Kötelező maradt-e a műszaki vizsgálati bizonyítvány?
Bár év eleje óta belföldi forgalomban nem kötelező magunknál tartani sem a jogosítványt, sem a jármű forgalmi engedélyét, a könnyítés nem érvényes az autó műszaki vizsgálati bizonyítványára. Erről nincs a rendőrségnek központi nyilvántartása, ellenőrzés esetén a sofőrnek mindenképpen be kell mutatnia a dokumentumot.
A műszaki vizsgálati bizonyítvány egy viszonylag új dokumentum, s nincs mindenki tisztában azzal, hogy ennek fuvarozók és személyszállítók esetében bizony ott kell lennie a sofőrnél. A „bírságrendeletként“ is ismert 156/2009. kormányrendelet 14. melléklete ezt egyértelműen tartalmazza: a jármű kategóriájától függően 40-100 ezer forint bírsággal jár – idézzük – „a közúti közlekedési szolgáltatást végző jármű uniós jog szerinti műszaki vizsgálatáról szóló érvényes igazolás nélküli közúti közlekedése“. Teherautó, nyerges vontató esetén 100 ezer a büntetés, az alacsonyabb díjtételek busz, illetve traktor esetén érvényesek.
A műszaki vizsgálati bizonyítvány valójában az a papír, amit a műszaki vizsga során állítanak ki a járműről. Ez azért fontos, mert jóval több információt ad, mint a forgalmi engedély: tájékoztat a hibákról, megjelöli azokat a lényeges hiányosságokat, melyek miatt a jármű nem kapott, vagy csak korlátozott időre kapott műszaki engedélyt. Tartalmazza a vizsga során rögzített óraállást is, így az is kitűnik, ha a vizsga idejéhez képest visszatekerték a kilométerórát.
Ennek az igazolásnak a kötelező használatát egy uniós jogszabály írja elő, s ez rendelkezik a kötelező tartalmáról is. A tartalom minden tagállamban egységes, hogy az egyes országok feljegyzéseit a másik állam hatósága is értelmezni tudja. Használata 2018 májusától kötelező.
Magyarországon volt egy kis zavar a bevezetéssel kapcsolatban. A kiállításával nem volt gond, a műhelyek a műszaki vizsga során rendben alkalmazni kezdték már 2015-ben. Az viszont sokáig nem volt egyértelmű, hogy ott kell-e lennie az autón vagy nem. Egy rendelet például leírta, hogy fuvarozók ellenőrzése során a dokumentumban mit és hogyan kell vizsgálni, miközben a rendőrség közleményt adott ki, hogy ők ugyan ezt nem vizsgálják, mert semmilyen szabály nem vonatkozik rá.
A ma hatályos rendeletek nem írják elő a használatát minden járművezető számára, így például személyautókban nem kell ott tartani a sofőrnél ezt a papírt. Ez egy 2020-as rendeletmódosítással tisztázódott. Akkor ugyanis a járművek műszaki vizsgáiról szóló rendeletbe bekerült, hogy ez a dokumentum haszonjárművek esetén a forgalmi engedélyhez tartozóan hatósági engedélynek minősül. Ott van a fuvarozói bírságrendeletben is, tehát közúti áru- vagy személyszállítási szolgáltatások során magunknál kell tartani.
Könnyítés, hogy nem kell feltétlenül az eredeti dokumentumot magunknál tartanunk. A rendelet szerint elfogadható a hatósági bizonyítvány eredeti példánya, hiteles másolata és elektronikusan hozzáférhető példánya is. Azaz az is megfelelő igazolási mód, ha a sofőr az irat szkennelt változatát tudja bemutatni az ellenőrző hatóságnak. Viszont vigyázzunk, egy nem hitelesített, sima fénymásolat nincs benne a felsorolásban, az nem fogadható el igazolásként!
A dokumentumot a műszaki vizsga alkalmával állítják ki. Ha az autó gazdát cserél, akkor az eladónak ezt át kell adnia az új tulajdonosnak. Persze ez nem mindig sikerül, mert lehet, hogy nem őrizte meg, nem találja, vagy éppen a kereskedő nem foglalkozik azzal, hogy ez a papír is meglegyen a forgalmival együtt. Ilyen esetben pótolni kell.
Ha amúgy is vizsgáztatni kell az autót, akkor nincs gond, a vizsga során ki fogják állítani az új dokumentumot. Ha külföldről behozott járműnek nincs meg a papírja, akkor le kell vizsgáztatni forgalomba helyezés előtt.
Hazai autóknál, ha még nincs itt a vizsga ideje, akkor a közlekedési hatóságtól a kormányhivatalban kérhetjük az irat pótlását, térítés ellenében.
Nagy Csaba