A magyar vállalkozásoknak előbb-utóbb át kell térniük a közúti szállításról más szállítási módokra is, ha meg akarnak felelni az uniós előírásoknak. Bár a kombinált áruszállításnak sok előnye van, nem olyan egyszerű erre váltani: megfelelő járművek, terminálok, korszerű vasúti szabályok is kellenek hozzá.
Az Európai Unió tervei szerint 2030-ra a kilométer távolság feletti közúti szállítások 30 százalékát vasúton vagy vízi úton kellene lebonyolítani, 2050-re pedig már több mint felét. Így kedvezőbb áron és kevesebb károsanyag-kibocsátással lehet nagy mennyiségű árut egyik helyről a másikra eljuttatni. A jövőben tehát valószínűleg azok a megoldások kerülnek előtérbe, amiknél a nagyobb távolságot vízen vagy vasúton teszik meg az áruk, s csak a terminálokra és onnan a célállomásra utaznak közúton (kombinált fuvarozás).
A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) középtávon szeretné elérni, hogy a Magyarországról induló nemzetközi szállítások legalább 10 százaléka valamilyen kombinált áruszállítási módot vegyen igénybe. Ehhez még sok minden nincs meg.
Nem olyan könnyű a magyar vállalkozásoknak új fuvarozási módra váltaniuk. A kombinált fuvarozás lényege, hogy nem az árut rakodják át, hanem a pótkocsit vagy a konténert. Vagyis ezeknek alkalmasnak kell lenniük arra, hogy át lehessen őket rakni vasútra. A hazai mintegy 500 ezer pót- és félpótkocsi 99 százalékáról pedig ez nem mondható el, mivel nem daruzhatóak.
– Ahhoz, hogy a forgalmat a közútról a vasútra lehessen terelni, ösztönző rendszerre lenne szükség: például támogatásokra fuvareszközökre, terminálfejlesztésre, fuvardíjra – véli az MLSZKSZ. Korszerűsíteni kellene a vasúti szabályrendszert is, és egyszerűbbé tenni, felgyorsítani a vasúti határforgalmat.
Vannak jó megoldások
Ma már sokféle megoldás létezik, ami segíti a cégeket a fuvarozási mód váltásban. Ma még jellemzően a tengerentúli áruforgalomban használják a konténereket, pedig a szárazföldi szállításban is lehetne. Ehhez viszont a fuvarozóknak be kell szerezniük a megfelelő járműveket, ami nem kis befektetés. Egy konténerkeretes autó ára használtan 16-48 ezer euró (4-15 millió forint), egy idősebb, 15 éves modellt nagyjából 7000 euróért (2,43 millió forint) lehet vásárolni.
De megoldható a nem daruzható félpótkocsik vasútra vagy hajóra rakása is. Erre a LOHR technológia adhat jó megoldást. A rendszer egyik eleme egy különleges vasúti kocsi. Ennek kifordíthatók azok a részei, amin a pótkocsik utaznak, így a vontatók szépen rá tudják húzni a pótkocsikat a vagonra. A pótokat leakasztják, majd visszafordítják a vasúti kocsi mozgatható elemeit, és a szerelvény máris menetkész. Ezzel a módszerrel egy 30 pótkocsit szállító vasúti kocsi le- és fölrakodása kicsivel több mint fél órát vesz igénybe. (Ezen a videón meg is nézhetjük a működését: bit.ly/lohr1.) Ehhez persze speciális terminálokra van szükség, olyanokra, ahol az autók meg tudják közelíteni a vasúti szerelvényt. De mivel nincs szükség bakdarura, mobil rakodógépre, méteres vastagságú bazaltbeton burkolatra, ennek kiépítése valamivel olcsóbb lehet a hagyományos termináloknál. Az MLSZKSZ szerint szükség lenne egy olyan budapesti terminál megépítésére, ahol a nem daruzható pótkocsikat át lehetne rakodni a vasútra.
A vasút nagyon is versenytárs lesz
A vasúti szállítás árban is versenyképes. Figyelembe véve az üzemanyag költségeket, úthasználati díjakat, munkaerő költséget, a jármű kopását, sokszor olcsóbbra jön ki a vasúti szállítás. Hosszabb útvonalon, nagy mennyiségben jobban megéri az árut például konténerben, vasúton fuvarozni.
Ma már nem mehetünk el amellett sem, hogy a közúti szállítás mennyire környezetszennyező: egységnyi fuvarra vetítve, ha kamionnal utazik az áru, akkor huszonegyszer több szén-dioxid jut a levegőbe, mint a vasúti szállításkor. Sok megbízónál pedig ez is szempont, méghozzá egyre fontosabb szempont.
Mire kell készülniük a fuvarozóknak?
Arra kell tehát készülni, hogy idővel kevesebb vontatóra és gépjárművezetőre lehet szükség. A sofőrhiány 5-10 éven belül még nagyobb gond lesz az egész unióban. Az MLSZKSZ szerint ezt a problémát például enyhítheti a kombinált fuvarozási rendszer. Szerintük a cégeknek olyan rendszert kell felépíteniük, amiben a gépjárművezetők jól érzik magukat, közben pedig optimalizálni kell a költségeket, és meg kell erősíteni a folyamatok informatikai támogatását is. – Akkor lehet pozitív hatásokra számítani, ha a cégek tudatosan körbejárják a piaci lehetőségeket – szögezi le az MLSZKSZ. A kombinált fuvarozás összetett, speciális szaktudást igénylő terület, ezért aki ebben gondolkodik, annak érdemes a terület elismert szakembereivel felvenni a kapcsolatot.
Egyre fontosabb lesz a közúti cégek közötti együttműködés is. Legyen szó a félpótkocsik vasúti fuvarozásáról, vagy a kiszállítási oldalon közös vontató flotta üzemeltetéséről.
Maradnak tisztán közúti szállítások is
Természetesen a kombinált fuvarozás nem váltja ki minden területen a tisztán közúti fuvarozást. Így például gyűjtőfuvarokat, az élőállat szállítást, a hűtött áruk szállításának többségét és a “hirtelen” jött szállítási igényeket sem tudja teljesíteni. Ezeknél a közúti fuvarozás mindig jobb választás marad.
Szilágyi Katalin