A 2024. május 22-én megrendezett Közép-európai Szállítmányozók Napján Illés Boglárka, a Külgazdasági és Külügyminisztérium államtitkára beszélt a kormányzati elképzelésekről. Elmondta, hogy egyértelmű cél, hogy a közúti és vasúti fuvarozás gyorsabb legyen.
Ennek érdekében szeretnék, ha a gyorsforgalmi utak egészen a határokig mennének, és több határátkelő kiépítése és nagyobb határkapacitás is a tervek között szerepel:
▶ új határ Ukrajna felé Nagyhódosnál
▶ ha Románia teljes jogú Schengeni tag lesz, akkor a jelenlegi 10 ideiglenes határátkelőből állandó lesz
▶ Kübekházánál és Magyarcsanádnál két új határ nyitása Románia felé
▶ Szerbia felé a határkapacitás bővítése és új nyitása.
A gyorsforgalmi utak esetében a tervek szerint az M49-es autóút 2026-ra elkészül (a csengeri román határig), emellett az M44-es egészen a méhkeréki román határig menne.
A vasúti közlekedés fejlesztése kapcsán az államtitkár a déli körvasutat tekinti zászlóshajónak, ez a tervek szerint 2030-ig készülne el. A V0-ás vasútvonal pedig délről kerülné meg Budapestet, ennek megvalósítását 2040-re tette.
/Forrás: Közép-európai Szállítmányozók Napja, dr. Barta Bence, Andersen Adótanácsadó Zrt./