A külföldön elkövetett közlekedési szabálysértésekért a pénzbírság mellett büntetőpontokat is bezsebelhetünk. Érdemes figyelni erre, mert aki túl sok pontot gyűjt össze, az elvesztheti egy-egy európai országban a vezetéshez való jogosultságát. Nézzük meg, hogy a leggyakoribb célországokban milyen büntetőpont rendszer működik!
—————————————————————————————————————————————————————-
“Utazz külföldre” alkalmazás
A ingyenes „utazz külföldre” telefonos alkalmazás 28 ország közúti biztonsági szabályait tartalmazza. Az alkalmazásban magyar nyelven is elérhetők a 8 féle közlekedési szabálysértésre vonatkozó szabályok országonkénti bontásban. Használata gyors és egyszerű.
—————————————————————————————————————————————————————-
Németország
A német Szövetségi Közlekedési Hivatal (Kraftfahrt-Bundesamt) 8 pontos büntetőpontos rendszert működtet. A pontokat németül “Punkte in Flensburg”-nak nevezik
Németországban akkor adnak büntetőpontot, ha olyan szabálysértést követ el valaki, amivel veszélyezteti a közlekedés biztonságát, és a kiszabott pénzbüntetés legalább 60 euró. Ez alatt nem. A vezetési- és pihenőidők megsértéséért például nem jár büntetőpont.
A begyűjtött pontok 2,5-10 év után évülnek el, attól függően, hogy milyen súlyos kihágásért osztották ki.
Miért mennyi pont jár?
1 pont jár például az alábbi szabálysértésekért:
- követési távolság be nem tartása,
- gyorshajtás,
- szabálytalan előzés stb.
A büntetőpont elévülése 2,5 év.
2 pont jár a súlyos vétségek elkövetésért, mint például:
- a baleset helyszínének elhagyásáért,
- jogosítvány nélküli vezetésért stb.
A büntetőpont elévülése 5 év.
3 pont jár a nagyon súlyosnak tekintett vétségekért:
- az ittas vezetésért,
- a halált okozó közúti vétségért,
- a segítségnyújtás elmulasztásáért,
- a rendszámtáblával való visszaélésért stb.
A büntetőpont elévülése 10 év.
Milyen intézkedéseket vonnak maguk után a pontok?
4-5 pont: pénzbüntetéssel járó figyelmeztetés,
6-7 pont: pénzbüntetéssel járó megintés,
8 pont: a jogosítvány bevonása, külföldiek esetén a vezetési jogosultság elvesztése Németországban.
A pontok képzésekkel csökkenthetők. Az 1-5 büntetőponttal rendelkező sofőrök 5 évente vehetnek részt olyan fizetős képzésen, amivel 1 ponttól megszabadulhatnak (ezek kb. 400 euróba kerülnek).
A német büntetőpont-rendszerről részletesen az alábbi honlapon tájékozódhatnak: bit.ly/nemetpontok2
Olaszország
Olaszországban fordított büntetőpont rendszer van. Közlekedési szabálysértéskor nem gyűjtjük a büntetőpontokat, hanem elveszítjük a vezetői pontjainkat. Mindenki 20 pontról indul. Az, aki nem követ el közlekedési szabálysértést, 2 évente bónusz pontot kap, de maximum 30 vezetői pont gyűjthető. (Ez akkor érhető el, ha valaki 20 évig nem követ el semmilyen közúti szabálysértést, azaz még indexelni sem felejt el sosem. Vagy legalább nem kapják rajta a hatóságok.)
Az olaszoknál minden közlekedési szabálysértésért jár büntetőpont. Ha átmegyünk a piroson, 6 büntetőpontot kapunk, ha nem indexelünk kettőt, ha pedig 60 km/h-val túllépjük a megengedett sebességet, akkor 10 pontot. Aki külföldiként két éven belül minden vezetői pontját elveszíti, az nem vezethet Olaszországban egy évig. Aki három éven belül veszti el az összes pontját, annak félévi eltiltással kell számolnia.
Az olaszoknál a gyakorlott sofőröknek megengedett egy pici alkohol fogyasztása, ez konkrétan 0,5 g/l-es (kb. 0,5 ezrelékes) véralkoholszintet jelent. Ez azonban nem vonatkozik a hivatásos sofőrökre! Ők egyáltalán nem fogyaszthatnak alkoholt, ha dolgoznak. Az ittas vezetést pedig nagyon is komolyan veszik. Akit két éven belül másodszor is ittas vezetésen csípnek, elveszti a jogosítványát.
Az olasz büntetőpontrendszerről az alábbi linken olvasható angol nyelvű tájékoztató: bit.ly/olaszpontok.
Ausztria
Az osztrák büntetőpont-rendszer eltér a hagyományos büntetőpont rendszerektől. Az ún. “Vormerksystem”-et kizárólag súlyos szabálysértések esetén használják. A sofőr nulla ponttal indul, és ha elér 3 pontot, akkor elveszíti a jogosítványát. Az osztrák rendszer 13 olyan szabálysértést sorol fel, amiért pontot kapnak a sofőrök. Ilyen például az ittas vezetés vagy a piros lámpán történő áthaladás, de nem szerepel benne a gyorshajtás. Ez utóbbiért kizárólag pénzbírság jár, büntetőpont nem.
Tudta? Ausztriában a hivatásos járművezetőknek 0,1 g/l (0,1 ezrelékes) véralkoholszintet enged a szabályozás. (Egy pohár sör elfogyasztása után egy 80 kg-os embernek nagyjából egy óra kell ahhoz, hogy a véralkoholszintje erre a szintre csökkenjen.)
Szlovákia
Szlovákiában nincs büntetőpontrendszer, de aki 12 hónapon belül 3 olyan közlekedési szabálytalanságot is elkövet, aminek a pénzbírsága meghaladja a 60 eurót, annak a rendőrség bevonhatja a jogosítványát.
Horvátország
Horvát szomszédainknál ugyan van büntetőpont-rendszer, azonban ez csak a helyi járművezetőkre vonatkozik. A külföldi fuvarozókkal szemben nincsenek büntetőpontok, csak pénzbírság. A kiszabható pénzbírságok nagyon megemelkedtek tavaly. A súlyos szabálysértésekért 1400-2800 eurót is kiszabhatnak.
Súlyos szabályszegésnek minősül:
- a lakott területen belül megengedett sebesség 50 km/órával vagy ennél többel való túllépése,
- a forgalommal szemben vagy tiltott menetirányban való haladás,
- a piros lámpán való áthajtás,
- az alkoholteszt elutasítása,
- a jogosítvány nélkül vezetés.
Aki ezeket a szabálysértéseket kétszer is elköveti, azt legalább hat hónapra eltiltják a vezetéstől, aki háromszor, azt legalább 12 hónapra. Egyes esetekben a gépkocsit is lefoglalhatják, legfeljebb 15 napra.
Románia és Szlovénia
Romániában és Szlovéniában nincs büntetőpontrendszer. A közlekedési kihágásokért pénzbírság jár, súlyosabb esetekben bevonják a jogosítványt.
Király Viktória