A fuvarozói szerződések megújításánál sokat tanakodunk, hogy mivel támasszuk alá partnereink számára díjemelési szándékunkat. Az idei évtől ez már nem kérdés, ugyanis a DigiLog Consulting minden negyedévben közzétesz egy jelentést, amiből egyértelműen látható, hogy milyen költségek indokolják az árváltozásokat. Lajkó Ferenc, alapító tulajdonos szerint a Közúti Fuvarozási Árindex bevezetésével a kiszámíthatóbb és korrektebb megállapodások kora jött el a közúti áruszállításban.
Ma már nem a pandémia közvetlen hatásai okoznak nehézségeket, hanem azok a gazdasági jelenségek, amelyek a járvány következtében alakultak ki: munkaerőhiány, akadozó ipari termelés, bérinfláció, energiaválság. Ehhez jött még a Brexit és a mobilitási csomag, amik szintén jelentősen növelik a fuvarozási költségeket.
Ez a költségnövekedés nemcsak a fuvarozók problémája, hanem a megbízóké is, és végső soron az egész gazdaságé. Az ellátási láncok világszinten komoly nehézségekkel küszködnek 2019 óta, és ez alól nem kivétel a teljes áruszállítás közel 75%-át lebonyolító közúti fuvarozás sem.
A szükség és az előrelátás hozta létre
Ebben az új helyzetben kellett egy olyan mérőszám, ami megmutatja, hogy a különböző gazdasági hatások mekkora árváltozást indokolnak a közúti áruszállításban. Ez lett a Közúti Fuvarozási Árindex, aminek segítségével követni tudjuk saját költségeink alakulását, és azokat összehasonlíthatjuk az iparági átlaggal, másrészt hitelesen tudjuk vele alátámasztani árváltoztatási szándékainkat.
Egy független mérőszám a megbízóknak is segít abban, hogy eligazodjanak a fuvardíjemelési szándékok rengetegében. Negyedévente a www.kfx.hu oldalon követhetik a fuvarozás költségeinek alakulását, ezáltal ellenőrizhetik az árváltozások mértékét.
Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezetője elmondta: az árindex átláthatóvá teszi a közúti fuvarozás árait befolyásoló gazdasági hatásokat. Ez a megbízóknak és a fuvarozóknak is kedvező, megkönnyítheti a fuvarozási szerződések megkötését. A megbízóknak stabil, minőségi szolgáltatásokat jelent, míg mi, fuvarozók végre igazságos profitot érhetünk el, amiből hatékonyabban működhetünk, fejleszthetjük a járműparkunkat, és a sofőreink béremelését is állhatjuk.
Hiteles adatok, több forrásból
A mutató összeállításánál számításba vették a közúti fuvarozás összes költségét: úgymint üzemanyag, gépkocsivezető bére és járulékok, autópálya díjak, értékcsökkenés, lízing kamatok és az egyéb fenntartási és rezsi költségeket (szerviz, biztosítások, irodai költségek stb.). De figyelembe veszik az euró-forint árfolyam változását is, valamint az olyan termelékenységi, hatékonysági mutatókat, mint például a járművek futásteljesítménye, üres futások stb.
Az adatokat több forrásból nyerik: egyrészt a hazai TOP 20 fuvarozó vállalkozás gyakorlati adataira épülnek, így több ezer kamion teljesítményét elemzik. Emellett a Digilog Consulting szakemberei vizsgálnak iparági és pénzügyi elemzéseket, valamint statisztikai forrásokat is (KSH, Eurostat). – A számsorok, eredmények pontosságát, megbízhatóságát és függetlenségét a Magyar Közgazdasági Társaság (MKT) Logisztikai Szakosztálya hitelesíti – teszi hozzá Lajkó Ferenc.
A mostani számok 10 százalék feletti költségnövekedést mutatnak
Jelenleg az előző két évről mondhatunk biztosat. A 2020-as évet viszonyítási alapul véve (bázis, 100%) elmondhatjuk, hogy a nemzetközi fuvarozás esetében 11,6 %-os díjemelés fedezné a költségek emelkedését, a belföldi fuvarozás esetében pedig 10,5 %-os.
Az idei évre még csak becsülni lehet, de az már látszik, hogy 2022-ben további, akár 10 % közeli díjnövekedés is indokolttá válhat. Nyilván ez az összeg annak a 20 cégnek a jövőbeni várakozását tükrözi, ami a KFX elemzésnek egy részét adja. Az első negyedéves jelentés előreláthatólag májusban érkezhet, és annak értékei már előrevetíthetnek bizonyos trendeket.
Ami valószínű, hogy tavaly romlott a fuvarozók jövedelmezősége. – A tavalyi évben nagy valószínűséggel elmaradtak a fuvardíj emelések a költségek emelkedésétől – tette hozzá a szakember.
Az árindex a www.kfx.hu oldalon érhető el. További részletekért írjanak a kfx@kfx.hu e-mail címre!
Lapzártánk után már frissült is a KFX, erről a fejleményről kattinson ide.
Sebestyén Szabolcs