A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Kötelező biztosítás 2023

Nincsenek kirívóan nagy változások a 2023-ra vonatkozó kötelező biztosítási ajánlatokban. A társaságok mindegyike emelt valamennyit, de a várt rendkívüli drágulás elmaradt. Úgy tűnik, a biztosítók többsége még az éves inflációt sem árazta be, s az emelések inkább a 15, mint a 20 százalékhoz közelítenek. Összeállításunkban most is az egyedi, azaz nem flottaszerződés alapján kötött díjakat gyűjtöttük ki a teherautókra, vontatóra és nehéz pótkocsira, s ezúttal a 3,5 tonna alatti teherautók díjait is megnéztük.

Egyre kevesebb járművet érint a biztosítók év végi díjhirdetése (azokat, amiknek 2010 óta nem változott meg a tulajdonosa). A január elsejétől érvényes díjak kihirdetése így ma már inkább jelkép értékű. Ezekre a díjakra figyel a sajtó, de a biztosítók tulajdonképpen bármikor megváltoztathatják a díjtarifákat, évente több alkalommal is. Élnek is a lehetőséggel: 2022-ben négy társaság is 13-szor adott ki új hirdetményt.

A 13-ból 4 olyan társaság is van, amelyik már január 2-ára is új hirdetményt tett közzé. Így a most kihirdetett tarifák csak egyetlen napig érvényesek, kizárólag az átszerződők számára. A hagyományos év végi díjhirdetést mégis érdemes áttekintenünk, mert szinte mindegyik társaság új tarifákkal jelentkezik. Az ajánlatok összehasonlításával így átfogó képet kaphatunk a biztosítási piacról, és egyértelműen láthatjuk, hogy hol fogadják szívesen a fuvarozókat.


Mikor köthetünk új biztosítást? 

A kötelező biztosítások határozatlan idejű szerződések. A biztosítás évfordulója az a nap, amikor a járművet megvettük és megkötöttük rá a kötelezőt. Ha nem adjuk el az autót, nem jegyzünk be rá másik üzembentartót, akkor biztosítót legközelebb csak a következő évfordulón válthatunk. 

A régi biztosítást felmondani legkésőbb az évforduló előtt 30 nappal lehet, ha ebből kicsúszunk, akkor nem válthatunk. Tehát egy március 10-én kötött szerződést február 10-ig fel kell mondani. Az évfordulóig szerződhetünk új társasághoz. 

Az évforduló előtt a mostani biztosító küldeni fog egy ajánlatot a következő időszakra. Korábban a meglévő ügyfelek nem élveztek előnyt az ajánlatoknál. Így előfordulhatott, hogy új szerződőként kedvezőbb árakat láthattunk, mint amit régi ügyfélként ajánlott a biztosító. Ma ilyen már nincs, ezt a kalkulátorokban is ellenőrizhetjük. Ha pontosan adjuk meg az adatokat, akkor a kalkulátornak ugyanazt a számot kell kiadnia, amit a biztosító írásban is ajánlott.


12 társaság hirdetett díjakat 

A biztosítók nem választhatnak ki maguknak egy-egy területet, hogy csak azzal akarnak foglalkozni. Amelyik cég kötelező felelősségbiztosítást hirdet, annak minden típusra érvényes ajánlatot kell adnia: személyautóra éppen úgy, mint autóbuszra vagy nehéz teherautókra. Csakhogy nem biztos, hogy az a cég, amelyik jó üzletnek látja a személyautók biztosítását, akar foglalkozni a tehergépjárművekkel is. Ilyenkor olyan díjakat határoznak meg, ami riasztó az ügyfelek számára.

A kötelező biztosítás piacán évek óta ugyanazok a társaságok működnek. Idén sem volt jelentősebb változás: nem ment csődbe, nem zárt be egyik társaság sem. Kivételt képez a Cig Pannónia. A társaság létezik, s van gépjármű üzletága is, bár web­oldaluk szerint csak flotta casco biztosításokkal foglalkoznak. Kötelezőre a Cig Pannónia 2020 februárja óta nem hirdetett új díjakat, így a Cig Pannónia ajánlatait nem szerepeltetjük az összehasonlításunkban.

A Generali a Genertel tulajdonosa, ám ez a biztosítási díjakban korábban nem jelent meg. Tavaly viszont a két társaság díjai forintra megegyeztek a legtöbb kategóriában, még úgy is, hogy ez a Genertel számára alapos díjcsökkentést jelentett. Egy éve arra gondoltunk, hogy a két társaság hamarosan összeolvad, s annak lehet az előjele az egymáséra hasonlító díjhirdetés. Nem így lett, mindkét cég aktív résztvevője maradt a piacnak.

Biztosítóváltáskor mindig azzal a díjtáblázattal kell számolnunk, ami a saját szerződésünk évfordulóján érvényes. A most kihirdetett, január elsejétől érvényes díjak több társaságnál is csak aznapra érvényesek. Az Aegon például a január elsején érvényes díjakat csak a régi évforduló szerinti átkötőknek tartja fenn. Január másodikától már új díjtáblázat lesz érvényben. Hasonló az Allianz gyakorlata, náluk január 6-tól lesz majd érvényes a legújabb díjszabás. Többen viszont, például a Groupama vagy az Union, legalább egy hónapig meghagyják a januári első díjszabást.

Az év közepéig csak kismértékű emelések voltak

A Magyar Nemzeti Bank egy éve indította el új szolgáltatását, a KGFB Indexet. Az MNB látja el a biztosítók felügyeletét, ezért rálát a társaságok adataira. Tavaly év végén készítettek egy összeállítást, ami bemutatja a különböző kategóriák díjainak az alakulását. Reméltük, hogy ez a kiadvány rendszeressé válik, de ma úgy tűnik, nem jelenik meg minden negyedévben. A 2021 II. negyedévit a 2022-es I. negyedévi, majd II. negyedévi követte, s egyelőre ez az utolsó ilyen összeállítás. A 2021 és 2022-es második negyedévi adatokat tudjuk tehát összehasonlítani a KGFB Indexek alapján. Ez azt mutatja, hogy a megjelölt kategóriákban 6-8 százalékkal emelkedtek a biztosítási díjak az eltelt egy év alatt. Az előző évihez képest az infláció 2022 júniusában 11,7% volt, a biztosítási díjak változása tehát jócskán a hivatalosan mért infláció alatt maradt.

adatok forrás: statisztika.mnb.hu

A vártnál alacsonyabb az emelkedés

A 2023-as biztosítási díjak szinte minden kategóriában magasabbak lesznek az előző évinél. A 20%-ot meghaladó átlagos infláció mellett az lenne a csoda, ha a pénzügyi szolgáltatások ára változatlan maradna. A díjemelés azonban kisebb léptékű, mint vártuk. 

A korábbi évektől eltérően nem találunk újdonságokat a díjak szerkezetében. Nincsenek látványos új kedvezmények vagy pótdíjak, inkább csak a megszokott díjelemek finomhangolását végezték el.

A táblázatokkal az egyes kategóriákra hirdetett alapdíjakat hasonlítjuk össze. Sokszor leírtuk, hogy pusztán ezek alapján nem lehet még csak közelítőleg sem megbecsülni egy-egy jármű konkrét biztosítási díját. Az alapdíjakat számos szempont szerint módosítják, méghozzá nagyságrendekkel. A károkozói múltra, a vállalkozás tevékenységére, a jármű használati módjára stb. különböző pótdíjakat állapítottak meg, ezekkel kell az alapdíjat beszorozni. A végeredmény az alapdíj tízszerese is lehet.

A legtöbb társaságnál maga az alapdíj is függhet

  • a szerződő lakóhelyétől
  • a jármű életkorától
  • a jármű teljesítményétől
  • az éves futásteljesítménytől
  • a külföldön futott kilométerek számától
  • az egy szerződő által üzemeltetett járművek számától stb.

Bonus-malus rendszer és a károkozói díjak

A bonus-malus rendszer hivatott arra, hogy a károkat okozó ügyfelekkel magasabb biztosítási díjat fizettessen. A rendszert ismerjük: aki először vagy két év kihagyás után vásárol autót, az az A0 kategóriába kerül. Ha balesetmentes, akkor innen évente egy-egy kategóriát lépked felfelé, egészen a B10-ig. Ha kárt okoz, akkor a következő évben kettő kategóriát hátralép. 

Elvileg az A0 kategória jelenti az alapdíjat. A B10 akár 50%-os kedvezményt is adhat az alapdíjhoz képest. A sokszoros károkozók pedig átcsúsznak az M-es kategóriákba, ahol az alapdíj többszörösét kell fizetniük. A legrosszabb, az M4-es eredetileg az alapdíj négyszeresét jelenti.

