Legkésőbb október végétől már csak célforgalomra használhatják a kamionok a két Sopron-környéki határátkelőhelyet, a Deutschkreutz/Kópháza valamint a Klingenbach/Sopron közöttit. Szeptember végén elfogadták ugyanis azokat a helyi rendeleteket, amelyek az idevezető osztrák utakon 7,5 tonnás súlykorlátozást vezetnek be. A korlátozás táblák kihelyezésével lép életbe, amiket legkésőbb október végére raknak ki.
Az M85-ös gyorsforgalmi út fokozatos kiépítésével egyre népszerűbb lett a kamionosok körében is a két Sopron-környéki határátkelő a Deutschkreutz (Sopronkeresztúr)/Kópháza, valamint a Klingenbach (Kelénpatak)/Sopron közötti. A népszerűség érthető, hiszen lerövidíti az utat az osztrák autópályák irányába.
Csakhogy itt a kamionoknak több településen is át kell hajtaniuk amíg elérik a nemzetközi autópályákat. A megnövekedett kamionforgalomnak pedig nem örültek az érintett burgenlandi falvak lakói. Különösen a felsőpulyai (Oberpullendorf) és a kismartoni (Eisenstadt) járás falvai között volt nagy felháborodás. Hozzájuk csatlakozott a Szlovéniával határos dél-burgenlandi gyanafalvi (Jennersdorf) járás is. Több helyen aláírásgyűjtés indult, hogy tiltsák ki a teherautókat a falusi utakról.
A burgenlandi hatóságok csaknem egy éve forgalomszámlálást végeztek a tartomány határátkelőin. Eszerint a Klingenbach (Kelénpatak)/Sopron határátkelőn áthaladó 386 teherautó 93,3 %-a meghaladta a 7,5 tonnát. A vizsgálat megállapította, hogy a Deutschkreutz(B62), Klingenbach(B16) és Bonisdorf (B58- Szlovénia) határátkelőhelyek kamionforgalmának korlátozásával az érintett falvakban 79%-kal csökkenne a zaj- és levegőszennyezés. Az érintett kamionoknak viszont csak négy százalékkal nőne az útjuk.
A tartományi kormány szándéka az, hogy a nemzetközi tranzitforgalmat az autópályákra és a gyorsforgalmi utakra terelje. Így a tervek szerint a nemzetközi teherforgalmat bonyolító, 7,5 tonnánál nehezebb kamionok majd csak a nickelsdorf-hegyeshalmi autópálya-átkelőn, valamint az S31-es és az S7-es gyorsforgalmi utak majdan megépülő határcsatlakozásánál léphetnének be.
Azonban ez még a jövő. Jelenleg át lehet menni kamionnal a következő határátkelőkön:
- Rattersdorf (Rőtfalva)(B61), Kőszeg (87)
- Schachendorf (Csajta) (B63)/Bucsu (89)
- Heiligenkreuz (Rábakeresztúr) (B65)/Rábafüzes(8)
- valamint természetesen a Nickelsdorf (Miklóshalma) (B10)/ Hegyeshalom (M1) átkelőn.
Azonban a Klingenbach-Sopron, és a Deutschkreutz-Kópháza átkelőket már nem használhatják a 7,5 tonnánál nehezebb járművek. Kivéve, ha a telephelyükre vagy régiós célállomásukra tartanak.
Ausztriában a 7,5 t-ás súlykorlátozás
- a B16-os úton a cinfalvi/siegendorfi körforgalomtól tart a magyar határig,
- a B62-es úton pedig az S31-es gyorsforgalmi úttól.
A rendeletet az érintett települések önkormányzatai már jóváhagyták. Életbe lépése a súlykorlátozó táblák kihelyezésével valósul meg, várhatóan október végéig.
Ugyancsak 7,5 t-ás korlátozást vezetnek be az Ausztriát Szlovéniával összekötő B58-as úton, St. Martin an der Raab-tól (Rábaszentmártontól) a szlovén határátkelőhelyig, Bonisdorfig.
Forrás: Burgenland.at, ORF, BVZ, Sopronmédia