A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

A kérdésre munkavállalói oldalról egyszerű a válasz: gyorsan! Ám érdemes áttekinteni a szabályokat, hogy ne csak gyors, de megalapozott is legyen a  döntés.

A jogszabályok nem tartalmaznak semmilyen kikötést arra, hogy mennyi napidíjat adhatunk a külföldi kiküldetésre. Ránk bízzák, hogy mennyit adunk.  Ezt az összeget célszerű a vállalkozás belső szabályzatában, vagy a munkaszerződésben meghatározni.  

Euróban is adható, de a bérpapíron már forintban szerepeljen!

Nincs kikötés arra sem, hogy a napidíjat milyen pénznemben kell kifizetni. Az Szja törvény csupán annyit ír elő, hogy a jövedelem megállapítása során a napidíjat forintban kell meghatározni. (Szja tv. 5. §) Azaz a bérpapírokon mindig forintban szerepeljen a napidíj, akkor is, ha euróban fizetjük, például a házipénztárból. (Ezen esetben ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a kifizetés pénztárbizonylat vagy kiküldetési rendelvény alapján történjen.)

Az euróban adott napidíjat a kifizetés napját megelőző hónap 15. napján érvényes MNB árfolyamon kell átváltani (Szja törvény 6. §). Tehát a május 27-én kifizetett napidíjat az április 15-én érvényes MNB árfolyamon váltjuk át, ez szerepel majd a sofőr bérjegyzékén.

Meddig adómentes?

Külföldi napidíjat két módon lehet fizetni. A legtöbben a költségátalányt alkalmazzák. Így maximum 60 euró adható adómentesen a nemzetközis sofőröknek, árukísérőknek. Adhatunk többet is, de az már nem lesz adómentes. A juttatás feltétele, hogy a sofőr más költségeket már ne számoljon el, csak az autó üzemeltetéséhez kapcsolódó költségekről hozhat számlát. Azaz elszámolhatja a gázolajat, a kompköltséget, az útdíjat, de a szállást, étkezést már nem.

Ritkábban használt módszer a tételes költségelszámolás. Ebben az esetben a számlák alapján térítjük meg a sofőröknek a szállás, telefon stb. költségeit, és ezen felül még a napidíj 30%-át, maximum 15 eurót számlák nélkül is el lehet számolni. Ez még adómentes, a felette lévő rész már adózik. (285/2011 kormányrendelet 2 §.)

Gyakori hiba a napidíj kifizetésekor

A napidíj kifizetéséhez a külföldi kiküldetés időtartamát pontosan meg kell határozni. A legtöbben itt hibáznak, mutatjuk is hogyan! Például a sofőr hétfőn 20 órakor kilép Hegyeshalomnál, majd szerdán hajnali 6-kor lép be Magyarországra. Sokan hibásan úgy számolnak, hogy ha elment hétfőn és visszajött szerdán, akkor 3 napot volt külföldön, így kifizetik a 3 napra járó külföldi napidíjat. A kiküldetés időtartama azonban a két határátlépés (ki- és belépés) között eltelt idő. Azaz napidíjat fizetünk a kilépéstől számított

– minden  24 órás időtartamra (ez nem esik egybe a naptári nappal), és

– arra az időszakra is, amikor a kintlét ideje meghaladja a 8 órát. Ezt nevezik tört időnek is, hiszen a sofőr nem töltött el egy egész napot külföldön.

Tehát először kiszámoljuk, hogy hány órát volt külföldön a sofőr, majd meghatározzuk az egész és tört napokat. Ez a példánknál a következőképp néz ki: 

Nap

Külföldön töltött idő órában

Hétfő:

4

Kedd:

24

Szerda:

6

Összesen:

34

Napidíjas napok

Egész nap (=24 óra)

1

Tört nap (legalább 8 óra)

(10 óra) 1 nap

Mint látjuk, sofőrünk kint töltött egy 24 órás időszakot és további 10 órát, így csupán két napra adható az adómentes 60 eurós napidíj.

Bikki Laura