Bonus-malus díjszorzók

Bonus-malus díjszorzók

B10 B9 B8 B7 B6 B5 B4 B3 B2 B1 A00 M1 M2 M3 M4
Aegon teherautó 0,52 0,85 1 1,1 1,35 1,48 1,5 1,51 1,52 1,53 1,54 2,5 3 3,5 4
Aegon vontató 1,1 1,11 1,12 1,13 1,14 1,15 1,16 1,17 1,18 1,19 1,2 2,5 3 3,5 4
Aegon busz 0,52 0,85 1 1,1 1,35 1,48 1,16 1,17 1,18 1,19 1,2 2,5 3 3,5 4
Allianz 0,496 0,562 0,627 0,771 0,889 0,954 1,020 1,085 1,111 1,137 1,144 2,94 4,77 4,901 5,011
Allianz 12 tonna felett 0,414 0,469 0,523 0,642 0,74 0,795 0,849 0,904 1,035 1,089 1,1 2,451 3,975 4,084 4,194
Allianz busz és vontató 0,451 0,506 0,528 0,55 0,572 0,737 0,759 0,781 0,935 0,957 0,99 3,19 3,41 3,63 3,74
Generali 0,5 0,54 0,58 0,62 0,66 0,71 0,76 0,81 0,87 0,93 1 1,3 1,8 2,5 3
Genertel 0,5 0,54 0,58 0,62 0,66 0,71 0,76 0,81 0,87 0,93 1 1,3 1,8 2,5 3
Groupama 0,691 0,723 0,759 0,767 0,772 0,792 0,865 0,891 0,945 0,995 1 1,716 2,581 3,865 5,799
K&Hteherautó 0,6 0,638 0,685 0,76 0,83 0,9 0,92 0,94 0,96 0,98 1 2,72 4,247 4,786 9,759
K&H busz és vontató 0,7 0,75 0,8 0,86 0,88 0,87 0,92 0,94 0,96 0,98 1 1,45 1,9 2,35 3,5
KÖBE 0,82 0,83 0,84 0,85 0,86 0,87 0,88 0,89 0,9 1,15 1,16 1,32 1,55 1,84 2,30
Signalteherautó 0,39 0,49 0,53 0,57 0,59 0,62 0,72 0,8 0,9 1,1 1,65 2 3 4 5
Signal busz és vontató 0,4 0,49 0,53 0,57 0,59 0,62 0,69 0,77 0,82 0,93 1,05 2 3 4 5
Union teherautó 0,441 0,462 0,487 0,497 0,519 0,562 0,595 0,636 0,729 0,813 0,924 1,575 1,838 2,625 3,15
Union vontató 0,5 0,55 0,59 0,61 0,62 0,63 0,64 0,65 0,66 1 1,2 1,5 2 2,5 3
Union busz 0,45 0,51 0,52 0,53 0,54 0,55 0,57 0,6 0,75 0,9 1 1,5 1,75 2,5 3
Uniqua 0,47 0,48 0,5 0,53 0,56 0,6 0,65 0,72 0,79 0,89 1 2 2,5 2,85 3,5
Wáberer teherautó 3,5-12 t 0,47 0,48 0,53 0,55 0,64 0,69 0,74 0,8 0,85 0,93 1 2,5 3 4 5
Wáberer teherautó 12 t felett 0,52 0,55 0,58 0,63 0,68 0,71 0,74 0,80 0,86 0,93 1 2,5 3 4 5
Wáberer vontató 0,52 0,64 0,66 0,68 0,69 0,7 0,73 0,8 0,82 0,97 1 1,51 1,64 1,93 3,5
Wáberer busz és más jármű 0,52 0,64 0,66 0,68 0,69 0,7 0,73 0,8 0,82 0,97 1 1,51 1,64 1,93 3,5

Az elmúlt években láttuk, hogyan játszanak a biztosítók ezekkel a kategóriákkal. A legtöbb esetben már az alapdíj sem az alapot jelenti. A Signal biztosítónál például tehergépkocsik esetén az A0 is 1,65-szörös szorzót jelent az alapdíjhoz képest, és el kell érni a B2 kategóriát ahhoz, hogy az alapdíjat fizethessük. Ettől kezdve a balesetmentes évek arányában csökkentik a díjakat, s általában elérjük az 50%-os vagy még nagyobb kedvezményt a B10-es kategóriára. A legjobb elérhető díj itt az alap kb. 40%-a, ezt több társaság is megközelíti. Az Aegon nem túl gáláns a fuvarozókkal: vontatók esetén nemhogy csökkentene, de még B10-nél is felárat kér az alapdíjhoz képest: 1,1-szeres szorzóval kell a kategória díját megállapítani.

Az elmúlt években a bonus-malus rendszer keveset változott. Idén a tavalyi táblázatunkhoz alig kellett hozzányúlni, szinte minden kategóriára azonos szorzókat állapítottak meg a biztosítók. Ami viszont szembetűnő: egyre jobban terjed az, hogy a különböző kategóriák külön bonus-malus szorzókat kapnak. Korábban egy cég egy listát, vagy egy személyautós és egy haszonjárműves listát hirdetett ki, azt kellett alkalmazni valamennyi járműkategóriára. Most külön bonus-malus szorzólistája van a vontatóknak, buszoknak, kisebb és nagyobb teherautóknak. Az Aegon és az Allianz három-három, a Wáberer négy listát használ csak a haszonjárművekre. A Wáberernél megkülönböztetik a 3,5-12 tonna közötti, a 12 tonna feletti teherautókat, a vontatókat és a többi járművet. Így finomra hangolják a besorolásokat. A 12 tonna alatti teherautók B10-ben az alapdíj 0,47 százalékát fizetik, a vontatók, buszok már 0,52 százalékát. A legrosszabb, M4-es kategóriában viszont a vontatók, buszok az alapdíj 3,5-szeresét fizetik, a teherautók az alapdíj ötszörösét.

A bonus-malus rendszer a baleset nélkül vezetőket kedvezménnyel jutalmazza, gyakorlatilag az első 10 év után féláron tudnak kötelező biztosításra szerződni. A balesetet okozóknak is megadja a lehetőséget a javításra: bár két kategóriát visszaesnek, és ezzel drágul a biztosításuk, de máris elindulnak újra felfelé a kedvezmények irányába. Nem bélyegzi meg őket a rendszer. A biztosítók azonban egy olyan rendszert is alkalmaznak, ami évekre súlyos terhet rak az ügyfelek vállára a bonuskategóriától függetlenül. Ez a károkozói szorzó, a kgfb rendszerének legkárosabb és leginkább igazságtalan eleme.

Károkozói szorzó

A károkozói szorzó lényege, hogy aki meghatározott időn, általában 2 vagy 3 éven belül kárt okoz, annak a bonus-malus besorolásától függetlenül többszörösére emelkedik a biztosítási díja. A leginkább ellenséges lépés a biztosító részéről, hogy akkor is megemelik a díját az ügyfélnek, ha ő megfizeti a biztosítónak a kártérítést. A biztosító ugyanis a károkozónak felajánlja, hogy ha egy összegben kifizeti a kártérítést, akkor nem fog megváltozni a bonus-malus besorolása. A károkozói pótdíjat azonban ilyen esetben is érvényesítik még éveken keresztül. Ez például a Groupama gyakorlata: 3 éven át érvényes a károkozói szorzó, amit akkor is érvényesítenek, ha a kár megtérítése miatt a bonus-malus kategória nem változott.

Tegyük fel, hogy az ügyfél B6-os kategóriában van a Genertel biztosítónál egy 7,5 tonnás teherautóval. Ennek az éves biztosítási alapdíja egy kis vidéki városban 513.500 forint. A B6-os kategória 0,66-os szorzója alapján 338.910 forintot kell fizetnie. Okoz egy balesetet, így 2023-ra visszacsúszik B4-be. Emelkedik az alapdíj is 616.200 forintra, amit a B4-es kategóriában 0,76-os szorzóval kell fizetni. Ez már 468.312 forint, ami összességében 38%-kal több az előző évinél. Igen ám, csakhogy a biztosító alkalmaz egy károkozói pótdíjat is, 1,9-cel kell megszorozni a kalkulált díjakat. A teherautós ügyfél így a kerekítve 340 ezer helyett 890 ezer forint biztosítási díjat fog fizetni egyetlen károkozás miatt.

Tény, hogy a biztosítói piac az elmúlt években kiegyensúlyozottabb lett, miután már az MNB is fellépett e pótdíj visszaélésszerű alkalmazása ellen. Alacsonyabbak lettek a szorzók és rövidebb lett az az időszak, amit a társaságok figyelembe vesznek. Korábban volt 8-szoros szorzó is, most általában 2x alattiakat találunk valamennyi társaságnál.

 


Figyeljünk, mert pórul járhatunk!

A különböző pótdíjak, szorzók szerepét nem lehet eléggé hangsúlyozni, mert többszörösére növelik a biztosítás díját. Sok esetben ez utólag derül ki az ügyfél számára, akkor, amikor már megkötötte a szerződést, és nem tehet semmit a magas tarifák ellen.

Hibás döntésre főleg akkor kerülhet sor, ha pontatlan adatok alapján választunk biztosítót. Például egy internetes kalkulátort használunk, s a kalkuláció során beírjuk, hogy nem volt kárkifizetés a biztosításunk terhére a megadott időn belül. Megfeledkezünk arról, hogy két éve volt egy apró koccanás, amiben hibásak voltunk, és ki is töltöttünk egy baleseti bejelentőt. Nem volt nagy kár, talán csak néhány tízezer forint, így meg is feledkeztünk róla. Csakhogy a biztosító nem csak az általunk beírt adatokból tájékozódik. Amikor a kalkuláció végén megkötjük a biztosítást, az a társaság részéről csak egy jelzés, hogy a cég elfogadja az ajánlatunkat. A tényleges adatokat lekérik az elektronikus nyilvántartásból. S ha ekkor kiderül, hogy az ajánlat pontatlan adatok alapján készült, akkor átszámolják a már megkötött biztosítás díjait. Így könnyen abba a helyzetbe kerülhetünk, hogy a tényleges díj a duplája vagy még magasabb lesz annál, amiért ezt a társaságot választottuk. De ekkor már késő, a szerződést megkötöttük, leghamarabb egy év múlva szabadulhatunk.

Hasonló helyzetbe kerülhetünk például a tevékenységi kör megadásával kapcsolatban is. A legtöbb társaság TEÁOR számok alapján határozza meg a díjakat, s a fuvarozást, személyszállítást kétszeres vagy többszörös szorzóval számolja. Ha kalkuláláskor pontatlanul választjuk ki a számot, a biztosító utólag pontosítani fogja ezt a nyilvános cégadatok alapján. Ennek is az lesz az eredménye, hogy többszörös díjat kell majd fizetnünk a kalkulációban szereplő ajánlathoz képest.

