A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Jöhet a digitális fuvarlevél, de csak 2025-től számíthatunk rá

A mobilitási csomaggal együtt megjelent egy uniós rendelet, ami végre lehetővé teszi az egységes elektronikus fuvarlevél és más elektronikus dokumentumok használatát is. Létrejön egy olyan rendszer, mint a hazai ügyfélkapu, ahová csak egyszer kell feltöltenünk a szükséges iratokat, például munkaszerződéseket. Így nem kell majd minden ország külön-külön ügyintézési rendjéhez igazodni.

Kétségtelen, hogy az áruszállítás nagyon le van maradva a digitalizációban. Papírokat szállítunk ide-oda, a sofőrök egyre nagyobb irathalommal közlekednek, amiket ráadásul több nyelven, több hatóság által elvárt formában kellene folyamatosan elérhetővé tenni. Uniós szinten mindeddig nem volt olyan előírás, ami az egyes országok hatóságait az elektronikus információk elfogadására kötelezné. Így a fuvarozóknak, logisztikai szolgáltatóknak sem állt érdekükben, hogy saját fejlesztéseket kezdjenek. Minek, ha se az ellenőr, se a célország szolgáltatói nem tudják használni a digitális dokumentumokat?

Hogy az elektronikus kommunikáció a fuvarozásban fejlődni tudjon, ahhoz egységes változásra van szükség. Az kell, hogy minden tagország hatósága egységes előírások alapján tudja fogadni a digitális dokumentumokat. Az EU most ezen a téren akar nagyot lépni. Az a cél, hogy az áruszállítással kapcsolatban minden dokumentum elektronikus formában is elfogadható és használható legyen. Ez éppen úgy érvényes az árukísérő okmányokra, mint a fuvarozói engedélyekre vagy a munkavállalók szerződéseire is.

Egy ilyen nagyságrendű fejlesztés nem megy egyik napról a másikra. Össze kell hangolni a tagállamok hatósági elvárásait és informatikai rendszereit, és mindezeket hozzá kell illeszteni a nemzetközi egyezményekhez is (pl. CMR, ADR). A határidők ezért eléggé távolinak tűnnek. A mostani menetrend szerint 2023 februárjáig kell az EU-nak létrehoznia a közös adatkezeléshez szükséges rendszereket, majd ettől kezdve 30 hónap áll a hatóságok rendelkezésére ahhoz, hogy elfogadják ezeknek a rendszereknek a használatát. Ma tehát azt gondoljuk, hogy legkorábban 2025 őszétől válthatjuk ki a papír alapú igazolásokat és okmányokat az elektronikus adatközléssel.

A végső rendszer valamennyire a magyar hatósági elektronikus rendszerekhez hasonlóan fog működni (mint pl. az EKAER vagy az Online Számla). Regisztrálni kell majd egy közös, hatósági felületen, s oda kell feltölteni a szükséges adatokat. A hatóságok hozzáférnek majd ehhez a felülethez, így egy ellenőrzéskor külön bemutatás nélkül is látni fognak mindent, amire szükségük van.

Másrészt el kell majd fogadniuk az információk digitális bemutatását is – például egy sofőr igazolhatja azzal a munkaszerződését, hogy az iratot a telefonja képernyőjén mutatja meg az ellenőrnek.

Forrás: 1056/2020/EU rendelet

Nagy Csaba

 

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu