Szerencsére már vannak kedvező jelek is
Nehéz a jelenlegi időszak. Hiába csökkent a korábbiakhoz képest az üzemanyagár, és emelkedett az adómentesen kifizethető napidíj, a költségek mégis tovább emelkedtek – világít rá Lajkó Ferenc a DigiLog Consulting szakértője, akit az aktuálisan megjelent 2023. második negyedéves Közúti Fuvarozási Árindex trendjeiről kérdeztünk.
A közúti fuvarozás teljesítménye 16%-kal romlott
A szállítási ágazat sem tud függetlenedni a már negyedik negyedéve recesszióban lévő magyar gazdaságtól. A KSH második negyedéves adatai szerint az áruszállítás teljesítménye 13%-kal csökkent az előző év azonos időszakához képest. Ennél is jobban, 16%-kal esett vissza a legnagyobb szállítási alágazat, a közúti fuvarozás teljesítménye.
Olcsóbb üzemanyag, emelkedő költségek
A fuvarozás tovább drágult annak ellenére, hogy az üzemanyagárak 12-13%-kal csökkentek az első negyedévhez képest, és így már csaknem 21%-kal olcsóbban tankolhattunk, az előző év hasonló időszakához képest.
A Közúti Fuvarozási Árindex (KFX) mérései szerint a belföldi fuvarozásban 3,6%-os, a nemzetköziben pedig 5%-os drágulás figyelhető meg az idei első negyedévhez képest. Ez egy év alatt 6,8%, ill. 6,6%-os költségnövekedést mutat. Ez ugyan elmarad az inflációtól, de továbbra is igen jelentős.
A drágulás okait Lajkó Ferenc abban látja, hogy nemcsak az összes fuvarozási költségelem emelkedett, – a bérköltségek, autópályadíjak, amortizációs és kamatköltségek, javítás, biztosítás stb. – hanem a fogyasztás visszaesése miatt kevesebb megrendelés is érkezett. Emiatt pedig csökkent a járművek futásteljesítménye, nem beszélve az üres futások növekedéséről.
Azok a fuvarozók, akiknek megrendelései az autóiparból érkeznek, talán semmit sem vesznek észre a jelenlegi megbízáscsökkenésből, mivel egyedüli területként az autóipar teljesítménye nemhogy csökkent, de még nőni is tudott. A kiskereskedelemhez köthető fuvarozásban viszont biztosan kevesebbet lehet most dolgozni, mint az előző időszakban. Az euróval szemben erősödő forint pedig főként nemzetközi fuvarozásban érezteti a hatását.
Fuvardíj: emelés helyett, csökkentek a díjak
A gazdaság visszaesése miatt a fuvarozók nem tudják áthárítani a 6,6-6,8%-os költségemelkedést, sőt a belföldi fuvarok esetén 4,3%-kal, míg nemzetközi viszonylatban 2,7%-kal csökkentek a fuvardíjak 2022. II. negyedévéhez képest. Ez főleg annak köszönhető, hogy a fuvarkapacitást nem sikerült hozzáigazítani a visszaeső kereslethez. Az előző időszakban a megrendelői igények kielégítésére vásárolt, lízingelt járművek és pótkocsik most érkeztek meg a fuvarozókhoz. Ez lehet az oka annak, hogy nemzetközi viszonylatban csaknem 4%-kal nőtt a kamionok száma, míg a belföldi piacon 2%-kal csökkent – mutat rá a szakember.
Az elemzések szerint a hazai fogyasztás nem biztos, hogy gyorsan helyreáll, így a fuvarhiányos időszak akár a jövő évre is áthúzódhat. Az egyetlen megoldást Ferenc a kapacitás csökkentésében látja, szerinte addig mélyrepülésben lesz a fuvardíj, amíg ezt nem lépik meg a vállalkozások. A gazdasági visszaesés és a reálbérek csökkenése miatt kialakult kereslethiány nem oldódik meg a közeljövőben. Így kevesebb megrendeléssel, de emelkedő költségekkel kell számolnunk a második félévben is, többek között az útdíjak 17,6%-os drágulásával.
Hány százalékos költségnövekedés vár ránk jövőre?
A szakértő szerint a februári a járműkategóriától, motorbesorolástól, útvonaltípustól is függő 30-50%-os útdíjemelés önmagában legalább 10%-os összköltség-növekedést jelent a gyakorlatban. A jövedéki adónál sem mindegy, hogy milyen üzemanyagdíjra vetik ki, de ennek hatását is nagyságrendileg 1,5-2%-ra becsülik a DigiLog Consultingnál. Ehhez kell még hozzászámolni az egyéb költségeket, mint a sofőrbéreket, az amortizációt és a kamatköltségek 6-8%-ot kitevő emelkedéseit. Így Ferencék becslése alapján jövőre nagyjából 15-20%-os fuvardíj-emelésre lenne szükség. Ez az összeg mindenképp érezhető lesz a jövő évi inflációban.