Az elmúlt években több ilyen ügy is az MNB-n belül működő Pénzügyi Békéltető Testület elé került. Az egyik eljárásban a biztosító egy öt évvel ezelőtt kifizetett kárra hivatkozva többszörösére emelte az ügyfél felelősségbiztosításának a díját. Kiderült, hogy az adott biztosító akár négyszeres szorzót is alkalmaz, s 7 évre visszamenőleg is figyeli az okozott károkat. A felek végül a Békéltető Testület eljárásban kötöttek egyezséget. A biztosító visszafizette a plusz díjakat és elengedte az ügyfelet.


Fuvarozói és személyszállítási pótdíjak

A közúti szállítással foglalkozó vállalkozások hátrányos megkülönböztetése ma már szinte teljes körű a biztosítók között, legyen szó akár személyszállításról, akár árufuvarozásról. Tegyük hozzá, ugyanez a megkülönböztetés a személygépkocsik között is megtalálható: hasonló szorzók drágítják a taxik vagy akár a telekocsizáshoz használt járművek biztosítását is.

A fuvarozói és személyszállítói pótdíjakat a társaságoknál több kategóriában is megtaláljuk:

  • pótdíjszorzókat alkalmaznak a vállalkozás tevékenységi köre alapján, a TEÁOR számok szerint 
  • külön pótdíjat számolnak fel, ha a fuvarozási tevékenységet végző vállalkozás járművét közúti árufuvarozásra használják 
  • külön, magasabb pótdíjat számolnak fel, ha a járművet nemzetközi áru- vagy személyszállításra használják. 

Korábban kevesen alkalmazták ezt a gyakorlatot, de ez a trend megfordult. Ma az Aegon az egyetlen társaság, amelynél nem akadtunk a nyomára fuvarozókat megkülönböztető gyakorlatnak.

Újdonságként terjed az a módszer, hogy e szorzókon belül is megkülönböztetik az egyes járműkategóriákat. Például az amúgy kedvező árakkal dolgozó KÖBE a 12 tonna össztömeg alatti teherautókra 2,50x szorzót alkalmaz, 12 tonna felett viszont már csak 1,8x a szorzószám. Ez nem csak a fuvarozóké, ez minden járműre érvényes. A fuvarozóknak azonban nemzetközi forgalomban az így kapott díjat még meg kell szorozniuk 1,7-tel is. Így például egy nemzetközi árufuvarozásban dolgozó 12 tonna feletti teherautó 150 ezer forintos alapdíja máris 459 ezer forint lesz. Ugyanezt a teherautót mondjuk egy belföldi építőipari cég 270 ezer forintért biztosítja.

Székhely, teljesítmény, éves futás

Általános gyakorlattá vált a szerződések terület szerinti megkülönböztetése. A társaságok saját kárstatisztikáik felhasználásával ma már részletes térképeket készítenek arról, hogy melyik településen hogyan alakul a kockázat. Messze vagyunk már attól a felosztástól, hogy a tarifákban létezik Budapest, megyeszékhely és az egyéb települések. Van, ahol csak 7-8 kategóriát állítanak fel, de nem ritka az sem, hogy településenként, irányítószámok alapján lebontva írják elő, hogy hol, mennyit kell fizetni. A Generali így 99, a Genertel 117 területi kódot használ. Példánk ebben újra legyen a KÖBE. Egy 7,5 tonnás teherautó alapdíja Békés megyében 111.509 forint, de a megyeszéhely Békéscsabán már 129.494 forint lesz. Ugyanerre az autóra Budapesten már 164.026 forintért kínálnak biztosítást.

Néhány éve a járműveket a motor teljesítménye alapján is kategóriákba sorolják. Személygépkocsiknál a Generali például a motor teljesítménye alapján az autókat 8 különböző csoportba sorolja be. Teherautóknál nem ennyire részletes a felosztás: 12 tonna alatt a 150 kW alattiakat és felettieket, 12 tonna fölött a 200 kW alattiakat és felettieket különböztetik meg. Vontatóknál félmillió forint különbség van az alapdíjban a 300 kW-nál gyengébb és erősebb motorral rendelkező járművek között.

A fuvarozóknál viszonylag új dolog, hogy a biztosítás díja függ a kilométerek számától is. Az Allianz például egy egészen bonyolult táblázatot használ erre a célra. A szorzó akár négyszeres is lehet. Ehhez az kell, hogy belföldön és külföldön is 50 ezer kilométernél többet fusson az autó, és a biztosítónak nem adjuk meg a konkrét óraállást. Ha van óraállás, akkor 3,454x a szorzó, ha ezt nem jelentjük be, akkor 4,0636x. A Generali évi 10 ezer kilométernél húzza meg a határt. Ez alatti futásnál még kedvezményt ad, fölötte pótdíjat számol fel. Ha a jármű 25 ezer kilométernél többet fut egy évben, az már 22%-os pótdíjat jelent a biztosításban.

