Hetedik éve minden ősszel bemutatjuk a kötelező felelősségbiztosítást hirdető társaságok következő évre szóló ajánlatait. A díjakat évről-évre az előző évekkel összehasonlítva, aprólékosan elemezzük, bemutatjuk a díjak alakulásának legfontosabb szempontjait. Összeállításunk jó kiegészítője a különböző kalkulátoroknak – megmutatjuk, mi az oka annak, hogy a fuvarozóknak sokszor tízmilliós díjakkal kell a piacon szembesülniük.
Nehéz kiigazodni a kötelező biztosítások 2021-re érvényes díjain. Az alkuszok és az elemzők 10 százalék körüli drágulást vártak erre az évre. Arra is számíthattunk, hogy alaposan átalakulnak az ajánlatok. A biztosítók felügyeletét ellátó Magyar Nemzeti Bank ugyanis ősz elején felszólította a társaságokat, hogy a díjakat a valódi kárstatisztikai adatok alapján állítsák össze. Az MNB szerint átláthatatlan, hogy egy biztosító milyen adatok vagy milyen szándék alapján alakítja ki az egyes kategóriák éves díjait. A díjképzést a számokból kellene levezetni: annak a járműkategóriának a díjait kellene magasabbra emelni, ahol az adatok szerint magasabb a kockázat. Ehelyett a biztosítók sokszor más szempontok alapján dolgoznak. Egyes kategóriákat például igyekeznek távol tartani maguktól. Ezért kerülnek olyan sokba a legtöbb helyen a fuvarozóknak kínált biztosítások. Ha egy társaság kínál kgfb-szerződéseket, akkor nem teheti meg, hogy kihagy egyes kategóriákat, s nem hajlandó például fuvarozókkal vontatóra szerződést kötni. Ezért inkább azt a megoldást választják, hogy annyira magasra emelik a távol tartani kívánt kategória díját, hogy az biztosan elriassza az érintetteket. Ezért kerül akár 7-8 millió forintba is egy vontató éves alapdíja, amit aztán sokszorosára emelnek a különböző pótdíjakkal és szorzókkal.
Joggal várhattuk, hogy az MNB fellépésének eredménye megjelenik már a januári díjakban is. Nem így lett, alig néhány helyen látjuk nyomát. Tény, hogy a jegybank elég laza határidőt adott. Az első szakaszban csak arra szólította fel a biztosítókat, hogy tekintsék át díjalakítási gyakorlatukat és szüntessék meg a kiugró különbségeket a tényleges díjak és a statisztikából kiolvasható kockázat között. Ennek megvalósulását, az alapelveknek való megfelelést januártól várják, de majd csak 2021 júliusától fogják ténylegesen ellenőrizni. A biztosítók kaptak tehát fél évet, s nem sok minden kényszeríti őket arra, hogy már a mostani díjhirdetésnél megfeleljenek az új elvárásoknak.
Mikor kell kgfb-díjat hirdetni?
Ma már csak emlék az az időszak, amikor a biztosítók évente egyszer, január elsejétől hirdethették ki az új díjaikat. Minden autós január elsejétől válthatott kötelezőt, függetlenül attól, hogy mikor vásárolta az autóját. Így mindenkinek január elseje volt az évfordulója. Ez a rendszer éppen 10 éve változott meg. 2010-ben két lényeges döntést hoztak:
– a biztosítók évente többször is módosíthatják a díjakat
– a szerződés évfordulója nem január 1., hanem a jármű megvásárlásának tényleges időpontja.
Ma a biztosítók bármikor változtathatnak a díjaikon, csak a hatályba lépés előtt 60 nappal nyilvánosságra kell hozniuk azokat. Ezért a január elsejétől érvényes táblázatokat legkésőbb november 2-án meg kell jelentetni. Akkor sincs gond, ha nem jelentkeznek új tarifákkal, akkor egyszerűen érvényben maradnak a korábbi táblázatok.
A januári változás egyre kevesebb embert érint. Közvetlenül csak azokra vonatkozik, akik legalább 10 éves járművet használnak. Ők egyre kevesebben vannak, de még mindig több mint egymillió járműnek ez a fordulónapja. Azaz hatból egy jármű legalább 10 éve ugyanannak a tulajdonosnak a kezében van. A több mint egymillióból körülbelül 600 ezer a személyautó és 400 ezer körüli a haszongépjármű és egyéb jármű.
