A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Kifizetetlen számlák elévülése: meddig követelhető a fuvardíj?

Igyekezzünk pontosan követni, hogy melyik számlánk nincs még kiegyenlítve! Hogy miért? Azért, mert ha egy évig “elfelejtjük”, akkor bottal üthetjük a pénzünk nyomát! Milyen teendők vannak a fizetést csak ígérgető megbízókkal, hogy ne évüljön el a követelésünk?

Semmi nem tart örökké

– Az elévülés azt jelenti, hogy egy adott jogot az idő múlása miatt már nem lehet a bíróság vagy a hatóságok előtt érvényesíteni. Tehát például egy fizetési meghagyásos eljárásban vagy egy perben akkor követelhetjük eredményesen a fuvardíjat, ha a megbízó nem hivatkozik arra, hogy a követelés már elévült.

Fontos szabály, hogy a bíróságok, hatóságok maguktól, úgymond “automatikusan” nem vizsgálják az elévülést – magyarázza jogászunk. Ez azt is jelenti, hogy akár élete végéig is követelhetjük a megbízótól a fuvardíjunkat, hiszen maga a követelés nem szűnik meg, csak annak az érvényesíthetősége. Ha tehát a megbízó nem veszi észre, hogy letelt az elévülési idő, és fizet, akkor azt a pénzt utólag nem követelheti vissza.

Meddig tart az elévülési idő?

Az elévülési idő eltérő lehet aszerint, hogy milyen követelésről van szó. A polgári jogban általában öt év, a munkajogban három, fuvarozás esetén pedig egy év az elévülési idő. 

Fontos kérdés, hogy mikor kezdődik, hiszen ettől függ, hogy mikor lesz vége. Eltérő szabályokkal találkozhatunk aszerint, hogy belföldi vagy nemzetközi, CMR szerinti fuvardíj után kell futnunk:

  • belföldi fuvar esetén onnan kezdődik az elévülés, amikor a küldeményt átadtuk a címzettnek. 
  • Ha CMR szerint fuvarozunk, akkor az elévülés a szerződés megkötését követő 3 hónap eltelte után kezdődik, és 12 hónapig tart, vagyis itt 15 hónapig nem évül el a követelésünk.

Mit tehetünk, hogy ne ketyegjen az óra?

Az elévülést különféle “trükkökkel” meg lehet szakítani: ez azt is jelenti, hogy a megszakítás időpontjától az elévülési idő újra kezdődik. Ha belföldi fuvarozásról van szó, akkor a következő esetekben indul újra a vekker:

  1. Ha a megbízó elismeri a tartozását. Korábban elegendő volt az, hogy pl. minden hónapban küldtünk egy fizetési felszólítást. Ma már ez kevés, arra is szükség van, hogy elismerjék a tartozást. Tegyük fel, hogy küldünk egy fizetési felszólítást, amire az a válasz érkezik, hogy “rendben, tudjuk, a jövő héten utalunk!” Ilyenkor “nyertünk” egy újabb évet a tartozás behajtására. Ugyanilyen elismerésnek kell tekinteni a részteljesítést is, tehát azt, ha a megbízó mondjuk kifizeti a fuvardíj 20%-át. 
  2. Megszakítja az elévülési időt az is, ha a fuvarszerződést közös megegyezéssel módosítjuk vagy egyezséget kötünk. Pl. közösen módosítjuk a fizetési határidőt vagy részletfizetésben állapodunk meg.
  3. Nyilvánvalóan az is megszakítja az elévülést, ha a bíróság előtt bepereljük a megbízót vagy közjegyző előtti fizetési meghagyásos eljárást indítunk.
  4. Nem a legjobb kilátásokkal kecseg­tető eset, de ha csődeljárás indult a megbízóval szemben és ebben bejelentjük a követelésünket, akkor szintén megszakad az elévülés.

A CMR szerinti fuvarozás esetén kicsit másfajta szabályokkal találkozhatunk. Ilyenkor annak a bíróságnak a jogát kell alkalmazni, amelyik az ügyben eljár. Tehát ha magyar bíróság előtt kötünk ki, akkor az imént leírt esetekben szakadhat meg az elévülési idő.

Amikor külföldi vállalkozásnak fuvarozunk, lehetőségünk van szerződésben szabályozni, hogy melyik ország jogát alkalmazzuk. Ha ezt nem tettük meg, akkor magyar fuvarozóként akkor alkalmazhatjuk a magyar jogot, ha a következők valamelyike teljesül:

  • a felrakó Magyarországon van
  • a lerakó Magyarországon van
  • a feladó szokásos tartózkodási helye Magyarországon van. 

Ha ezek egyike sem teljesül, akkor a lerakás országának a jogát kell alkalmaznunk. (593/2008/EK 3. cikk)

Kis Zsuzsanna

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu