Mindenki azt szeretné, ha a fuvardíjból minél több maradna a zsebében. Ezt segíti, ha folyamatosan figyeljük a költségeinket, és ahol lehet, lefaragunk egy-két forintot.
Persze vannak olyan állandó kiadásaink, amin nem nagyon spórolhatunk. Például:
- a munkabér,
- a közterhek,
- az engedélyek,
- az útidíjak.
De a fuvardíj számos olyan változó költségtételből is áll, amin, ha ügyesek vagyunk, pénzt takaríthatunk meg.
Üzemanyag-fogyasztás
A fuvarköltség legnagyobb részét az üzemanyag emészti fel. Az üzemanyag-fogyasztást pedig a sofőr vezetési technikája is befolyásolja. Egy “jól vezető” sofőr akár 10% üzemanyagot is megtakaríthat. Érdemes tehát befektetni a sofőrök vezetéstechnikai képzésébe, mert ennek költségénél jóval többet spórolhatnak a jól vezető sofőrök.
A vezetéstechnikai képzésen személyre szabottan fejlesztik a sofőröket, és megtanítják őket:
- előrelátóan vezetni,
- helyesen fékezni,
- a helyes sebesség megválasztására,
- a motor és sebességfokozatok kihasználására,
- az álló helyzet megfelelő alkalmazására.
Az üzemanyag-fogyasztás csökkenthető a gumikkal is. A csökkentett gördülési ellenállású abroncsokkal 100 km-re vetítve akár 2-3 liter üzemanyag is megspórolható. Ezek a felső kategóriás abroncsok drágábbak, de hosszú távon megérik a befektetést. Több autóból álló flottánál ez akár milliós nagyságrendű költségcsökkenést jelenthet, de a kisebb fuvarozók is spórolhatnak vele.
Üzemanyag-záradékkal elkerülhető a veszteség
Gyakran hiába spórolunk, az üzemanyagárak folyamatos növekedése miatt emelkednek a költségeink. Az éves szerződéseknél a fuvardíjakat általában éves szinten állapítjuk meg, így az üzemanyagár növekedéssel elveszítjük a nyereség egy részét. Megoldás lehet, ha a partnerekkel kötött szerződés tartalmaz egy ún. üzemanyag-záradékot. Ez a záradék arra jó, hogy a fuvardíj nem évente, hanem az üzemanyagárhoz viszonyítva változik. Például ha a gázolaj ára 5 %-kal emelkedik a szerződéskötéskori árhoz képest, a fuvardíj is emelkedik ennek megfelelően.
Karbantartás
Az autók karbantartása jelentős összeget emészt fel. A rendszeres, megelőző karbantartás azonban olcsóbb, mint az utolsó pillanatban elvégzett javítás. Ha csak akkor kerül szervizbe az autó, amikor már füstöl, a szűrőkből és a motorból akár 2 lapát szennyeződés is előkerülhet. Csakhogy eddigre már egy csomó pénzt kidobtunk az ablakon a megnövekedett fogyasztás miatt. Nem érdemes tehát halogatni a motor kipucolását, a szűrők cseréjét és az olajcserét, hiszen a megnövekedett fogyasztásra sokkal többet fizetünk ki, mint a rendszeres karbantartásra. Az ütemezett karbantartás mellett szól az is, hogy így kevesebbet áll az autó.
Jól beállított futóművel a gumik is tovább bírják, ritkábban kell cserélni őket. A futóműbeállítást érdemes szakszervizben végeztetni, mert ehhez futóműbeállító gépre van szükség. Ez ellenőrzi a tengelytávot és azt, hogy nincs-e eltolódás a futómű eleje és a hátulja között.
Az olajcserét is rendszeresen érdemes elvégezni:
- euro 6 motornál 100.000 kilométerenként,
- euro 5 motornál 70.000 kilométerenként,
- euro 3 motornál 40.000 kilométerenként.
Az olajcsere ugyan viszi a pénzt, de elmaradása akár 10-15 %-kal megemelheti a fogyasztást.
A jármű kihasználtsága
Legjobb, ha az autó minél többet úton van, lehetőleg rakománnyal. A járműkihasználtság javításában segíthetnek a fuvarbörzék. Ezeken lecsaphatunk olyan megbízásokra, amikkel elkerülhető az üresjárat. Tudjuk, hogy ez főleg a nagyobb fuvarozó vállalkozások területe. A kisebb vállalkozások szívesebben dolgoznak fix megbízói körrel, akiket ismernek és akikről tudják, hogy fizetnek. Persze ez érthető, hiszen a nemfizetés vagy hosszú fizetési határidők ellehetetleníthetik a kis- és közepes vállalkozásokat. Ennek ellenére érdemes kockáztatni, és a fuvarbörzén elcsípni egy-egy plusz fuvart.
Flottakövető rendszer
A több autóval dolgozó vállalkozások a flottakövető rendszerrel is sokat spórolhatnak. A rendszer az élő térképes járműkövetés mellett alkalmas arra, hogy:
- kiszúrjon egy-egy rossz vezetési stílusú sofőrt,
- megállapítsa a vezetési idők nem megfelelő kihasználtságát,
- megtervezze a legmegfelelőbb útvonalat (forgalomfigyeléssel),
- az útvonaltervezésnél figyelembe vegye a kedvező árú töltőállomásokat,
- nyomon kövesse a jármű műszaki állapotát.
Ne fizessünk készpénzzel!
A kisebb vállalkozások az üzemanyagot és az útdíjakat sokszor készpénzzel fizetik. A nagyok ezt üzemanyagkártyával oldják meg. És milyen jól teszik! Az üzemanyagkártyával jelentős összegek takaríthatók meg. Ez egy 10 járművet üzemeltető vállalkozásnál akár milliós nagyságrendű is lehet.
Biztosítás
Végül, de nem utolsó sorban említést érdemlő szempont a biztosítás. Egy jól megválasztott biztosítás, amely megfelelő áron teljesíti a vállalkozás összes igényét, jelentősen csökkentheti a költségeket akkor, ha baj van. Nem mindegy, hogy egy esetleges kárt saját zsebből kell rendezni, vagy kifizeti a biztosító.
Király Viktória