Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) közzétette az áruszállító járművek 2024-es értékesítési adatait. Eszerint még mindig az új furgonok értékesítése viszi előre a piacot. Ebben a kategóriában a tavalyihoz képest 8,3%-os a növekedés. Középnehéz teherautókból 5,6%-kal adtak el többet, a 16 tonnánál nehezebb kategóriában viszont 8,5%-os csökkenést látunk.
dízel és benzines furgonok eladása is nőtt, előbbi 10,5%-kal, utóbbi 3%-kal. Az elektromos akkumulátorral (beleértve a plug-in hibrideket is) futó furgonok csaknem 96 ezres eladása azonban jelentős csökkenést jelent 2023-hoz képest (-9,1%). Hazánkban 19,4%-kal több kisteherautót értékesítettek, mint egy évvel korábban, és a tisztán elektromos furgonok eladása is a duplájára emelkedett, 1.388 darabot állítottak forgalomba.
Az európai adatokat nézve a 3,5-16 tonna közötti, középnehéz kategóriában az eladásokat a dízelek iránti érdeklődés mentette meg. Az eladott járművek 90,5%-át teszi ki ez a meghajtás. Hiába emelkedett jelentősen több országban is az elektronikus meghajtású középnehéz teherautók eladása, Németországban pl. 52%-kal, összességében 21,1%-kal csökkent a forgalmuk. Ehhez erősen hozzájárult, hogy Franciaországban 71%-kal kevesebb járművet adtak el a kategóriában. Hazánkban tavaly 372 (-28,2%) járműeladást regisztráltak ebben a kategóriában, ebből 23 volt elektromos/plug-in hibrid.
A 16 tonna feletti kategóriában látványos a csökkenés. Összességében 8,5%-kal kevesebb új járművet adtak el az Unióban. Ebben a súlykategóriában csak az elektromosok és plug-in hibridek eladása növekedett 29,4%-kal 2023-hoz képest. A zöldítésben az első helyen Németország áll, ahol tavaly 1.035 új elektromos töltésű járművet regisztráltak, vagyis 70%-kal emelkedett az eladásuk egy év alatt. A dízel meghajtás aránya azonban még mindig 96%. Magyarországon összesen 4.909 új, 16 t feletti járművet regisztráltak 2024-ben, 16%-kal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Ebből 4 volt elektromos meghajtású.
S.Sz.