Ha a járvány nagy veszteseiről van szó, a fuvarozást nem sokan említenék. Az emberek úgy gondolják, hogy a fuvarozókra a járvány idején is nagy szükség volt, így ezeknek a cégeknek kevés gondot okozhatott a koronavírus. Hogy ez mennyire nem így van, arról olvasóink beszámolói tanúskodnak.
A koronavírus miatt kialakult helyzet komoly hatással volt szinte minden ágazatra, ez alól a fuvarozás sem kivétel. A járvány miatt számos csapás érte a fuvarozó cégeket:
Kapkodó rendelkezések a karanténról: a sofőrök kötelező karanténjáról szóló, átgondolatlan rendelkezések óriási felfordulást okoztak bürokratikusan is, és a munkaerő szervezése terén is.
Munkaerő csökkenése:
– a karanténba került sofőrökön kívül a magyar cégeknél dolgozó külföldi sofőrök nem térhettek vissza dolgozni;
– a 65 év feletti vagy krónikus betegséggel együtt élő sofőrök szintén kiestek a munkából;
– többen felmondtak, mert nem bírták a bizonytalan határhelyzeteket, a fél-, netán egész napos várakozásokat.
Így még ha volt is elegendő megrendelés, a cégek sokszor ezt nem tudták teljesíteni, tehát elestek a bevételeik egy részétől.
A versenyképesség csökkenése: megjelentek a piacon azok a külföldi vállalkozások, amelyek nagyobb állami támogatást kaptak, így alacsonyabb fuvardíjjal tudtak versenybe szállni.
A megrendelések csökkenése: a gazdaság leállása miatt a megrendelések száma érezhetően csökkent.
Olvasóink beszámolóiból tisztán látszik, hogy komoly veszteségek érték a szakmát. Íme néhány történet:
-
Persze, lehetne szállítani – ha lenne mit
„Cégünk legnagyobb megrendelője egy olyan gyár, amelyik a vírus miatt teljesen leállt a működéssel. Újraindulnak majd, de még minden bizonytalan. Hogy hogyan töltjük be azt az űrt, ami a bevételben keletkezett, arról fogalmam sincs. Pár hónap alatt lehetetlen annyi új megrendelőt szerezni, ami ezt fedezné. Közben az embereinket fizetni kell, hogy itt ne hagyjanak bennünket. Persze, lehetett szállítani a járvány idején is, csakhogy nekünk egyszerűen nem volt mit!”
-
Áll minden, így mi is
„Útépítő cég vagyunk, és hát most bizony jóval kevesebb megrendelésünk van. Mivel az önkormányzatok pénzeinek egy részét elvonták, új beruházásokat egyszerűen nem tudnak vállalni. Nagyon megérezzük a bevételek csökkenését”.
-
Csökkentenünk kellett a fuvardíjat
„A járvány alatt nem nőttek számottevően a kiadásaink, hiszen csak a sofőrök védőfelszerelését és a fertőtlenítőszereket kellett biztosítanunk. Ám a megrendelőink száma csökkent, ráadásul a fuvardíjból is engednünk kellett, ha meg akartunk tartani vagy szerezni egy megrendelést. Így komoly veszteséggel zártuk az elmúlt hónapokat, és attól tartok, ez még egy ideig így is marad”.
-
Nem volt elég sofőrünk, később meg már más céghez szerződtek
„Mi sajnos nagyon megéreztük a járványt. Olaszországba fuvaroztunk, így a sofőreink egy része időről időre karanténba került. Ketten felmondtak, nem bírták idegileg. Az egyikük a várakozásokat, a másikuk a megbélyegzést, mert sajnos ebben is volt részük. Később úgy-ahogy rendeződött a munkaerő-helyzet, de addigra már a megrendelők elpártoltak tőlünk. Még úgy sem tudtuk visszaszerezni őket, hogy csökkentettük a fuvardíjat, azt mondták, egy lengyel cég még ennél is olcsóbban dolgozik nekik. Időbe fog telni, míg ismét talpraálllunk”.
Természetesen vannak ágazatok, ahol még ennél is nagyobb a baj, de a fuvarozás területén sem egyszerű a helyzet. Bizony idő kell hozzá, míg visszaáll majd a régi rend. Reméljük, ez mihamarabb eljön, és a fuvarozók, akik a járvány kellős közepén is hősiesen teljesítették a feladatukat, kiérdemelt résztvevői lehetnek a gazdasági felemelkedésnek!
Horváth Orsolya