A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Júliustól minden vállalkozásnak kiállított számlát látni fog a NAV – Online számlát kell használni vagy 4 napon belül feltölteni az adatokat

Az online számlázás bevezetésekor sejthető volt, hogy a kormány nem fog megállni a legalább 100 ezer forint áfát tartalmazó számlák vizsgálatánál. Idén bővül a rendszer: júliustól minden egyes vállalkozások közötti számláról adatot kell szolgáltatni az adóhatóságnak. 2021. január elsejétől pedig a magánszemélyek számára kiállított számlákat is látni akarják.

Változnak a számlázási szabályok is: kötelező lesz feltüntetni a vevő adószámát, és a mai 15 nap helyett 8 napon belül ki kell állítani a számlát a teljesítésről.

2018. július elsejétől az adóhatóság egy elektronikus rendszeren keresztül már jelentést kap minden 100 ezer forint áfánál többet tartalmazó számláról. A géppel kiállított számlák esetén ezt a számlázóprogram automatikusan teljesíti. A kézzel, számlatömbben megírt számláknál pedig utólag kell az adatokat egy elektronikus felületre felvinni.

Ezt a rendszert most kibővítik. A tervek szerint július elsejétől az adóhatóságnak meg kell kapnia minden egyes vállalkozások számára kiállított számla adatait. A rendszer ugyanaz lesz, mint eddig: amit számlázóprogrammal állítunk ki, azt a programnak automatikusan kell feltöltenie, amit pedig kézzel, számlatömbbe írunk, annak az adatait legkésőbb 4 napon belül kézzel kell feltölteni az internetes felületre. Ha a kézzel írott számla 500 ezer forintot meghaladó áfát tartalmaz, akkor nem négy, hanem egy naptári napon belül kell feltölteni az adatokat.

Az eddigi szabályok tehát csak az értékhatárban változnak, de ez az összes hazai vállalkozás működését megváltoztatja. Az eddigi 100 ezres határ azt jelentette, hogy akik csak kisebb összeget számláznak, azoknak az online számlával nem is kellett foglalkozniuk. Ez a kisebb összeg nagyjából nettó 370 ezer forintot jelentett. Az alanyi adómentes vállalkozóknak sem volt dolguk az online számlázással. Most viszont mindenkinek kötelező lesz az adatszolgáltatás, a legkisebb vállalkozásoknak is. Azoknak is meg kell oldaniuk ezt a kérdést, akik nem is használnak számítógépet, s csak mellékállásban foglalkoznak valamilyen vállalkozással.

A rendszer 2021. január elsejétől még egy lépéssel bővül. Ekkortól már a magánszemélyeknek kiállított számláknak is szerepelniük kell a rendszerben. Itt annyi eltérés lesz, hogy a magánszemély vevők nevét és címét nem kell feltölteni, a számla többi adatát viszont igen. 2021-től tehát minden egyes Magyarországon kiállított számlát azonnal látni akar az adóhatóság.    

Kötelező lesz a vevő adószáma

Az adatszolgáltatás pontos teljesítéséhez arra is szükség van, hogy a felek azonosíthatók legyenek. Ezért a kötelező adatszolgáltatás bevezetésétől kezdve minden egyes számlán, értékhatártól függetlenül fel kell tüntetni a vevő adószámát is. Átmeneti szabályként el lehet fogadni azokat a számlákat is, amelyeken nem szerepel a vevő adószáma, ha azokat még július elseje előtt állították ki, a teljesítés viszont később történik. 

Mi lesz a kézi számlatömbökkel?

A tervezett változások nem tiltják meg a kézi számlatömbök használatát, de még nehézkesebbé teszik azt. A kézi számlákról is adatot kell szolgáltatni. Mivel ez nem megy automatikusan, ezért minden egyes számla minden adatát utólag be kell írni majd az internetes felületre. Ez főleg azoknak lesz problémás, akik úgy gondolják, hogy majd a könyvelőjük elintézi helyettük a feltöltést. Számolni kell a 4 naptári napos határidővel: 4 napon belül el kell juttatni a számlát a könyvelőhöz és neki is időt kell adni a feltöltésre (a hétvégét is bele kell számolni, naptári napokról van szó). 

15 nap helyett 8 napon belül kell számlát írni

A változás azzal is jár, hogy lerövidül a számlák kiállítására rendelkezésre álló idő. Ma a számlát a teljesítést követő 15 napon belül kell kiállítani. Jövőre ez a 15 nap 8 napra rövidül.

Sok vállalkozó számára az eddigi 15 napos határidő betartása is problémát okozott. Ma még gyakori, hogy hetekkel vagy néha egy hónappal később állítják ki a számlát a vállalkozások. Hiába hivatkoznak a könyvelők a törvényi határidőkre, partnereik úgy vélik, hogy ez nem így van, nincs előírás a számlaírás határidejére. Van olyan helyzet, amikor azt az érthető indokot hozzák fel, hogy a papírok még az autóban vannak, az autó meg úton Európa másik végén. A másik valós helyzet, hogy a tulajdonos ül az autón, s ha hazaér, majd csak akkor tud számlázni. Sajnos, ilyen esetekben nem lesz könnyű az előírásokat betartani és megvalósítani a 15 helyett a 8 napon belüli számlaírást. 

Számla befogadása

Összesítést kell készíteni az összes befogadott számláról azoknak, akik levonják ezek áfáját (azaz minden áfás vállalkozásnak). Ebben az összesítésben minden egyes számlának szerepelnie kell, amit a vállalkozás befogadott. Ez az összesítő jelentés az áfabevallás része. Az összesítő jelentés tartalmazza

  • w a számla kiállítójának adószámát,
  • w a számla sorszámát,
  • w a számla összegét és az áthárított adó összegét,
  • w a teljesítés vagy a számla kibocsátásának időpontját.

Mi a kockázata az online számlázásnak?

A legtöbb vállalkozó számára önmagában annak nincs kockázata, hogy a NAV látni fogja a számlák kiállítását. Problémákra az átállás körül számíthatunk. Két éve sem ment gond nélkül a vállalkozások kötelező regisztrációja. Most ráadásul nem a külön pénzügyi és könyvelési osztályokat foglalkoztató nagy cégeknek, hanem kis- és mikrovállalkozások ezreinek kell regisztrálniuk az online rendszerbe.

Maga az adatszolgáltatás például azok számára hordozhat kockázatot, akik bújtatott munkaviszony leplezésére használják a vállalkozást. A NAV a gyűjtött adatokat a kockázatok elemzésére, kockázatbecslésre használja. Egészen biztos, hogy mindazok a vállalkozások megjelennek majd kockázatosként, amelyek havonta újra és újra ugyanazt az összeget számlázzák ugyanannak a megbízónak. Az ilyen nagyon gyanús lesz, hogy valójában a havi fizetést számlázza ki a névleg vállalkozóként dolgozó, valójában alkalmazottként foglalkoztatott munkavállaló.

A törvénymódosítást elfogadta a Parlament, a jogszabály e cikk írásakor még nem jelent meg. A kötelező regisztráció idejéről és módjáról még nincs információnk, azt valószínűleg tavasszal megjelenő jogszabályok fogják pontosítani.

Nagy Csaba

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu