az ellenőrzése túl sok pénzbe kerül.

A nehéz teherautók közlekedésének szabályozásán túl is változásokon megy keresztül a KRESZ a tervezet szerint. Nem is annyira a szabályok változnak meg, mint inkább maga a rendelet.

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu