A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Alaposan átalakítja a kormány az útdíjfizetés rendszerét. A tervezett módosításokkal valószínűleg sokkal használhatóbbá válik az utólagos díjfizetés lehetőségeis – ha megvalósul, akkor jövőre már szinte mindenki utólag fog fizetni. A mostani rendszerben is van utólagos díjfizetés, de csak kevés és nagyon megbízhatónak számító cég élhet a lehetőséggel. Az új rendszert 40 milliárd forintos forgalomra becsülik, tehát valószínű, hogy jelentős könnyítéseket kapnak majd a fuvarozók.

Jelenleg csak kevesek kiváltsága az utólagos díjfizetés

Útdíjat ma a fuvarozók többsége csak előre tud fizetni. Vagy viszonylati jegy előre megváltásával, vagy az útdíjegyenleg feltöltésével. Elvileg van lehetőség az utólagos díjfizetésre is, de ennek annyira szigorúak a feltételei, hogy csak nagyon kevesek tudnak élni a lehetőséggel. Az utólagos fizetés engedélyeztetése olyan, mint egy banki hitelbírálat: céges pénzügyi beszámolót és számos dokumentumot kell benyújtani, majd ezek alapján a szolgáltató dönt a kockázati besorolásról. Egyéni vállalkozók nem is igényelhetik az utólagos fizetést, csak cégek számára engedélyezik ezt a lehetőséget.

A tervek szerint egy új szolgáltató meghitelezi az útdíjat

A kormány honlapján olvasható egy rendelettervezet, ami úgy tűnik, hogy teljesen megváltoztatja ezt a rendszert. A lényege, hogy az utólagos fizetést igénylő vállalkozások számára ezt a lehetőséget már nem az útdíjszolgáltató biztosítja, hanem egy külön cég. Beillesztenek egy külön pénzügyi szolgáltatót a fuvarozók és az útdíjrendszer közé. Ez lesz az utólagos díjfizetési viszonteladó.

Azt még nem tudjuk, hogy erre a feladatra majd egy céget szemelnek-e ki (pl. egy nagybankot), vagy kisebb cégek, mai bevallási közreműködők is tudnak-e labdába rúgni. Banki háttérre mindenképpen szükség lesz, hiszen milliárdokat kell a fuvarozók javára megelőlegezni, majd a vállalkozásoktól beszedni. Esélyes lehet pl. az OTP – jelenleg is ez a cég működteti a kártyás fizetési rendszerüket.

Az utólagos díjfizetési viszonteladó előre ki fogja fizetni az útdíjat a szolgáltatónak: gyakorlatilag meghitelezi a fuvarozóknak az összeget.

A szerződés feltételeit a NÚSZ központilag rögzíti, de a rendeletben az is benne van, hogy ettől a felek tárgyalással eltérhetnek. Tehát gyakorlatilag bármilyen kedvező vagy szigorú feltételeket megadhatnak ezek a létrejövő szolgáltatók. Az elszámolási időszak legfeljebb 31 napos lehet, azaz az utólagos fizetés ennyi időre, havi elszámolásra terjedhet ki.

1 százalékot eltehet a szolgáltató

Az új szolgáltató a közreműködésért költségtérítést kaphat. Ez a haszon a begyűjtött útdíjak 1 százaléka lehet.

A tervezetet készítő Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szerint várhatóan évi 40 milliárd forintos forgalom fog az új díjfizetési viszonteladók felé terelődni. Ez hatalmas összeg, főleg azzal összehasonlítva, hogy az idei költségvetésbe 47 milliárd forint útdíjbevételt terveztek. A kormány tehát arra számít, hogy az útdíjfizetés legnagyobb része átkerül majd az utólagos fizetés alá.

Ennek az összegnek az 1 százaléka 400 millió forint, tehát ekkora üzletet ad oda a minisztérium egy vagy több kiválasztott társaságnak.

A tervek szerint a változás január elsejétől lesz érvényes. Hangsúlyozzuk, ezek még csak minisztériumi tervek, egyelőre a kormány nem fogadta el a rendelet módosítását.