Ferenc rámutat arra, hogy a fuvarozás összköltség szerkezetében az egyes költségelemek aránya nem fix, hiszen azok elmozdulhatnak az aktuális árak/díjszabások változásával. Erre talán a legjobb példa az üzemanyag. Mikor 800 Ft fölé emelkedett a gázolaj ára, akkor az üzemanyagköltség valóban kitette az összköltségek 33%-át, azonban a mai ár mellett saját becsléseik alapján 25% -ot tesz ki. Az útdíj összköltségen belüli aránya belföldi viszonylatban 20%-ot jelent, míg nemzetköziben ennél is kevesebb. De egyáltalán nem mindegy, mekkora a vállalkozásunk, hány kamionnal, sofőrrel dolgozunk.
Az emelkedő olajár akár jó jel is lehet
A szakértő szerint az üzemanyagár sokkal inkább mozog együtt a gazdaság teljesítményével, mint az OPEC országok döntésével. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kereslet csökkenése az üzemanyag árának csökkenését okozza, ezért a mostani emelkedő olajárat, és ezzel együtt üzemanyagárat lehet egy javuló gazdasági mutató jeleként is értelmezni. A tavalyi év második felében 20%-kal került többe a gázolaj a fuvarozók számára, mint ma, ami figyelembe véve az üzemanyag 1/3-os költségarányát, jelentős különbségnek mondható. Most 94 dollár a nyersolaj ára, a világpiaci árak emelkedése pedig reményre adhat okot, hogy a globális recesszióból kezdünk már kilábalni, és ez idővel több megbízást jelenthet majd a fuvarosoknak is.
Pánikra semmi ok: tankolni tudunk majd, az ár lehet magasabb
Nemrégiben több sajtótermék szalagcíme riogatott dízelhiánnyal. Bujdos Eszter, a holtankoljak.hu szakértője mindenkit megnyugtat, hogy fogunk tudni tankolni, igaz magasabb árral kell számolnunk.
A nyári hónapokban kisebb a finomítói kapacitás, és több karbantartást is végeztek Európában
Az átmeneti dízelhiány oka, hogy a nyári hónapokban az európai finomítókban – főleg a nagy meleg miatt – csökken a kapacitás, illetve idén több, már halaszthatatlan karbantartást közel egyidőben végeztek el kontinensszerte. A nyár elteltével és a meleg enyhülésével a finomítói kapacitások visszaépülnek, és néhány héten (esetleg hónapon) belül megszűnhet a most keletkező hiány. Bujdos Eszter hozzáteszi, hogy igazából ebből a hazai lakosság és a fuvarozók sem éreznek meg semmit, mivel közel ugyanannyi üzemanyag érkezik Magyarországra, mint eddig. Idén nem fogunk találkozni olyan helyzettel, hogy beállunk egy benzinkútra és nem tudunk tankolni, mivel az akkori helyzetért egyértelműen a 480 forintos ársapka volt a felelős. Persze az ár magasabb lesz, ezzel számolni kell – figyelmeztet Eszter.
A kitermelt olaj ára elérheti a 100 dollárt is, a jövedéki adó mértéke még kérdéses
A szakember szerint nehéz megmondani, hogy hol áll meg az olaj hordónkénti ára, hiszen egy hét alatt átléptük a 90 dollárt és közelíti a 100-at. Ami biztos, hogy Oroszország és Szaúd-Arábia decemberig csökkentett mennyiségű olajat fog kitermelni, ami nem segít a helyzeten. További bizonytalan tényezőt jelent a forint-dollár árfolyam is, ha esetleg ez csökken, akkor semmi sem állítja meg az üzemanyagárat. Pánikra mindazonáltal semmi ok, hiszen láthattuk tavaly is, hogy azokban az országokban, ahol nem volt ársapka, ott magasabb ár mellett, de lehetett tankolni.
A jövedéki adó mértékét Európai Uniós előírások határozzák meg, ezért fog emelkedni. Az emelés mértékét azonban október 5 környékén felülvizsgálhatják, hiszen az euró árfolyama most közel 40 Ft-tal alacsonyabb, mint amivel eredetileg a kormány számolt.
Sebestyén Szabolcs