A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Kiszámíthatatlan a fuvarpiac változása

Megjósolhatatlan, hogy az elmúlt hónapok eseményei  hosszú távon milyen hatással lesznek a fuvarpiacra. Ma egyszerre látható a fuvarozói túlkínálat és a kínálat hirtelen csökkentése is. Nagyon sok múlik majd azon, hogy az egyes kormányok hogyan fognak hozzá a gazdasági élet újraindításához.

Az ellentmondásos adatokról a Timocom számolt be rendszeres fuvarpiaci jelenté­sében. Az első negyedévben a fuvarpiac hatalmas ugrásokat mutatott. Az előző év azonos időszakához képest 16 százalékkal magasabb volt a fuvarajánlatok mennyisége (ez a fuvarozót kereső áru mennyisége). Különösen a hűtőkocsik iránt nőtt a kereslet, másfélszer annyit kerestek, mint korábban.

Március közepére ez a hirtelen jött kereslet beszakadt. Több mint kétharmadával esett vissza a fuvarost kereső rakományok mennyisége, amint a kormányok életbe léptették a korlátozó intézkedéseket. Leálltak a gyártóüzemek, gyakorlatilag egész Európában csak az élelmiszerszállítmányokat indították útnak. Az élelmiszer szállítása iránti igény ugyan erősödött, minden más azonban drámai mértékben csökkent.

Ami a Timocom szerint meglepő volt, hogy erre a piac nem úgy reagált, ahogyan hasonló helyzetekben szokott. Ha a kereslet ilyen mértékben zuhan, akkor a kínálatnak, a rakományt kereső fuvarozók számának tömegesen nőni kellett volna. Mégsem ez történt. A fuvarozói ajánlatok is csökkenni kezdtek. Európában átlagosan 3 százalékkal esett vissza az ajánlatot váró fuvarozók száma, ezen belül Németországban 15 százalékkal. A Timocom szerint ennek magyarázata az, hogy a vállalkozások a kihasználatlan flottákat elkezdték kivonni a forgalomból. Hogy ez a kínálat mikor térhet vissza, az pedig csak attól függ, hogy az egyes kormányok mennyire tudják a vállalkozások életképességét biztosítani.

Összességében az adatok azt mutatják, hogy a járvány hatására rendkívüli mértékben csökkent az európai fuvarozás. Márpedig a fuvarozás némi kezdeti bizonytalanságot leszámítva mindvégig kívül esett a korlátozó intézkedéseken. A határátlépési korlátozások, a kijárási korlátozások nem érintették az áruszállítást. Még a járvány kezdetén, a karanténba zárt olasz települések térségében is folyamatos maradt az áruszállítás, hiszen az emberek ellátásáról és az orvosi felszerelések szállításáról gondoskodni kellett. Ennek ellenére európai átlagban a fuvarozási forgalom április elején 29 százalékkal, a hónap végére 24 százalékkal maradt el a megszokott heti átlagoktól. Ezeket az adatokat már a Sixfold nevű európai közúti áruforgalmi nyomkövető és flottakezelő szolgáltató közölte. A Sixfold szerint a csökkenés mellett az is látványos, hogy mennyire megnőtt a határátkelések időigénye: április elején 28, később 26 százalékkal volt több időre szükség a határátlépéshez, mint korábban. A helyzet a március 16-án kezdődő héten volt a legrosszabb: ekkor egy határátlépés 60 százalékkal volt időigényesebb, mint a járvány előtti időszakban.

A Sixfold mérései alapján a fuvarozásban a legnagyobb visszaesés az autóipart érintette. Az autószállítások száma április első hetében a felére esett vissza. A faipari alapanyagok forgalma 25 százalékkal csökkent, az építőipari alapanyagoké 20 százalékkal. Ugyanakkor a lakossági vásárlásoknak köszönhetően nőtt az élelmiszer és az egyéb, napi szükségleti cikkek forgalma.

Itthon is több mint ötödével eshetett vissza a piac

Magyarországon a NiT Hungary becslései szerint 20-40 százalékkal esett vissza a belföldi fuvarozás. Ebbe az is belejátszott, hogy március közepén emelkedtek az útdíjak. A fuvarozók költségei a járvány miatti eljárásokkal, például a rendszeres fertőtlenítéssel is növekedtek. A vállalkozók helyzetét nehezítette, hogy a sofőrök között sok az idősebb, 60 év feletti járművezető, akiknek egy része inkább otthon maradt, esetleg fel is mondott a járványveszély miatt. Ezt súlyosbította az, hogy a kormány célzottan a fuvarozók számára semmilyen segítséget nem nyújtott a helyzet kezeléséhez.

Hasonló hazai adatokat mutat a Szállítmányozók Szövetségének összegzése is. Szerintük áprilisban az előző évhez képest 10-30 százalékos visszaesés tapasztalható. Ezen belül legsúlyosabb visszaesést a nemzetközi közúti szállításnál volt, 25 százalék fölötti, míg a belföldi szállításoknál ez 20 százalék körül volt. Adataik szerint teljesen kiszámíthatatlanul mozogtak az árak is: exportban a fuvarozói túlkínálat lefelé nyomta az árakat, míg import esetén éppen ellenkezőleg, kevés volt a hadra fogható fuvarozó, ami drágulást okozott. A Szállítmányozók Szövetsége úgy véli, legalább 6, de az is lehet, hogy 14 hónap kell ahhoz, hogy a piac megnyugodjon és a kereslet a korábbi szinten állapodjon meg ismét.

Nagy Csaba

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu