Dugókban ülve senki nem utasítja el a lehetőséget, ha előnyhöz juthat a többi közlekedővel szemben. Talán ezért nő az érdeklődés a sárga villogók iránt. Sárga villogót azonban nagyon szigorú feltételekkel szereltethetünk a teherautónkra, és nem is ad olyan jogosultságot, ami jelentősen megkönnyítené a közlekedést.
A sárga villogókból már olyan sok van, hogy jelenlétüket mindennaposnak véljük. A sofőrök főleg parkoláshoz használják, annak a jelzésére, hogy „mit csináljak, rakodni kell, parkolóhely meg nincs szabad a környéken“. Kirakják hát a villogót és felállnak a járdára. Vagy szabályos helyen parkolnak ugyan, csak éppen nem fizetnek parkolást– mintha a villogó jelzés a díjfizetés alól is felmentést adna. Pedig sok más mellett ezt sem tehetnék meg. A sárga villogó – hivatalos nevén a figyelmeztető jelzés – nem jogosítja fel használóját a közlekedési szabályok megsértésére.
Nem mindenki használhat villogót
Figyelmeztető jelzést nem szerelhetünk fel korlátozás nélkül bármilyen autóra. Felszerelésére és használatára csak az erről szóló rendeletben meghatározott esetekben van lehetőség. Egy sima áruszállítóra engedély sem kapható, hiába mutatna jól a villogó az autó tetején. Ennek ellenére könnyű beszerezni. Akár egy kínai webáruházból is bármikor rendelhetünk egy ilyen szettet, s felszerelni sem nagy cucc. Ettől kezdve már csak az a kérdés, hogy a rendőrség kiszűri-e a jogtalanul villogókat. Igaz, még a bírság sem olyan nagy visszatartó erő. A sárga villogó jogtalan használatára nincs külön nevesített büntetés. Szabálysértésnek minősül, 5-től 50 ezerig terjedhet a büntetése. Még a megkülönböztető jelzésnek, azaz a kék villogónak a jogtalan használata sem jár brutális bírsággal: a jogtalan felszerelésért 20 ezer, a használatért 15 ezer forintos bírságot kell kiszabni a 63/2012. kormányrendelet alapján.
A sárga villogót szabályosan használni kétféleképpen lehet:
– vannak olyan járművek, amikre engedély nélkül is felszerelhető, és
– vannak olyan esetek, amikor a hatóság engedélyezheti a használatát.
Külön engedély nélkül az alábbi esetekben szerelhető fel és használható a sárga jelzés:
– út vagy közmű építésére, ellenőrzésére, fenntartására, javítására, tisztítására szolgáló járműre
– települési (kommunális) és szelektív hulladék szállítását végző járműre
– túlsúlyos, túlméretes járműre és járműszerelvényre
– a túlméretes jármű kísérőjére
– a megengedett hosszúságot vagy szélességet a rakománya miatt meghaladó járműre, ha annak használatát az útvonalengedély előírja,
– mezőgazdasági erőgépekre
– a mezőgazdasági vontatóból vagy lassú járműből és mezőgazdasági vontatmányból álló járműszerelvényre, ha az a jogszabályban előírt hosszúsági vagy szélességi méretet meghaladja
– radioaktív anyagot szállító járműre, ha annak használatát az engedélyben előírták
– a közlekedési hatóság, a munkavédelmi és munkaügyi hatóság járművére, amikor az ellenőrzést végez
– a polgárőri szolgálat ellátása során használt járműre
– a polgári frekvenciagazdálkodó hatóság járművére
– a Rendőrség vagy a gyorsforgalmi út kezelőjének olyan járművére, amelyen megkülönböztető jelzés és figyelmeztető jelzés is található
– nemzetközi közúti árufuvarozást végző, 12 tonna feletti tehergépkocsira és vontatóra
– a személy- és vagyonvédelmi tevékenységet folytató vállalkozás vagy személy gépjárműveire
– a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság kormányzati logisztikai feladatokat ellátó gépjárműveire.