Megjelent tavaly, és idén is alkalmazzák a távolság alapú pótdíjazást. Itt nem az évente megtett kilométereket számolják, hanem azt, hogy a jármű a telephelyétől milyen távolságra közlekedik. Fuvarozók természetesen beleesnek ebbe a körbe, hiszen például a Genertelnél 300 kilométer a pótdíjazás határa, ha a jármű ezen túl közlekedik legalább hetente egy alkalommal. Ha így van, akkor rögtön az alapdíj másfélszeresét kell számolni.

Károkozói és fuvarozói pótdíjak (az itt szereplő szorzókkal kell a táblázatokban látható alapdíjakat beszorozni)

Károkozói szorzók az egyes biztosítóknál Egyéb szorzók fuvarozók és személyszállítók számára
Aegon Csak személygépkocsira, 1,5x Fuvarozás 2,5x
Allianz - Nemzetközi személy- és teherszállítás 1,95x, belföldi 1,3x
Generali 1,9x fuvarozás és személyszállítás 2x
Genertel 1,9x fuvarozás és személyszállítás 2x
Groupama 1,33x fuvarozás és személyszállítás 2x
K&H 1,1-1,25x attól függően, hány fokozatot romlik a besorolása a korábbi évhez képest nemzetközi teherszállítás 4x, személyszállítás 2x8 tonnánál nagyobb jármű és 250 kW-nál erősebb motor esetén 2,5x20-nál több járművel fuvarozás 8x
KÖBE 2,5x 2,50x szorzót kell fizetni a 3,5-12 t közötti teherautókra, 1,8x a 12 t feletti teherautókra. Nemzetközi pótdíj 1,7x. 
Magyar Posta 1,5x Nemzetközi személy- és teherszállítás: 4x
Signal Nem külön szorzót alkalmaz, hanem a bonus-malus kategóriák szorzóit módosítja. Pl. A B10 vontatóra 0,4x, károkozás esetén pedig 0,6435. A károkozói pótdíj így már 60% felett lehet.  fuvarozás és személyszállítás 4x
Union 1,35x nemzetközi személy- és teherszállítás: 2xvontató fuvarozóknak belföldön 1,5x, nemzetköziben 2x
Uniqa 1 kár esetén 1,5x, 2 vagy több kár esetén 2x személyszállítás 1,05x, árufuvarozás 3x
Wáberer Vontató belföldön 1,8x, nemzetköziben 1,6x. Teherautó 12 t alatt 2,2x, 12 t felett 2,05x. Autóbusz 2x.  Nemzetközi személy- és áruszállítás 12 t felett 2,5x, 12 t alatt 3,2x, vontatóra 2,35x.Áruszállítás pótkocsira 3,93x.Rendszeres határon túli közlekedés 1,5x

Teherautók: erősen infláció alatti a díjemelés

Tavaly a társaságok szinte hozzá sem nyúltak a korábbi díjakhoz, a legtöbben forintra ugyanazt az ajánlatot adták, mint egy évvel korábban. Ilyen azonosságot most csak kivételesen találunk, egyedül az Allianz díjai egyeznek meg teljes egészében a korábbival. Emelést tehát szinte mindenhol láthatunk, ám ennek a mértéke változatos. Az Aegon jócskán infláció alatt, 4%-ot növelt a díjain, a Generali és a Genertel átlagosan 20%-ot növelt valamennyi kategórián. Kiemelkedő díjnövekedést egyedül az Uniqua ajánlatában látunk: a 12 tonna alatti kategóriában 60, a 12 fölöttiben 55 százalékos a díjnövekedés. Őszintén szólva ez már sokkal inkább tűnik a teherautókat szándékosan elriasztó díjalakításnak. 

Említsük meg a csökkenéseket is: a korábban drága Signal némileg csökkentette a teherautós tarifáit. Az egységes díjak helyett bevezette a területtől függő díjszabást, amiben a legdrágábbnak számító körzetek tarifája éri el a tavalyi összegeket. Budapest és a nagyvárosok környéke tehát továbbra is drága, másutt majdnem harmadolódott a tarifa a tavalyihoz képest.

3,5 t össztömeg feletti tgk. alapdíja

3,5 - 12 tonna között 12 tonna felett
2022. január 1-től 2023. január 1-től 2022. január 1-től 2023. január 1-től
Aegon 660.700 687.100 1.218.700 1.267.400
Allianz(motor teljesítménytől és területtől függően) 129.088 - 496.210 129.088 - 496.210 637.332 - 1.000.000 637.332 - 1.000.000
Generali (motor teljesítménytől és területtől függően) 513.500 - 962.900 616.200 - 1.155.500 606.900 - 1.137.200 728.300 - 1,364.700
Genertel (motor teljesítménytől és területtől függően) 513.500 - 962.900 616.200 - 1.155.500 606.900 - 1.137.200 728.300 - 1.364.711
Groupama 3,5-7,5 t: 184.603 - 353.840  3,5-7,5 t: 211.370 - 405.147  2.431.296 - 3.919.104 2.783.834 - 4.487.374
7,6-12 t: 353.566 - 677.676 7,6-12 t: 404.833 - 775.939 
K&H**havi alapdíjból számolva  185.196 188.784 224.196 205.116
KÖBE 3,5-6 t: 78.416 - 135.969  3,5-6 t: 78.416 - 165.464   142.443 - 210.787 142.443 - 210.787
6-10 t: 111.509 - 164.026  6-10 t: 111.509 - 166.903 
10-12 t:97.120 - 152.515  10-12 t: 127.336 - 199.996 
Magyar Posta**A00 besorolás 1.562.257 1.705.021 2.314.931 2.526.477
Signal 450.000 Területtől függően: 198.000 - 399.600  690.000 Területtől függően: 222.000 - 399.600 
Union 3,5-7,5 t: 329.300  3,5-7,5 t: 390.100  2.503.800 2.965.700
7,5-12 t:401.500 7,5-12 t:475.500 
Uniqua 788.054 1.260.886 1.494.571 2.316.585
Wáberer 116.600 112.436 183.610 180.272

Tehergépkocsik 3,5 tonna alatt

Idén a fuvarozásra használt 3,5 tonna alatti kisteherautókat is szerepeltetjük összehasonlításunkban. A határt ezúttal 2,5 tonnánál húztuk meg akkor is, ha a biztosító ennél kisebb össztömegre is ad ajánlatot. A díjakra jellemző, hogy a biztosítók szinte mindegyike még külön kategóriákra bontja a 3,5 tonna alatti járműveket. Van, ahol 4-5 kategóriát is felállítanak, de egy szakaszhatár szinte biztosan van. Általában ez 3,35 tonnánál húzódik, s érezhetően megemelkedik a nagyobb járművek biztosítási díja. Érdekesség, hogy két társaság, a K&H és az Union létrehozott egy olyan kategóriát is, amibe csak a pont 3,5 tonnás járművek kerülhetnek.

Összehasonlítani nem lesz könnyű a 3,5 tonna alatti kategóriákra vonatkozó díjakat, mert szinte kivétel nélkül valami alapján megkülönböztetett tarifákat tudunk csak feltüntetni. Ilyen esetekben a nagyobb teherautóknál megszokott módon a kategóriában legalacsonyabb és legmagasabb díjakat írtuk a táblázatba. Minden biztosítónál azt a díjat vettük számításba, amit a nem természetes személy szerződőnek kínál a biztosító.

3,5 tonna össztömeg alatti tgk. alapdíja

Aegon 2,5-3 t 59.300-150.100 8 különböző területi kód
3-3,35 t 65.700-166.600
3,351-3,5 t 75.000-189.900
Allianz 2,5-3,35 t 214.600 37 kW alatt kedvezményes szorzó: 0,7x37 kW felett 1,1875x TEÁOR alapján fuvarozókra szorzó: 1,6516x
3,35-3,5 t 214.600 37 kW alatt kedvezményes szorzó: 0,7x37 kW felett 1,1875x tömeg alapján szorzó: 1,569xTEÁOR alapján fuvarozókra szorzó: 1,6516x
Generali 2,5-2,35 t 139.600-252.900 99 területi kódTEÁOR alapján: 2x
3,35-3,5 t 191.600-333.000
Genertel 2,5-3,35 t 79.100-183.400 117 területi kód TEÁOR alapján fuvarozás: 2x
3,35-3,5 t 73.100-213.400
Groupama 2,5-3 t  58.415-125.926 12 területi kód
3-3,5 t 94.457-199.189
K&H**havi alapdíjból számolva  2,3-3,49 t 6.404 területi kód alapján  0,7873-2,0299x 
3,5 t 13.133 területi kód alapján 0,699-1,4709x
KÖBE -3,5 t 44.603-79.855
Magyar Posta(A00 besorolás) -3,5 t 200.355
Signal -3,5 t  165.600-273-600 5 területi kód
Union 3,301-3,499 168.700-250.700 10 területi kód
3,5 t 323.800-371.000
Uniqua -3,5 t 365.115-660.027 9 területi kód
Wáberer 2,55-3,35 t 107.280
3,35-3,5 t 142.915 1,2x szorzó