Ahogy az előző években, most is 13 biztosító kínál kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást. A 13-ból 11-en adtak meg most új díjakat. A két kakukktojás a KÖBE és a CIG Pannónia. A KÖBE Biztosító Egyesület tavaly sem év elején adott meg új díjakat, február közepéig hagyta az előző évi tarifákat. A mostani díjtáblázatuk 2020 áprilisától érvényes. A CIG Pannónia évente csak egy új díjszabással áll elő. A mostani 2020 februárjától érvényes, s minden jel szerint jövő februárig meg is tartják ezeket a tarifákat.
Miből épül fel a biztosítási díj?
A meghirdetett díjtáblázatok sok információt nyújtanak, de pusztán ezek alapján nem lehet még csak közelítőleg sem megbecsülni egy-egy jármű konkrét biztosítási díját. Az alapdíjak rengeteg szempont szerint módosulhatnak, s a díj akár a sokszorosára nőhet. Ezt számítógépes kalkuláció nélkül ma már nem lehet követni.
A kiindulópont egy alapdíj, amit minden egyes kategóriára kiadnak. Az elmúlt években azt láttuk, hogy egyre részletesebben különböztetik meg az egyes csoportokat. Eltérő alapdíjakkal találkozhatunk többnyire
– a szerződő lakóhelye
– a jármű életkora
– a jármű teljesítménye
– éves futásteljesítménye stb. alapján.
A szerződő lakóhelyét, székhelyét fuvarozók esetén is megkülönböztetik. Egy Pest megyei cég autóját sokkal magasabb összegért biztosítják, mint egy vidéki kisvárosiét.
Ezt az alapdíjat még számos tényező módosíthatja lefelé és felfelé is. Három nagy csoportot különböztethetünk meg, amik befolyásolják a díjakat:
– a bonus-malus besorolás
– a kedvezmények
– és a pótdíjak, díjszorzók.
A bonus-malus rendszer alapjait jogszabály rögzíti, de a részleteket már a biztosítók állapítják meg. Saját döntésük, hogy az egyes kategóriák az alapdíj hányszorosát fizetik. A legkedvezőbb, B10-es kategória a közvélekedés szerint az alapdíj felét jelenti, valójában 39 és 70 százalék közötti értékeket látunk. A legrosszabb, M4-es kategória is változik: lehet az alapdíj háromszorosa, de lehet ötszöröse is.
A kedvezmények általában kisebb jelentőségűek, legfeljebb 10-20 százalékot faraghatnak lefelé a díjakon. Igazán nagy hatással a pótdíjak és szorzók vannak a díjakra: ezekkel érik el, hogy az alapdíj sokszorosát fizessük ki a szerződésekre. Hiába a kedvező alapdíj, ha a közúti árufuvarozók, személyszállítók eleve az alap háromszorosát vagy ennél is többet fizetnek.
2021: nem látszik egyértelmű új trend
Átnézve a 2021-es alapdíjakat, zavartan állapíthatjuk meg, hogy nem rajzolódik ki egységes irány a számokból. Találkozunk általános drágulással, egyes kategóriák drágulásával, díjak jelentős csökkentésével és a korábbi díjak változatlanul hagyásával is. A következő táblázat gyors áttekintésként az összesített benyomásainkat mutatja.
Változások 2021-ben |
|
Aegon |
Többnyire változatlan, pótkocsiknál jelentős csökkentés |
Allianz |
Teherautók, pótkocsik, buszok díja csökkent, vontatóké változatlan |
CIG Pannónia |
Teherautó és vontató változatlan, pótkocsiknál 20%, buszoknál 50% emelés |
Generali |
10% körüli általános emelés |
Genertel |
10% körüli általános emelés |
Groupama |
Teherautók és buszok 10% körüli emelés, vontatók és pótkocsik díja változatlan |
K&H |
Teherautók és buszok kicsivel alacsonyabb díj, vontatók és pótkocsik jelentős, kb 50%-os csökkenés |
KÖBE |
Tavalyival egyező |
Magyar Posta |
Teherautóknál 50% emelés, vontatóknál és buszoknál 60% csökkenés |
Signal |
Díjcsökkentés minden kategóriában, az extrém, 31-szeres fuvarozói szorzó csökkentése |
Union |
Tavalyival egyező |
Uniqa |
Tavalyival egyező |
Wáberer |
Nagyrészt a tavalyival egyező, egyedül a 12 t fölötti teherautók esetén látszik emelés |
Károkozói pótdíj
Az MNB két ok miatt is kritizálta a biztosítókat. Az egyik, amit már említettünk, hogy nem használják a statisztikai adatokat. A másik ok a jogszabályok megkerülése a károkozói pótdíj alkalmazásával. Csalódással figyeljük, hogy az MNB és mellette az ombudsman felhívása ellenére a károkozói pótdíj él és virágzik, még több biztosító használja, mint a korábbi években.
A károkozói pótdíjat annak kell fizetnie, akinek a szerződéséhez a korábbi években valamilyen kárkifizetés kapcsolódott, azaz kárt okozott. Csakhogy a kötelező biztosításra vonatkozó jogszabályok szerint ezt a tulajdonképpen büntetésként értelmezhető tarifát a bonus-malus rendszernek kellene szabályoznia. Aki kárt okoz, az visszalép két kategóriát, így magasabb lesz a biztosítása. Igen ám, csakhogy a biztosítók ezt még megfejelik a károkozói szorzóval, amivel lényegesen nagyobb különbségeket tudnak elérni.
Egy teherautó éves alapbiztosítása például legyen 500 ezer forint. A sofőrök jól vezetnek, évek óta nem történt semmi baj. A cég biztosítása így a B10-es, a legkedvezőbb kategóriában van, amire a tulajdonos az alapdíj felét fizeti. Az éves díja tehát 250 ezer forint. Majd okoz egy balesetet, ami miatt két kategóriát romlik a besorolása. Következő éven B10 helyett csak B8-ba kerülhet, ami a 0,5-ös szorzó helyett mondjuk 0,7-et jelent. A biztosítása így a 250 ezer helyett 350 ezer forint lenne. Igen ám, de a biztosító alkalmaz egy 2x károkozói szorzót is. Az érintett jármű biztosítása így 250 ezer forintról már 700 ezerre emelkedik a következő évben.
A károkozói szorzóhoz az adatokat éveken át figyelik a társaságok. Ma kétszeres-háromszoros tarifát vetnek ki arra, aki társaságtól függően 2016 vagy 2018 óta valamilyen balesetet okozott, miközben a bonus-malus rendszer alapján maximum 20 százalékot emelkedett volna a biztosítása. Ezt a rendszert az ombudsman is alkotmánysértőnek tartotta, s a pénzügyminisztert kérte fel a szabályok módosítására. Azért alkotmánysértésről beszélünk, mert a biztosítók eljárása teljesen törvényes; a hiba abban a rendeletben van, amelyik megengedi nekik ezt a matematikát. (A rendelet nem lehetne ellentétes a kgfb törvénnyel.)
A károkozói szorzó a korábbi években is gyakori volt, mostanra viszont szinte minden társaság átvette. Valójában erre rá is kényszerülnek. Ha ugyanis csak egy-két társaság hozna ilyen díjakat, akkor a balesetet okozó autósok mind oda mennének, ahol nem alkalmazzák. Így minden biztosító magát védi: ha az egyik cég ilyen intézkedéssel távol tartja magától a rossz ügyfeleket, akkor a másiknak is ezt kell tennie.
Károkozói szorzók az egyes biztosítóknál (ezzel kell a táblázatban szereplő alapdíjat beszorozni)
Károkozói szorzók |
|
Aegon |
Csak személygépkocsira, 1,5x |
Allianz |
– |
CIG Pannónia |
– |
Generali |
2x |
Genertel |
2x |
Groupama |
1,33x |
K&H |
1,1-1,25x attól függően, hány fokozatot romlik a besorolása a korábbi évhez képest |
KÖBE |
2,5x |
Magyar Posta |
1,5x |
Signal |
Nem külön szorzót alkalmaz, hanem a bonus-malus kategóriák szorzóit módosítja. Pl. A B10 vontatóra 0,4x, károkozás esetén pedig 0,6435. A károkozói pótdíj így már 60% felett lehet. |
Union |
1,35x |
Uniqa |
1 kár esetén 2x, 2 vagy több kár esetén 3x |
Wáberer |
1,5x |
Fuvarozói és személyszállítási pótdíjak
Továbbra is folytatódik minden járműkategóriában a közúti áruszállítást vagy személyszállítást végző járművek hátrányos megkülönböztetése. Alapvetően értjük e megkülönböztetés okát, hiszen a profi használat magasabb kockázattal jár, mint a saját áru alkalmankénti szállítása. Tudomásul kell tehát vennünk, hogy a fuvarozói díjak, különösen a nemzetközi szállítást is végző járművek díjai általában háromszor-négyszer is magasabbak, mint a csak saját számlás áruszállítást végző járműveké.
E pótdíjakat a biztosítók különböző formában hirdetik. Egyes társaságok az alaptevékenység TEÁOR száma alapján döntenek a besorolásról, más esetben a jármű használat módjára kérdeznek rá.
Fuvarozók és személyszállítók pótdíja (alapdíj szorozva a megadott szorzóval) |
|
Aegon |
Személy- és teherszállítás 4x |
Allianz |
Nemzetközi személy- és teherszállítás 1,95x, belföldi 1,3x Többletdíjat számol fel a külföldön megtett éves futásteljesítmény alapján is, pl. 35e km/év felett 1,35x, 45e km/év felett 2,55x, 50e km/év felett 2,89x |
CIG Pannónia |
Nemzetközi áruszállítás 2x, veszélyes anyag szállítása 1,5x |
Generali |
TEÁOR szám alapján 3x |
Genertel |
Személyszállítás 4x Veszélyes anyag szállítása 4x |
Groupama |
Személy- és teherszállítás 2x |
K&H |
Nemzetközi személy- és teherszállítás 4x, pótkocsi 6,5x Veszélyes anyagok szállítása 8x, pótkocsi 15x |
KÖBE |
2,50x szorzót kell fizetni a 3,5-12 t közötti teherautókra, 1,8x a 12 t feletti teherautókra. Nemzetközi pótdíj 1,7x. |
Magyar Posta |
Nemzetközi személy- és teherszállítás és ADR: 4x |
Signal |
Személy- és teherszállítás 6x |
Union |
Nemzetközi személy- és teherszállítás: 2x, pótkocsi 10x |
Uniqa |
– |
Wáberer |
Nemzetközi személy- és áruszállítás 2,5x, vontatóra 2,35x Áruszállítás pótkocsira 1,55x, nemzetközi 4x Veszélyes anyag szállítása 15x |
A fuvarozói pótdíjak több társaságnál is jelentős átalakuláson mentek keresztül. Előfordul, hogy nem nőtt érdemben az egyes kategóriák alapdíja, ám a szorzó növekedése miatt mégis többszörösére drágul a biztosítás. A Genertel például személyszállításra tavaly háromszoros, idén négyszeres szorzót számol, miközben átlag 10%-kal növekedtek az alapdíjai is. Egy 50 személyes, nemzetközi szállítást végző autóbuszt így tavaly 9.075.000 forintért lehetett biztosítani, ma viszont már 13.206.000 forintot kérnek a vállalkozótól, aki tévedésből ezt a társaságot választja. Így bújtatható el a 45 százalékos díjemelés a 10 százalékos alapdíjváltozás mögé.
A fuvarozói pótdíjak legnagyobb meglepetése, hogy több év után megválhatunk az eddigi rekordertől, a Signal biztosító 31-szeres fuvarozói szorzójától. A Signal a fuvarozóktól és a személyszállítással foglalkozó vállalkozóktól mindeddig az alapdíj 31-szeresét kérte el az amúgy is magas, többmilliós alapdíjak felett. Így jött ki tavaly a rekorder 148 millió forintos éves biztosítási díj egy vontatóra. A Signal most visszavett ebből a szorzóból, s ma már „csak“ hatszoros díjat kérnek. Közben mérséklődtek az alapdíjaik is: vontatóra például a korábbi 4,8 millió helyett most már csak 3,6 milliót kérnek. A szorzóval együtt így a 148 millió helyett „csak“ 21,6 millióra jöhet ki a maximális díj. Ez is irreálisan magas, mégis, mintha a társaság megfontolta volna az MNB figyelmeztetését és próbálja valamennyire a valós adatokhoz igazítani a biztosítási díjakat.
Bonus-malus
újdonságokat keresünk, akkor a bonus-malus rendszer alakulásáról mindenképpen szót kell ejtenünk. Itt azt figyelhetjük meg, hogy a társaságok egyre inkább eltérő szorzókat használnak a különböző kategóriákhoz. Korábban egységesen adták meg, hogy az egyes besorolásokhoz mekkora szorzó tartozik. Például a B10-nél az alapdíj 0,5-szörösét kellett számolni. Most egyre több társaság külön táblázatokat állít össze a különböző járműkategóriákhoz. A 13 társaságból 5-nél találkozunk ezzel. A K&H három, a Wáberer négy kategóriára osztja szét a besorolásokat. A Wáberernél megkülönböztetik a 3,5-12 tonna közötti, a 12 tonna feletti teherautókat, a vontatókat és a többi járművet. Így egészen finomra hangolják a besorolásokat. A 12 tonna alatti teherautók B10-ben az alapdíj 0,47 százalékát fizetik, a vontatók, buszok már 0,52 százalékát. A legrosszabb, M4-es kategóriában viszont a nagyoknak kedveznek a díjak: a vontatók, buszok az alapdíj 3,5-szeresét fizetik, a kisebb teherautók az ötszörösét.
Bonus-malus besorolások díjszorzói 2021-ben
B10 | B9 | B8 | B7 | B6 | B5 | B4 | B3 | B2 | B1 | A00 | M1 | M2 | M3 | M4 | |
Aegon | 0,52 | 0,85 | 1 | 1,1 | 1,35 | 1,48 | 1,5 | 1,51 | 1,52 | 1,53 | 1,54 | 2,5 | 3 | 3,5 | 4 |
Allianz | 0,392 | 0,451 | 0,511 | 0,57 | 0,701 | 0,808 | 0,867 | 0,927 | 0,986 | 1,01 | 1,034 | 2,566 | 2,673 | 4,336 | 4,455 |
Allianz 12 tonna felett | 0,327 | 0,376 | 0,426 | 0,475 | 0,584 | 0,673 | 0,723 | 0,772 | 0,822 | 0,941 | 0,99 | 2,138 | 2,228 | 3,614 | 3,713 |
Allianz busz és vontató | 0,39 | 0,41 | 0,46 | 0,48 | 0,5 | 0,52 | 0,67 | 0,69 | 0,71 | 0,85 | 0,87 | 2,7 | 2,9 | 3,1 | 3,3 |
CIG | 0,50 | 0,55 | 0,60 | 0,65 | 0,70 | 0,75 | 0,80 | 0,85 | 0,90 | 0,95 | 1 | 1,20 | 1,50 | 2 | 3 |
Generali | 0,5 | 0,54 | 0,58 | 0,62 | 0,66 | 0,71 | 0,76 | 0,81 | 0,87 | 0,93 | 1 | 1,5 | 2 | 3 | 4 |
Genertel | 0,5 | 0,54 | 0,58 | 0,62 | 0,66 | 0,71 | 0,76 | 0,81 | 0,87 | 0,93 | 1 | 1,5 | 2 | 3 | 4 |
Groupama | 0,4 | 0,45 | 0,49 | 0,53 | 0,58 | 0,62 | 0,69 | 0,76 | 0,85 | 0,95 | 1 | 1,51 | 2,27 | 3,4 | 5,1 |
K&H
teherautó |
0,6 | 0,638 | 0,685 | 0,76 | 0,83 | 0,9 | 0,92 | 0,94 | 0,96 | 0,98 | 1 | 2,72 | 4,247 | 4,786 | 9,759 |
K&H busz és vontató | 0,7 | 0,75 | 0,8 | 0,86 | 0,88 | 0,9 | 0,92 | 0,94 | 0,96 | 0,98 | 1 | 1,45 | 1,9 | 2,35 | 3,5 |
KÖBE | 0,82 | 0,83 | 0,84 | 0,85 | 0,86 | 0,87 | 0,88 | 0,89 | 0,9 | 1,15 | 1,16 | 1,32 | 1,55 | 1,84 | 2,30 |
Signal
teherautó |
0,39 | 0,49 | 0,53 | 0,57 | 0,59 | 0,62 | 0,72 | 0,8 | 0,9 | 1,1 | 1,65 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Signal busz és vontató | 0,4 | 0,49 | 0,53 | 0,57 | 0,59 | 0,62 | 0,69 | 0,77 | 0,82 | 0,93 | 1,05 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Union teherautó | 0,441 | 0,462 | 0,487 | 0,497 | 0,519 | 0,562 | 0,595 | 0,649 | 0,744 | 0,83 | 1,155 | 1,575 | 1,838 | 2,625 | 3,15 |
Union vontató | 0,5 | 0,55 | 0,59 | 0,61 | 0,62 | 0,63 | 0,64 | 0,65 | 0,66 | 1 | 1,2 | 1,5 | 2 | 2,5 | 3 |
Union busz | 0,45 | 0,51 | 0,52 | 0,53 | 0,54 | 0,55 | 0,57 | 0,6 | 0,75 | 0,9 | 1 | 1,5 | 1,75 | 2,5 | 3 |
Uniqua | 0,5 | 0,54 | 0,56 | 0,59 | 0,61 | 0,66 | 0,72 | 0,78 | 0,86 | 0,99 | 1 | 1,83 | 2,23 | 2,48 | 2,97 |
Wáberer teherautó 3,5-12 t | 0,47 | 0,48 | 0,53 | 0,55 | 0,64 | 0,69 | 0,74 | 0,8 | 0,86 | 0,93 | 1 | 2,5 | 3 | 4 | 5 |
Wáberer teherautó 12 t felett | 0,48 | 0,52 | 0,56 | 0,6 | 0,64 | 0,69 | 0,74 | 0,8 | 0,86 | 0,93 | 1 | 2,5 | 3 | 4 | 5 |
Wáberer vontató | 0,52 | 0,64 | 0,66 | 0,68 | 0,69 | 0,7 | 0,73 | 0,76 | 0,78 | 0,93 | 1 | 1,51 | 1,64 | 1,93 | 3,5 |
Wáberer busz és más jármű | 0,52 | 0,64 | 0,66 | 0,68 | 0,69 | 0,7 | 0,73 | 0,8 | 0,82 | 0,97 | 1 | 1,51 | 1,64 | 1,93 | 3,5 |
A bonus-malus szorzók alakítása jól leplezi egyes társaságok díjemelését is. Az Aegon például nem változtatta meg tavalyhoz képest az alapdíjakat, módosította viszont a besorolásokat. Egy B5-ös kategóriájú szerződő idén az alapdíj 1,35-szörösét fizette, jövőre az 1,48-szorosát fogja. Ez mondjuk egy 7,5 tonnás teherautó esetén azt jelenti, hogy 891 ezer forintos éves díj helyett majdnem 978 ezret kell fizetni.
Az átlagos bonus-malus besorolások változása
B10 | B9 | B8 | B7 | B6 | B5 | B4 | B3 | B2 | B1 | A0 | M1 | M2 | M3 | M4 | |
Átlag 2016 | 0,48 | 0,55 | 0,59 | 0,62 | 0,65 | 0,70 | 0,76 | 0,81 | 0,90 | 0,99 | 1,12 | 1,76 | 2,22 | 2,78 | 3,94 |
Átlag 2020 | 0,49 | 0,55 | 0,59 | 0,63 | 0,69 | 0,74 | 0,78 | 0,83 | 0,88 | 1 | 1,1 | 1,83 | 2,88 | 3,09 | 4,1 |
Átlag 2021 | 0,49 | 0,56 | 0,60 | 0,64 | 0,69 | 0,73 | 0,78 | 0,82 | 0,88 | 0,99 | 1,08 | 1,88 | 2,35 | 3,09 | 4,11 |
Most is a Wáberer és a KÖBE a legkedvezőbb
Az előző évekhez hasonlóan most is leírhatjuk, hogy a fuvarozók számára a legkedvezőbb díjakat minden kategóriában a Wáberer adja. Vontatóra az alapdíj évek óta 300 ezer forint. A vontatóknál önmagában a fuvarozásra nem is számolnak fel pótdíjat, csak a nemzetközi fuvarozásra. A pótkocsi kerül majd többe, ha fuvarozásra használjuk, pláne ha nemzetköziben. A pótdíj
– nemzetközi árufuvarozást végző vontatóra az alapdíj 135%-a
– nemzetközi árufuvarozást végző teherautóra az alapdíj 150%-a
– közúti árufuvarozást végző pótkocsira 55% és
– a nemzetközi közúti árufuvarozást végző pótkocsira 300%.
