Kevés a fuvar, de nincs nagy baj – Körkép a belföldi fuvarozásról

A csökkenő fuvarszámok, az infláció és a javítási költségek emelkedése ellenére sincs komoly bajban a belföldi fuvarozó szektor. A lakosságnak szolgáltató, kisteherautós fuvarozók vannak nehezebb helyzetben, ők jobban megérzik a gazdasági helyzet változását. Sokan úgy vélik, szükség lenne a hatósági ellenőrzések számának növelésére is, hogy megvédje a belföldi piacot az illegális kabotázst végzőktől. 

Tavaly alig jutott időm két fuvar között műszaki vizsgára vinni az autómat, most meg állunk– mondja egy belföldi fuvarozó, aki 40%-os kihasználtsággal dolgozik. De a beszélgetésekből az derül ki, hogy a csökkenő fuvarszámok, az infláció és a javítási költségek emelkedése ellenére sem jellemzőek a pénzügyi gondok a belföldi fuvarozásban. A legtöbben az állandó megbízókkal üzemanyagár-követő szerződést kötnek, s a  fuvardíjak fizetésében sincsenek nagyobb elmaradások. 

Dittel Gábor, a NiT Hungary főtitkára szerint leginkább az egy-két-három kisautós vállalkozásoknál vannak problémák, de a biztos megbízói háttérrel rendelkező vállalkozások gazdálkodása szilárd talajon áll. 

Az viszont gond, hogy kevés a jó sofőr 

Vannak, akik a  sofőrhiányra tekintettel kénytelennek  csökkenteni a járműállományukat. Egy vállalkozó kollégánk nemrégen még 6 darus kocsival szállította a fát, ma úgy látja, hogy 2 autó is elég. Kicsit szomorú, hogy több embernek is adhatna munkát, mert megrendelés volna bőven, de nem éri meg újabb és újabb sofőrök betanításával kínlódni: „Nem találtunk normális sofőrt. Folyamatosan küzdöttünk, sokan trehányak, hanyagok, semmit nem csinálnak meg normálisan”. 

Egy másik belföldi fuvarozó úgy véli, a problémát nem annyira a sofőrhiány okozza, hiszen nagyautóra  450-500 ezer forintos fizetésért, kisautóra 300-330 ezer forint körüli összegért mindig akad jelentkező. Gondok ott vannak, hogy jól képzett, megbízható sofőrt nehéz találni. Hígul a szakma, kevés fiatal jön – állítja egy  kollégánk. Ők fejleszteni is tudnának, de mivel nincs elég sofőr, nem teszik. Nekik a javítási költségek emelkedése a legfőbb gondjuk. Nagyon elszabadultak az árak, de egyelőre ki tudják gazdálkodni a drágulást. 

A kistehereseknek nehezebb most

Nehezebb helyzetben vannak a csak kisteherekkel fuvarozók. Egy olvasónk azt mondja, ők hamarabb megérzik a gazdasági helyzet változásait, a megrendelések csökkenését és az infláció hatását.  A kisfuvarozók jó része a lakosságot célozza meg szolgáltatásaival, és az embereknek pedig mostanában kevés pénzük van. –Vannak napok, amikor nem mindegyik autóm megy, de ez egyenlőre nem okoz túlzott nehézséget. Raktározással kompenzálom a kieső bevételt- mondja egy kisfuvarozó. 

Sok az új belépő, de a kilépő is

Dittel Gábor a kisteher fuvarozói szektorban viszonylag erős a fluktuációt tapasztal. Szervezetükbe minden évben közel ugyanannyi kisfuvarozó lép be, mint amennyi kilép. Tavaly óta csaknem 500 3,5 tonna alatti autóval dolgozó új fuvarozó lépett be a NiT Hungary-be, de az ilyen nagy számú jelentkezés nem minden évre jellemző. Most a fuvarengedély kötelező megszerzése motiválta belépésre a kisfuvarozókat, pláne, hogy a saját tőke igazolásához szükséges fedezetigazolással segítették őket. 

Feltűnően kevés a 3,5 t alatti engedély

Illés Ferenc, az MKFE Árufuvarozási Tanácsának titkára úgy látja, a kisfuvarozók engedély kötelezettségének bevezetésével nem nőtt az előzetes várakozásoknak megfelelően a fuvarozói engedélyszám. Ebből arra következtet, hogy vannak olyan vállalkozások, akik most engedély nélkül fuvaroznak. Szerinte hatékony és célzott hatósági ellenőrzésekre lenne szükség, de erre pillanatnyilag nincsenek meg a tárgyi és személyi feltételek. 

Több megkérdezett olvasónk is úgy véli, hogy nem a  hatósági ellenőrzésekkel minőségével, hanem a mennyiségével van a gond. Mostanában nem túl gyakran állítják  meg őket, ennek oka pedig, hogy sok ellenőr elpályázott a közlekedési hatóságtól.   

A hatóság nem tapasztal komoly hiányosságot

Az Építési és Közlekedési Minisztérium berkeiben működő Közlekedési Hatóság ugyanakkor azt mondja, folyamatosan ellenőrzik a  3,5 t alatti járművekkel dolgozó fuvarozókat. Vizsgálják, hogy van-e engedélyük, milyen műszaki állapotban van az autó, van-e túlsúly és a gépkocsivezető okmányait is nézik. A Közúti Közlekedési Ellenőrzési Főosztály tapasztalata az, hogy az engedély nélküli fuvarozók jellemzően nem a 3,5 tonnás kategóriából kerülnek ki, és a kistehert vezető sofőrök dokumentumaiban sem találnak nagyobb hiányosságokat. A hatóság cáfolja azt a vádat, hogy az engedély vagy GKI nélkül feketén fuvarozók komoly konkurenciát jelentenek törvénytisztelő kollégáinknak. 

A belföldis fuvarozókat szorongatja a külföldi konkurencia?

Valóban a számok azt mutatják, hogy a magyar fuvarozóknak csökkent a 

belső piacon való részvétele– mondja Dittel. Ki kell deríteni, hogy szabálytalanságok vagy az árképzés különbözősége okozzák-e az arány eltolódást. A megbízók nyilván azt a szolgáltatót részesítik előnyben, amelyik alacsonyabb áron vállalja a feladatot. Szervezetük a hatóságokkal együtt azon van, hogy kiszűrjék az illegális kabotázst végző külföldieket, hiszen a nagy tranzitforgalom nagyszámú kabotázst generál. Fontos a magyar megbízók szerepe, akiknek tisztában kell lenni azzal, hogy külföldi rendszámmal magyar fuvar csak megfelelő engedéllyel végezhető. Ha nincs a külföldi kamionosnak engedélye, akkor a magyar fuvarozóktól veszi el a fuvart. 

Kaibinger Tamás

 

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu