Vannak olyan megrendelők, akik a sofőrt kérik meg, hogy rakodja fel vagy le az árut. Ez azonban nem az ő feladata. Ilyenkor merül fel a kérdés, kinek a felelőssége, ha rakodás közben megsérül az áru?
Kinek kell rakodni?
Jogszabály szerint a rakodás a feladó és a címzett feladata, nem pedig a gépkocsivezetőé (120/2016. korm. rendelet 7. §). Ő csak az áru elhelyezésével, rögzítésével, elosztásával kapcsolatos munkákat irányítja. Előfordulhat persze, hogy a sofőr munkaszerződésében szerepel a le- és felrakodás is, például egy költöztetést végző cégnél. Ha azonban ez nem munkaköri feladata és rábízzák a rakodást, akkor erről nemcsak tájékoztatni kell, hanem fel is kell készíteni erre (pl.: védőeszközök, munkavédelmi oktatás, jogosítvány a rakodó eszközökhöz).
Kinek a felelőssége, ha rakodás közben megsérül az áru?
A közúti árutovábbítási szerződésekről szóló rendelet szerint a fuvarszerződésnek tartalmaznia kell az áru be- és kirakásának a módját, és azt is, hogy ez kinek a feladata és a felelőssége. Ha ezt nem rögzítjük és a sofőr rakodik, akkor a kárért neki vagy az őt alkalmazó fuvarozónak kell felelnie. (Ha a gépkocsivezető szándékosan okoz kárt, akkor a teljes felelősség az övé.)
Más esetben a sofőr és a fuvarozó a rakodás irányításáért felel. Neki kell irányítani a munkát annak érdekében, hogy a rakomány egyenletesen elosztva kerüljön fel a platóra, és az ő feladata a rakományrögzítés is (vagy annak az ellenőrzése). A gyűjtőfuvaroknál oda kell figyelnie arra, hogy a rakományegységek helyes sorrendben kerüljenek fel, mert a lerakók nem szívesen pakolják át más áruját.
A rakodás befejezése után már minden felelősség a sofőré és a fuvarozóé. Érdemes ezért dokumentálni, hogy szabályosan történt-e a rakomány elhelyezése és rögzítése: akár le is fényképezhetjük. Ha a rakodásnál nem lehettünk jelen, mert a rakodást zárt rendszerben végezték, akkor ezt rögzítsük a fuvarlevélen vagy az árukísérő dokumentumon (szállító).
Kártérítési összegek
Ha a helytelen rakodás vagy rakományrögzítés miatt az áru megsérül, akkor bizony kártérítést kell fizetnünk. Hogy mennyit, az az áru értékétől függ. Új áru esetében a számla szerinti értéket kell megtéríteni, használtaknál az értékcsökkenés figyelembevételével számított árat. A kártérítés mértéke nem haladhatja meg:
– a rakomány értékét,
– vagy ha csak a rakomány egy része sérült meg, akkor a részrakomány értékét.
A rakomány sérüléséről tájékoztatni kell a feladót és a címzettet is. Továbbá be kell szereznünk azokat az adatokat és a bizonyítékokat, melyek segítségével megállapítható, hogy ki a felelős a történtekért (pl.: jegyzőkönyv, hogy a felrakó a targoncájával nekitolatott a rakománynak, közlekedési balesetnél a rendőrségi jegyzőkönyv). A fuvarszerződésben javasolt arról is megállapodni, hogy a sérült árut átveszi-e megrendelő vagy vissza kell szállítanunk a feladónak.
Szilágyi Katalin