Ez utóbbi, a nemzetközi forgalomban használt pótkocsi pótdíja alacsonyabb lett, tavaly erre még 565%-ot számoltak fel.
Kedvező ajánlatot ad a KÖBE Biztosítási Egyesület is. Fuvarozásra náluk évek óta nincs pótdíj, csak a nemzetközi fuvarozásra kell többet fizetni. A szorzó 1,7. A díjakat még a teherautókra kivetett extra pótdíj növeli. Teherautóra 12 tonna alatt 2,5 a szorzó, 12 tonna felett 1,8. Egy vontató díja még így is egymillió alatt marad. Tartósan ez a két társaság rendezkedett be a fuvarozók fogadására, míg a többiek inkább csak elriasztani igyekeznek őket a sokmilliós díjakkal.
Teherautók díja
Úgy tűnik, a társaságok többsége inkább kivár, nem nyúl a díjakhoz. Vagy ha mégis, akkor óvatos, 10 százalék körüli emeléssel próbálkoznak, ami azért így is jóval a hivatalos infláció fölötti szám. Nagyobb meglepetéssel csak pár esetben találkozhatunk. Például a Signal meglepően visszafogta a teherautók díját – 600-ról 450 ezerre csökkentette a kisebb, 920-ról 690 ezerre a 12 tonna feletti kategória alapdíjait. A legnagyobb emelést a Posta biztosító hozza, közel 60 százalékkal drágultak náluk a teherautós díjak. Ezzel a Posta lett a második legdrágább, már a 12 tonna alatti kategóriában is túllépte az egymilliós alapdíjakat. A legmagasabb ajánlatot továbbra is a CIG teszi, 2,5-2,9 millió forint közötti alapdíjakkal egy teherautóra. Ennek egyetlen üzenete van: aki biztosítást akar kötni, máshova menjen.
3,5 tonna össztömeg feletti tehergépkocsik alapdíja 2021. január 1-től
3,5 – 12 tonna között |
12 tonna felett |
|||
2020. január 1-től |
2021. január 1-től | 2020. január 1-től |
2021. január 1-től |
|
Aegon |
660.700 | 660.700 | 1.218.000 |
1.218.700 |
Allianz (motor teljesítménytől és területtől függően) |
138.062 – 530.706 | 117.353 – 451.100 | 637.332 – 3.674.813 |
637.332 – 1.000.000 |
Cig Pannónia |
2.585.520 | 2.585.520 | 2.989.980 |
2.989.980 |
Generali |
446.300 – 735.000 | 473.100 – 779.100 | 1.008.000 – 1.659.000 |
1.048.300 – 1.725.400 |
Genertel |
770.000 | 840.400 | 1.540.000 |
1.680.800 |
Groupama |
155.390 – 297.845 (3,5-7,5t)
297.615 – 570.434 (7,6-12t) |
167.821 – 321.673 (3,5-7,5 t) 321.424 – 616.069 )7,6-12 t) | 2.431.296 – 3.919.043 |
2.431.296 – 3.919.104 |
K&H* *havi alapdíjból számolva |
194.736 | 179.976 | 237.726 |
217.668 |
KÖBE |
94.962 – 165.464 (3,5-6t)
111.509 – 164.026 (6-10t) 127.336 – 192.802 (10-12t) |
94.962 – 165.464 (3,5-6t)
111.509 – 164.026 (6-10t) 127.336 – 192.802 (10-12t) |
143.882 – 210.787 |
143.882 – 210.787 |
Magyar Posta* *A00 besorolás |
982.739 | 1.562.257 | 1.720.243 |
2.314.931 |
Signal |
600.000 | 450.000 | 920.000 |
690.000 |
Union |
329.300 (3,5-7,5t)
401.500 (7,5-12t) |
329.300 (3,5-7,5 t) 401.500 (7,5-12 t) | 2.503.800 |
2.503.800 |
Uniqua |
986.899 | 986.899 | 1.371.166 |
1.371.166 |
Wáberer |
116.600 | 116.600 | 176.550 |
183.610 |
Vontatók
Nem hoztak meglepetést a vontatókra adott díjak sem. A kiemelt két társaságon – a Wábereren és a KÖBE-n – kívül nem is ajánlunk mást, hiszen nem lehet megúszni a díjfizetést a milliós összegek alatt. Érdekes módon a Posta a teherautóknál emelt, itt viszont csökkentett, nem is keveset. Ez a csökkentés viszont csak látszólagos, semmi értelme nincs. Épeszű ember eddig sem kötött náluk biztosítást 16 millió forintos éves alapdíjjal és négyszeres nemzetközi fuvarozói szorzóval. Mostantól nem 16, hanem 7 millió forintért nem kötjük meg a postai ajánlatot.
Említésre méltó még a Signal díjcsökkentése, mely 4,8-ról 3,6-ra vitte le az összeget, természetesen millióban. Erre ugyanazt mondhatjuk, mint a Posta ajánlatára: teljesen mindegy, hogy az extrém díjszorzóval együtt 148 vagy 21 millióra jön-e ki az éves díj, mert mindkettőt messzire el kell kerülni.
A vontatók éves biztosítási díja
Éves alapdíj 2020-ban |
Éves alapdíj 2021-től |
|
Aegon |
3.284.100 |
3.248.100 |
Allianz |
4.675.325 |
4.675.325 |
Cig Pannónia |
4.415.040 |
4.415.040 |
Generali |
1.942.500 |
2.136.800 |
Genertel |
4.620.000 |
4.948.000 |
Groupama |
7.200.000 |
7.200.000 |
K&H* *havi alapdíjból számolva |
5.865.372 |
2.380.956 |
KÖBE |
297.116 |
297.116 |
Magyar Posta (A00 besorolás) |
16.264.286 |
7.430.522 |
Signal |
4.800.000 |
3.600.000 |
Union |
8.125.000 |
8.125.000 |
Uniqua |
4.522.745 |
4.522.745 |
Wáberer |
300.000 |
300.000 |
Pótkocsik
A pótkocsik díja az elmúlt 6 évben most változott a legtöbbet. Ennek oka talán a nemzeti bank felszólítása, hogy lehetőleg adatokkal is indokolható díjakkal álljanak elő a társaságok. Más okot nem látunk amögött, hogy az Aegon például 801 ezerről hirtelen 50 ezerre, a K&H 635 ezerről 75 ezerre csökkentette egy 10 tonna feletti nehéz pótkocsi éves alapdíját. Nincs az a kockázati változás, ami ekkora különbségeket indokolni tudna.
A pótkocsiknál a változás talán azt is jelenti, hogy a biztosítók kezdenek lemondani erről az extra profitról. A pótkocsik biztosítása ugyanis tiszta üzlet: a díjakat beszedik, de szinte alig lehet elképzelni olyan káreseményt, amit egy biztosító hajlandó a pótkocsi kgfb terhére elszámolni. Bevétel tehát van, kárkifizetés alig, így viszont elég nehéz a magas díjakat megindokolni éveken keresztül.
10 tonna össztömeg feletti pótkocsik alapdíja
Éves alapdíj 2020-ban |
Éves alapdíj 2021. január 1-től |
|
Aegon |
801.000 |
50.400 |
Allianz |
529.870 |
483.574 |
Cig Pannónia |
2.620.800 |
3.144.960 |
Generali |
150.000 |
154.500 |
Genertel |
3.025.000 |
3.178.100 |
Groupama |
1.800.000 |
1.800.000 |
K&H |
634.980 |
75.000 |
KÖBE |
99.280 |
99.280 |
Magyar Posta |
542.150 |
172.974 |
Signal |
40.080 |
40.080 |
Union |
853.100 |
853.100 |
Uniqua |
1.084.815 |
1.084.815 |
Wáberer |
24.000 |
24.000 |
Nagy Csaba