Vontatók: a Wáberer és a KÖBE a kedvező

Hogy tisztábban lássuk a vontatókra érvényes díjak alakulását, kivételesen nemcsak az idei, de a 2021-es számokat is benne hagytuk a táblázatban. Jól láthatjuk, hogy hasonlóak a mozgások: egyes társaságok tavaly emeltek és most nem nyúltak a számokhoz, mások tavaly hagyták változatlanul a díjakat, idén viszont növeltek valamennyivel. Előbbire a Signal a példánk, mely 2022-re közel 400 ezer forintot csökkentett korábbi díján, most pedig változatlanul hagyta az összeget. Az utóbbi változatra több példa is mutatkozik: az Aegon, a Groupama és a K&H is így járt el. Érdekes az Union díjainak alakulása: előző évben előbb 8 millióról 3-ra csökkentették az éves alapdíjat, most pedig visszafelé korrigálnak egy 58%-os emeléssel. Kisebb kilengéssel, de ide-oda mozognak a díjak a Uniqua biztosítónál is: 4,5 millióból előbb engednek majdnem 33%-ot, majd a következő évben emelnek 65%-ot, ezzel magasabbra növelik a díjat, mint a két évvel ezelőtti volt. Számoltunk átlagdíjat is: a 12 biztosító ajánlata előző évben 3,1 millió forintos átlagot jelentett, ez most felment 3,6 millióra, ami egy 16%-os átlagos emelésnek felel meg.

A számokat látva idén is azt kell leírnunk, hogy a fuvarozók számára elsősorban a Wáberer és a KÖBE ajánlható. Tartósan ez a két társaság rendezkedett be a fuvarozók fogadására, míg a többiek inkább csak elriasztani igyekeznek a sokmilliós díjakkal.

Vontatók éves alapdíja

Éves alapdíj 2021-től Éves alapdíj 2022-től Éves alapdíj 2023-tól
Aegon 3.248.100 3.248.100 3.415.500
Allianz 4.675.325 4.675.325 4.675.325
Generali 2.136.800 2.064.300300 kW felett: 2.428.700 2.477.200300 kW felett: 2.914.500
Genertel 4.948.000 2.064.300300 kW felett: 2.428.700 2.477.200300 kW felett: 2.914.500
Groupama 7.200.000 7.200.000 7.722.000
K&H**havi alapdíjból számolva  2.380.956 2.380.956 2.142.852
KÖBE 297.116 297.116 297.116
Magyar Posta(A00 besorolás) 7.430.522 7.430.522 8.109.528
Signal 3.600.000 3.240.000 3.240.000
Union 8.125.000 3.000.000 4.738.000
Uniqua 4.522.745 3.044.395 5.023.252
Wáberer 300.000 300.000 300.000
Átlag 3.128.744 3.603.355

Pótkocsiknál enyhe emelkedés 

A nehéz pótkocsik díja nem okoz meglepetést, nagy átalakulás nincs. 

Az infláció beépül a díjakba, szinte minden társaságnál többet kell fizetnünk. A díjak közül a Groupama ajánlata lóg ki igazán, csaknem kétmilliót kérnek egy pótkocsi éves biztosítására. Úgy tűnik, ezt is inkább riasztásnak szánják, mint valós ajánlatnak. Pedig a pótkocsik biztosítása tiszta üzlet a biztosítóknak: a díjakat beszedik, de szinte alig lehet elképzelni olyan káreseményt, amit egy biztosító hajlandó a pótkocsi kgfb terhére elszámolni.

Fedezetlenségi díjak

Az elmúlt években átlagosan évi 5-6 százalékkal nőttek a kötelező biztosítás hiánya esetén fizetendő fedezetlenségi díjak. Most ide is elért az infláció: 2023-tól 15-20 százalékkal emelkednek ezek a tételek. Fedezetlenségi díjat azokra a napokra kell fizetni, amikor valamiért nincs az autón kötelező felelősségbiztosítás.

Ezt a díjat az új biztosítás megkötésekor hajtja be a biztosító. Fontos tudni azt is, hogy ha azért szűnt meg a szerződésünk, mert nem fizettük a díjat, akkor nem is szerződhetünk mással, csak a régi biztosítónkkal. Ki kell fizetni tehát a fedezetlenségi díjat, s újra csak ugyanazzal a társasággal köthetünk szerződést – többszörös áron. Nem más ez, mint egy kiskapu bezárása: ezzel teszik lehetetlenné, hogy egy kedvezőbb ajánlat miatt egyszerűen ne fizessük tovább a biztosítást, majd a szerződés felmondása után átmenjünk egy olcsóbb társasághoz.

A fedezetlenségi díjakat a MABISZ írja elő. Nem kis összegekről van szó: kisebb járműveknél már néhány nap fedezetlenségre is többet kell fizetni, mint a negyedéves biztosítási díj. Teherautóknál, buszoknál ez persze másként van, hiszen itt a biztosítási díj sokszor milliós összeg. Arra azért ügyelnek, hogy a fedezetlenségi díj ne legyen kisebb, mint az adott jármű esedékes biztosítási díja. Egy vontató fedezetlenségi díja 5.580 forint lesz naponta 2023-ban, ami egész évre jó kétmilliós összeget jelentene az üzembentartónak.

forrás: mabisz.hu/fedezetlensegi-dijak-2023

Nagy Csaba

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu