Régóta próbálják elérni a fuvarozószervezetek, hogy a kormány hozza meg az ágazat hanyatlásának elkerüléséhez szinte nélkülözhetetlen intézkedéseket. Sok minden tartozik ide piacvédelemtől az útdíjrendszer átalakításáig. A folyamat eredményeként most egy kormányhatározat veszi végig a tervezett intézkedéseket, nagyjából az év végéig ütemezve a feladatokat.
A kormányhatározat egy olyan jogszabály, ami általában a miniszterek számára oszt ki feladatokat. A kormány kijelöli a célokat, s rábízza az illetékes tárca vezetőjére, hogy dolgozza ki a megvalósításhoz szükséges részletes szabályokat. Sajnos ez azt is jelenti, hogy a megvalósításhoz még hosszú út vezet, hiszen csak most kezdődik az érdemi munka.
Ez a mostani kormányhatározat a címe szerint a fuvarozói ágazat versenyképesebbé tétele érdekében szükséges intézkedéseket foglalja össze. Több minisztérium kap feladatot, amelyek határideje nagyobbrészt ez év végén jár le. A következő témákban vár a kormány intézkedéseket:
- az érintett minisztériumok hívjanak össze egy közös koordinációs ágazati munkacsoportot, ami a szállítás és logisztika kérdéseit tárgyalja legalább negyedévente. Ennek az lehet a gyakorlati haszna, hogy az érintett tárcák nem külön-külön dolgoznak ki a fuvarozást érintő új szabályokat, hanem összehangolják a tevékenységüket.
- Számunkra is gyakorlatibb lépés, hogy a tárcavezetőknek meg kell vizsgálniuk a fő áruszállítási útvonalak mentén a biztonságos, modern parkolók és pihenőhelyek kialakításának lehetőségeit. Ilyen parkolók létesítéséhez kell tervet készíteniük.
- A külügyminiszternek meg kell vizsgálnia, hogyan fuvarozhatnának a magyar vállalkozók vízum igénylése nélkül is az EU-n kívüli országokba.
- Csökkenteni akarják a határátlépéssel járó várakozási időket. Ennek érdekében a minisztereknek a határforgalommal járó nemzetközi megállapodásokat kell átvizsgálniuk.
- A közlekedési miniszternek át kell tekintenie a külföldi, EU-n kívüli fuvarozók számára kiadott engedélyek kérdését. Úgy kell gazdálkodniuk a kiadható engedélyek számával, hogy az a hazai fuvarozók érdekeit szolgálja.
- Napirendre kerül az útdíj kérdése is. Azt kell megvizsgálniuk, hogy az útdíjban az infrastruktúra díjat lehetne-e csökkenteni a gyakori úthasználók számára, kaphatnának-e valamilyen kedvezményt ennek a csoportnak a tagjai. Erről már május végéig el kell készíteni a javaslatot a kormány számára, így ebből akár már ősszel megvalósulhat valami.
- A kormány javítani szeretné a közúti ellenőrzések hatékonyságát is, elsősorban ezt is a hazai vállalkozók védelmében. Ennek érdekében növelni szeretnék az ellenőrzést végzők számát, fejleszteni az ellenőrzést segítő informatikai rendszert és javítani az ellenőrzés feltételeit (itt akár az ellenőrök béremelésére vagy munkakörülményeik javítására is sor kerülhet).
- Végezetül végre újra előveszi a kormány az eCMR kérdését is. Szintén május végéig kell arról előterjesztést készíteni, hogy milyen jogszabályokat kellene módosítani a digitális menetokmányok bevezetése érdekében. A jogalkotási határidőket tekintve ebből szintén őszre lehet gyakorlati előrelépés.
Nagy Csaba
Forrás: 1033/2024. kormányhatározat