Néhány esetben nem teljesen egyértelmű, hogy az adott szállítási feladat a fenti felsorolásba tartozik-e vagy nem. Ilyen lehet például az útépítést, közműépítést végző járműveken a figyelmeztető jelzés alkalmazása. Láthatunk olyan belvárosi építkezéseket, ahol például alapozási munkák közben a szállító teherautók sárga jelzéssel közlekednek. Lehet, hogy ez indokolatlan kivételezésnek tűnik, mégsem az. Valószínű, hogy az alapozási munka ilyenkor közműépítést, közműkiváltást is takar, ezért jogosult a vállalkozó a sárga jelzés használatára.
Magyarázatra szorul a nemzetközi árufuvarozásra vonatkozó pont is. A rendelet pontos szövege szerint engedély nélkül használhat sárga villogót a 1072/2009/EK uniós rendelet alapján nemzetközi közúti árufuvarozást végző, N3 járműkategóriába tartozó tehergépkocsi és vontató (az N3 kategória a 12 tonna össztömeg feletti járműveket jelenti). Bár a magyar nyelvben „nemzetközinek“ nevezzük mindazt, ami a határ átlépésével történik, az uniós jogban nem erről van szó. A „nemzetközi“ itt azt jelenti, hogy olyan szállítás, ami az uniós határ átlépésével jár. Az EU rendelet pontos szövege szerint „ezt a rendeletet egy tagállamból harmadik országba vagy harmadik országból tagállamba történő fuvarozás esetén a tranzittagállamok területén végzett útszakaszokra kell alkalmazni.“ A lényeg, hogy a sárga villogó csak az uniós külső határ átlépése esetén használható a 12 tonna feletti járműveken.
Felszerelés engedély alapján
A másik lehetőség, hogy a hatóság egyedi engedélye alapján szereltetjük fel a villogót. Erre kevés esetben van lehetőség. A jogszabály megfogalmazza azokat az eseteket, amikor az engedély megadható. Ezek a következők:
– radioaktív anyagot szállító vagy a külön jogszabályban megengedett hosszúsági vagy szélességi méretet meghaladó járművet rendszeresen kísérő jármű
– az elromlott jármű vontatását vagy a közúton elromlott jármű hibaelhárítását rendszeresen végző jármű
– a járművek hatósági elszállításához, illetve a kerékbilincs alkalmazása során rendszeresen használt jármű
– a pénz- és értékszállítást rendszeresen végző jármű – ha azt személy- és vagyonvédelmi tevékenységű vagy pénzügyi szolgáltatást végző szervezet üzemelteti
– biztonsági okmányok szállítását szerződés alapján végző szervezet által üzemeltetett, biztonsági okmányok szállítását rendszeresen végző jármű.
A fentiek alapján például megkaphatja az engedélyt az autómentő, vagy egy mobil gyorsjavítást végző autó is.
Az engedély nem örök életre szól: 3 évre, vagy a következő műszaki vizsgáig kapja meg a használója (tehát új autó esetén szólhat 4 évre). Egyetlen olyan pont sincs azonban a fentiek között, ami alapján egy csomagküldő szolgálat furgonja, vagy egy belvárosi üzletbe árut szállító kisteherautó jogszerűen jutna hozzá a sárga villogóhoz. Ne feledjük azt sem, hogy nemcsak a jelzés használatát kötik engedélyhez, de már a felszerelése sem lehetséges a hatóság hozzájárulása nélkül.
Mire jogosít a figyelmeztető jelzés?
A figyelmeztető jelzést használó járműveknek nincsenek olyan jogosultságai, amik jelentősen megkönnyítenék a közlekedésüket. A sárga villogó nem jogosít fel tilosban parkolásra, vagy más várakozási, közlekedési szabály megsértésére. A KRESZ ki is mondja: a figyelmeztető jelzést használó járműnek a többi járművel szemben – az általános szabályoktól eltérő – elsőbbsége nincs.
A jelzés főleg a többi autós számára szolgál figyelmeztetésként. Az ilyen járművet csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni, mellette elhaladni vagy megelőzni. Többsávos úttesten az egymás melletti sávokban haladó hókotrókat például tilos megelőzni. A néhány kivételes többletjogosultság például az úttisztítást, karbantartást végző járműveket illeti, amelyek munka közben behajthatnak korlátozott övezetekbe, megállhatnak ott is, ahol más nem, vagy akár egyirányú utcában forgalommal szemben is haladhatnak néhány esetben. Ezek a jogosultságok azonban nem vonatkoznak minden sárga villogós autóra.
Forrás: 12/2007. IRM rendelet és KRESZ
Nagy Csaba