A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

A fuvarozás megszokott kötelező kellékeihez képest a furgonozás maga a szabadság. Nem kell tachográfot használni, nem kell másodpercekre pontosan figyelni a vezetési és pihenőidőket. De vajon kell-e CMR fuvarlevelet használni?

2022-től kell az engedély, 2026-tól a tachográf

A furgonos szállítás ma még sokkal nagyobb szabadsággal jár, mint a nagyobb járművekkel végzett teherfuvarozás. A korlátlan szabadságot hamarosan visszaszorítják: 2022 nyarától a nemzetközi fuvarozást végző furgonosoknak is kötelező lesz a fuvarozói engedély beszerzése, 2026-tól pedig a tachográfot is használni kell, az összes ezzel együtt járó kötelezettség betartásával együtt. Engedélyt akkor kell kérni, ha a jármű össztömege 2,8 tonna feletti, s azt nemzetközi árufuvarozásra használják (saját számlás szállításhoz vagy belföldi fuvarozáshoz nem kell). Továbbra is él azonban az az előírás is, hogy ha a fuvarozó akár csak egy olyan járművet is használ, ami 3,5 tonna fölötti, akkor valamennyi járművére rendelkeznie kell már most is fuvarozói engedéllyel.

A nemzetközi szállításban joggal népszerűek a 3,5 tonna alatti járművek. A pihenőidők szigorú betartása alóli mentesség a nagykocsiknál sokkal rugalmasabb szállítást tesz lehetővé. Ne az extrém példákra gondoljunk – nem csak attól válik rugalmasabbá a szállítás, ha a sofőr 20 órát vezet a 24-ből. Sokat jelent az is, ha nem kell néhány perces eltérések miatt aggódni, ha nem kell kottaszerű pontossággal tervezni a napi időbeosztást. A szállítás is gyorsabb lehet, hiszen a furgonok gyakorlatilag személygépkocsis sebességgel közlekednek a teherautókra vonatkozó korlátozások helyett. 

A furgonos szállításnak vannak persze árnyoldalai is. Fajlagosan magasabbak a költségei, mint a nagykocsis fuvarozásnak. Sokkal nagyobb arányt jelent a költségeken belül a sofőr bére, hiszen nem 20 tonna, hanem másfél tonna rakományt szállít egy ember, akinek ugyanannyi időre kell a munkabérét megfizetni. Leginkább tehát a nagyobb értékű és főleg sürgős szállításokhoz használhatjuk nemzetközi téren a furgonokat. 

A CMR nem tesz különbséget az autó szerint

Attól függetlenül, hogy a fuvarozó milyen eszközt választ a rakomány hatékony célba juttatására, még a nemzetközi kereskedelem szabályai változatlanul érvényesek. A nemzetközi szállításokat megalapozó CMR Egyezmény minden olyan szerződésre érvényes, mely valamilyen árunak közúton, díj ellenében végzett szállításáról szól, ha a feladás és a lerakás helye két különböző országban van. A CMR Egyezményben nincs szó a jármű össztömege szerinti különbségtételről. Ha az árut közúton szállítják, akkor a szállításról fuvarozási szerződést kell kötni. A nemzetközi szállítás alapdokumentuma a CMR fuvarlevél, tehát az nem mellőzhető a furgonos szállítások esetén sem. 

Nemzetközi szállítás esetén akkor is a CMR Egyezmény előírásait kell betartani, ha a feladatról nem készült írásos szerződés. Akár szóbeli megrendelés alapján is létrejöhet a szerződés. A CMR-ről szóló jogszabály előírja, hogy a szerződésről a felek fuvarlevelet állítanak ki – magát ezt a fuvarlevelet szoktuk a napi gyakorlatban CMR-nek nevezni. A szerződés azonban akkor is él a felek között, ha ezt a fuvarlevelet valamelyik fél elveszíti, vagy megsemmisül a papír. 

Nagy Csaba