Március 11-től kell az EKAER-ben megfizetni a kockázati biztosítékot. Az átállás nem ment zökkenők nélkül: a NAV rendszere hibásan működött, így reggel 8-tól délután 2-ig üzemszünetet rendeltek el. Délutánra helyreállt a rendszer. Ma tehát már a kockázatos termékek szállítása esetén kötelező megfizetni a kockázati biztosítékot is, ami újabb komoly terhet jelent a fuvaroztatóknak.
Egyszerűen fogalmazva a kockázati biztosíték összege az elmúlt 45 napban szállított kockázatos termékek értékének a 15 százaléka. Ebbe bele kell érteni az éppen bejelentésre, EKAER-szám kiadására váró szállítmányt is. A rendszer ellenőrzi a feltöltött kockázati biztosíték mértékét, s csak akkor adja ki az EKAER-számot, ha az összeg eléri a rendeletben meghatározott mértéket.
A kockázatos terméket – például fát, ruhát, élelmiszert – fuvaroztatók számára ez azt jelenti, hogy forgalmuk 15 százalékát folyamatosan elkülönítve, lekötve kell tartaniuk. Ez komoly teher, hatalmas pénzmennyiséget von ki az érintett vállalkozások működéséből.
Nehéz helyzetben vannak azok a vállalkozások is, melyek csak alkalmi jelleggel szállítanak kockázatos terméket. Elsősorban részükről merül a fel a kérdés: mikor szabadul fel a pénzük, mikor férnek hozzá a NAV-nál lekötött kockázati biztosíték összegéhez?
A rossz hír az, hogy alig van arra mód, hogy a vállalkozás ezt a pénzt napi működése során visszakapja.
A kockázati biztosíték visszafizetéséről az EKAER-rendelet rendelkezik. A visszafizetésnek három indoka lehet:
• a vállalkozás megszűnik
• a vállalkozás megszünteti a kockázatos termékek szállítását
• a vállalkozás bekerül a köztartozásmentes adózók közé.
Az első eset egyértelmű: ha a vállalkozás, cég megszűnik, akkor a NAV a volt tulajdonosok, vagy az egyéni vállalkozását abbahagyó magánszemély kérésére visszautalja a pénzt.
A második esetben két feltételt kell teljesíteni. A rendelet szerint a biztosíték akkor jár vissza, ha a vállalkozás megszünteti az érintett tevékenységet – a kockázatos termékek kivitelét, behozatalát, vagy belföldi, első adóköteles értékesítését, forgalomba hozatalát. Csak a tevékenység megszüntetése esetén lehet kérni a visszautalást. Az tehát nem elég indok a befizetett biztosíték elszámolására, hogy az elmúlt két hónapban nem volt ilyen szállítmányom. Csak akkor kérhetem a pénz visszautalását, ha végleg meg is szüntetem az érintett tevékenységet. Ebben az esetben a egy kérelmet kell benyújtani a NAV-hoz, s ebben nyilatkoznom is kell arról, hogy az elmúlt 45 napban nem folytattam ilyen tevékenységet.
Jó látható, hogy az jár a legrosszabbul, aki alkalmanként indít kockázatos szállítmányokat. Például saját erdejéből fát ad el évente néhány alkalommal. Nem mondhatja, hogy megszüntette a tevékenységet, hiszen néhány hónap múlva újra lesz egy-két kiszállítása. A tevékenység felszámolása nélkül nem fogja visszakapni a pénzét.
Mire használja a NAV a befizetett biztosítékot?
A kockázati biztosíték kötelező megfizetésének az indoklása az, hogy ez a pénz nyújt fedezetet a kockázatos termékek szállításával kapcsolatos közterhek megfizetésére. A gyakorlatban ez úgy működik, hogy a NAV minden hónapban (a hónap vége előtt 5 nappal) meg fogja vizsgálni, hogy az érintett vállalkozásnak van-e adótartozása. Ha van bármilyen tartozás, akkor annak az összegét le fogják vonni a befizetett biztosíték összegéből.
A kockázatos terméket csak ritkán fuvaroztató vállalkozások ezen a módon tudják legjobban felhasználni a befizetett összegeket. Ha éppen nincs aktuális bejelentendő szállításuk – azaz éppen nem lenne szükség a kockázati biztosítékra – akkor megvárhatják, míg ezt a pénzt a NAV levonja, elszámolja a különböző befizetendő adókra. Az adót úgyis be kellene fizetni. Így legalább nem kell még egyszer elutalni, csak meg kell várni, míg tartozásként a NAV levonja a külön számlán lévő összegből.
A harmadik módszer a pénz visszaszerzésére, ha a vállalkozás bekerül a köztartozásmentes adózói körbe. Ha a cégnek nincs tartozása, akkor ez a leginkább ajánlható lépés. A köztartozásmentes adózóknak ugyanis nem kell kockázati biztosítékot fizetniük, így az ebbe a körbe bekerülő vállalkozás egyszer és mindenkorra megszabadul ettől a kötelezettségtől.
EKAER-kalauz: minden, amit az EKAER új szabályairól tudnia kell
Van-e dolgom az EKAER rendszerrel?
Mit kell tennem, hogy ne büntessenek meg?
Kinek és mit kell bejelentenie?
Ha Ön gyártó, kereskedő vagy fuvarozó vállalkozást működtet,
biztosan lesz dolga az EKAER rendszerrel.
Kerülje el a súlyos büntetést!
Ön már pontosan ismeri a feladatát?
Az EKAER-kalauz lépésről-lépésre végigvezetve segít Önnek az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer használatában. Ha követi a kötetben feltett kérdéseket, Ön pontosan tudni fogja, hogy mi dolga van a bejelentéssel kapcsolatban.
EKAER-kalauz: minden, amit tudnia kell
Mit kap Ön a kötet megvásárlásával?
- az EKAER működtetésével kapcsolatos szabályok leírása közérthető, követhető módon
- a rendszer használatával kapcsolatos gyakori kérdések feldolgozása
- a vonatkozó jogszabályok
továbbá…. >>>>
- a szabályok alkalmazását segítő, alapos ellenőrzőlista, hogy Ön pillanatok alatt el tudja dönteni, hogy van-e feladata a bejelentéssel kapcsolatban!
- fél év utánkövetés, azonnali értesítés a jogszabályok változásáról
- exkluzív ügyfélszolgálat, EKAER-rel kapcsolatos szakmai kérdésekre soron kívüli válasz telefonon vagy emailben!
Rendelje meg most a március elején hatályba lépett, módosított jogszabályok alapján készülő EKAER-kalauz című kötetet
postai utánvéttel, szállítási költséggel együtt csak bruttó 4500 forintos áron
amennyiben több példányt rendel, a második példánytól minden egyes darab ára csak 2500 forint!
A megrendelés elküldése 1 példány esetén bruttó 4500 forint fizetési kötelezettséggel jár, melyet készpénzben, a kiadvány átvételekor fizetek ki a postai dolgozónak. Több példány vásárlása esetén fizetendő összeg az első példányra 4500, a további példányokra 2500-2500 forint.