Legalább 30-40 forinttal drágulni fog az üzemanyag jövőre, ha a Parlament elfogadja a kormány legújabb adócsomagját. Megemelik a jövedéki adót és csökkentik a fuvarozók által visszaigényelhető részt.
A légitársaságok hozzájárulásáról és egyes adótörvények módosításáról címmel terjesztette be új adócsomagját a kormány. A cím azonban megtévesztő, a törvényjavaslat számos más jogszabályt is korrigál, többek közt megváltoztatja a jövedéki adó mértékét is.
Az üzemanyagok esetében most benzinre literenként 120 vagy 125, gázolajra 110,35 vagy 120,35 forint jövedéki adót fizetünk. Az összeg a nyersolaj világpiaci árától függ. Ha az olaj ára hordónként 50 dollár alá kerül, akkor a magasabb jövedéki adó lép életbe, ha ennél drágább a nyersolaj, akkor alacsonyabb a jövedéki adó. Ezt negyedévente állapítják meg. A magas olajárnak köszönhetően gyakorlatilag két éve az alacsonyabb adómérték van hatályban, kivéve egy fél éves időszakot 2022-ben, amikor az inflációra tekintettel a kormány ideiglenesen csökkentette az adó mértékét.
A gyenge forint miatt emelkedik az adó
A jövedéki adó mértékét uniós egyezmények írják elő. A tagállamok egy bizonyos szint alá nem mehetnek, egyik sem vethet ki alacsonyabb adót a többinél. Magyarország esetén éppen ez a baj. A forint árfolyamának romlása miatt a forintban kifejezett jövedéki adó euróban egyre kevesebbet ér. Az EU elvárása, hogy a gázolaj adója legalább 0,33 € legyen literenként. Csakhogy nem mindegy, hogy ezt milyen árfolyammal számoljuk. Ha 380 forintos euróval számolunk, akkor ennek körülbelül 125 forintnak kell lennie, de ha 400 forintra gyengül az árfolyam, akkor már legalább 132 forintnak kell lennie gázolajra a legalacsonyabb jövedéki adónak.
A kormány most tehát nem az EU, hanem a gyenge forint miatt kénytelen hozzányúlni az adóhoz. Az elfogadás előtt álló terv szerint
- a gázolaj adója alacsony olajár esetén literenként 152,9, magas olajár esetén 142,9 forint lesz
- a benzin adója pedig alacsony olajár esetén 157,55 forint, magas olajár esetén 152,55 forint lesz literenként.
A gázolaj esetében ez azt jelenti, hogy a 0,33 eurós literenkénti szintet akkor is tartani tudja az ország, ha az euró árfolyama 430 forintra emelkedik. Erre azonban remélhetőleg nem kerül sor, jelenleg az árfolyam éppen ellenkező irányba változik. A 400 forint feletti szintet utoljára januárban érte el az euró árfolyama. Jelenleg tehát a kormány a valóságosnál sokkal gyengébb árfolyamhoz állítja be a jövedéki adót, amiből az államnak sokmilliárdos plusz bevétele származik majd.
Mivel az áfát az üzemanyagban a jövedéki adóval már terhelt összegre kell kiszámítani, ezért az üzemanyag az adóemelés mértékénél jobban fog drágulni. Az adóemelés literenként 32.55 forint lesz, ami áfával növelve 41.34 forint emelést jelent.
Csökken a visszaigényelhető összeg
A jövedéki adó emelésével egy időben csökkenteni fogják azt az összeget, amit a közlekedési vállalkozások kereskedelmi gázolaj jogcímen visszaigényelhettek. Erre korábban is volt már példa, hiszen a 10 évvel ezelőtti literenkénti 6,50 forintos visszaigénylés után egy időben a literenkénti 19 forintot is elérte a visszaigényelhető összeg. Ennek a mérséklése 2015-ben kezdődött, azóta évről-évre kisebb a visszaigényelhető rész. Ma magas olajár esetén ma 3,50 Ft, alacsony olajár esetén 13,50 forint hívható vissza az adó összegéből. Ez a törvénymódosítás után tovább csökken: 2,50 illetve 12,50 forint lesz a kereskedelmi gázolajból visszaigényelhető adórész a vállalkozók számára.
A tervek szerint a változások 2024. január elsejétől lesznek érvényesek.
Egyben kell majd fizetni a gépjárműadót
Változik a gépjárműadó fizetési rendje is. Eddig az adót két részletben, márciusban és szeptemberben fizettük be. Az előterjesztés szerint viszont 2024-től egy összegen kell majd rendezni, április 15-ig. Az indoklás szerint a módosítás oka az, hogy sokan csak az első részletet fizették be és megfeledkeztek a szeptemberi kötelezettségről, így adóhiányuk keletkezett. Emellett valószínűleg az sem egy elhanyagolható indok, egy az állam így fél évvel korábban jut hozzá az adóbevételekhez.
A gépjárműadó régebben teljesen az önkormányzatok bevétele volt, azonban 2013-tól már csak az összeg 40%-át hagyta meg a kormány a településeknek. 2020-tól pedig a teljes adóbevétel az állami költségvetésbe kerül, az önkormányzatok azóta nem kapnak belőle. Éves szinten országosan körülbelül 100 milliárd forintról van szó, ami így ősz helyett már tavasszal teljes egészében a központi költségvetésbe vándorol 2024-től.
Nagy Csaba