A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Kártérítést kaphatnak a dízelbotrány károsultjai

Kártérítést követelhetnek azok az autóvásárlók, akik a dízelbotrányban érintett típusok közül vásároltak személygépkocsit. A kártérítési igények azonban elévülnek, csak azok számolhatnak a visszatérítéssel, akik idén december 30-ig bejelentik kártérítési igényüket.

A dízelbotrány 2015-ben robbant ki világszerte. Elsőként a VW-ről derült ki, hogy meghamisította a járművek környezetvédelmi tulajdonságait. Egy olyan szoftvert építettek be a dízelautókba, amivel kijátszhatók voltak a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó előírások. A motort vezérlő program felismerte azokat a helyzeteket, amikor a károsanyag-kibocsátását ellenőrizték, s ilyenkor az üzemszerű működéstől teljesen eltérő módban kezdett dolgozni a motor. Az eredmény az volt, hogy a hivatalos mérések során a károsanyag-kibocsátás jóval alacsonyabb lett, mint amit a motor normál körülmények között teljesíteni tudott. Ennek köszönhetően az autók kedvezőbb besorolást kaptak, miközben az engedélyezetthez képest akár negyvenszeres is lehetett a nitrogén-oxid kibocsátásuk. Szakértők szerint a világon mintegy 11 millió autó érintett a csalásban. Ezekből Magyarországra egyes becslések szerint 50 ezer került, elsősorban az Audi, Volkswagen, Seat, Skoda márkákból. A botrány a TDI dízelmotorokat érintette

A dízelbotrány kirobbanása után Amerikában például az érintett autók nagy részét visszavásárolták vagy a vevőket az autó megtartása mellett kártalanították. A Volkswagen 2016-ban egy több mint 15 milliárd dolláros kártérítési csomagot jelentett be. Ebből 10 milliárdot fordítottak a károsultak kifizetésére.

Európában kártalanítási eljárás eddig nem volt. Magyarországon visszahívták az autókat és módosították a vezérlő programokat. A gyártók szerint ez a módosítás nem érinti a motor teljesítményét és fogyasztását. A vevők közül azonban sokan úgy vélik, hogy a szoftver átírása után a motor teljesítménye kisebb lett és nőtt az autó fogyasztása is.   

Európában két éve folyik a vita arról, hogy megilleti-e a kártérítés az autóvásárlókat. Németországban és ezzel az egész EU-ban 2018 őszén erősödött meg annyira a károsultak helyzete, hogy a bíróságra beadhatóvá váltak a kárigények.

Egy jelentős kártérítési perekre szakosodó német ügyvédi iroda azonban arra hívja fel a figyelmet, hogy az elévülésre vonatkozó szigorú szabályok miatt a kárigények benyújtására csak most év végéig, 2018. december 30-ig van lehetőség. Aki eddig a határidőig nem regisztrálja, hogy kártérítésre tart igényt, később már nem tudja érvényesíteni ezt a követelését.

A regisztrációnak tehát legkésőbb december 30-ig meg kell történnie. Ennek az az oka, hogy az autógyártók hivatalosan 2015-ben értesítették a csalásról a közvéleményt. A kárigények elévülési ideje 36 hónap, ami 2018 végén jár le. Későbbi határidővel akkor lehet számolni, ha 2016-ban vagy később vásárolt a csalásban érintett motorkódú járművet.  

Mekkora kártérítés várható?

A kártérítés leendő összegét ma még megjósolni is nehéz. Az Egyesült Államokban a VW autónként 5 ezer dollár körüli összeget fizetett a károsultaknak. Előzetesen annyi jósolható, hogy a kártérítés a vételár 7-25 százaléka között mozoghat.

Ki jogosult a kártérítésre?

Elsősorban az Euro 5 és 6 környezetvédelmi besorolású, EA189 motorkóddal rendelkező VW, Audi, Seat és Skoda dízelautók tulajdonosai jogosultak a kártérítésre. Konkrétan a következő műszaki összeállításokról van szó:

motor évjárat lökettérfogat teljesítmény
1.2 TDI (3 cyl) – CFWA 2009-2014 1199 ccm 55 KW
1.6 TDI (4 cyl) – CAYA 2009-2013 1598 ccm 55 KW
1.6 TDI (4 cyl) – CAYC 2009-          1598 ccm 77 KW
1.6 TDI (4 cyl) – CAYB 2009-2013 1598 ccm 66 KW
2.0 TDI (4 cyl) – CBDC / CFFD 2009-2013 1968 ccm 81 KW
2.0 TDI (4 cyl) – CBAB / CFFB 2007-2014 1968 ccm 103 KW
2.0 TDI (4 cyl) – CFHD / CAGA / CJCA 2009-2015 1968 ccm 105 KW
2.0 TDI (4 cyl) – CBBB / CFGB 2009-2014 1968 ccm 125 KW
2.0 TDI (4 cyl) – CFGC / CGLC 2012-2015 1968 ccm 130 KW

A következő modellekbe szerelték őket:

Volkswagen Beetle, CC, EOS, Golf, Jetta, Passat, Scirocco, Sharan, Tiguan, Touran
Audi A1, A3, A4, A5, A6, Q3, Q5, TT
Skoda Octavia, Superb, Yeti, Roomster
Seat Alhambra, Altea, Exeo, Leon

Előfordulhat, hogy a csaló szoftvert az EA188 és EA288-as motorkód esetén is használták, s Mercedes, BMW és Opel márkák is érintettek. Ez még nem teljesen bizonyított, így ezekre egyelőre nem terjed ki a kárigény benyújtásának lehetősége sem.

Az érintett típusok esetén a kártérítési jogosultság nem függ attól, hogy a motor szoftverét visszahívás során módosították-e vagy nem.

Az ügyvédi iroda elsősorban az új járművet vásárló magánszemélyek kárigényét látja teljesíthetőnek. Egyelőre vita van arról, hogy a cégként vásárlók és a használt járművet vásárlók beletartozhatnak-e ebbe a körbe vagy nem. Azt javasolják, hogy ők is regisztrálják az autóikat, de kisebb eséllyel várhatják a kártérítést.

Hogyan igényelhető a kártérítés?

A kárigényeket gyűjtő német ügyvédi iroda egyelőre egy regisztrációt kér csak azoktól, akik érintettek lehetnek az ügyben. Ezt viszont minél gyorsabban, hogy le ne késsék a december 30-i határidőt. A kamionkartell-ügyben is megismert ügyvédi iroda kizárólag sikerdíjért dolgozik, semmilyen előzetes befizetést, költségtérítést nem kér az ügyfelektől. Regisztrálni a következő címen lehet: bit.ly/eudiesel

További információ az eudiesel.com honlapon található.

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu