Külföldön nem mindig azt büntetik, amit nálunk

Előfordulhat, hogy külföldön az is szabálysértés, ami nálunk nem az, és fordítva, nem büntetnek azért, amiért itthon bírság jár. Nemzetközi sofőrként érdemes felfrissíteni ismereteiket a sűrűn látogatott országok közlekedési szabályairól, nehogy meglepetés érjen bennünket.

Papucs, cigi – mikor tilos?

Sok országban vezethetünk papucsban, de ez baleset esetén súlyosbító körülmény lehet. A legtöbb ország KRESZ szabálya szerint a sofőrnek mindent meg kell tennie a biztonságos vezetés érdekében. És ha kiderül, hogy a baleset a strandpapucs miatt következett be, akkor jobbik esetben csak bírságot kapunk. Rosszabb esetben büntetőfeljelentés, jogosítványbevonás lehet a flip-flopos vezetés vége, de például Svájcban vagy Olaszországban a biztosító meg is tagadhatja az okozott kár kifizetését. Mindezt arra hivatkozva, hogy sofőrünk gondatlan magatartása vezetett a balesethez.

Egyes országokban fiatalkorúak jelenlé­tében tilos az autóban dohányozni. Ausztriában 100 eurónk bánja, ha 18 évesnél fiatalabb utasunk jelenlétében rágyújtunk. Ismételt esetben már 1000 euró a büntetés. Belgiumban, Írországban, Franciaországban, Nagy-Britanniában, Szlovéniában és Olaszországban szintén ne pöfékeljünk 18 év alattiak jelenlétében, mert 100-250 euróra leszünk büntethetők. 

Van, ahol figyelmeztető tábla kell a jármű hátuljára

Vannak országok, ahol büntetik, ha hiányzik a tábla a vonóhorogra szerelhető biciklitartóról vagy a kamion végén rögzített villástargoncáról. Olaszországban ennek jelölésére egy 50×50 cm-es, fehér-piros csíkos fémtáblára lesz szükségünk, hiánya 80 euróba fog kerülni. A spanyolok a három piros csíkkal festett alumínium táblához ragaszkodnak. Ha a szállítmány szélessége eléri a jármű szélességét, akkor mindkét oldalon el kell helyezni egy-egy táblát. Még az üres biciklitartóra is kell a tábla, különben 200 eurónk bánja. A portugál előírások a spanyollal megegyeznek, csak a büntetés kevesebb, beérik 120 euróval.

Láthatósági mellény: ahány ország, annyi előírás

A biztonsági mellényre vonatkozó előírások országonként eltérőek. Általános szabály, hogy a járművezető részére mindig legyen mellény a járművön. De balesetnél előfordulhat, hogy kollégánknak is ki kell szállni a kocsiból. Vannak országok, ahol ilyen esetre az utas számára is kötelezően előírják a mellény viselését. Az a biztos, ha a szállítható személyek számával egyező számú mellényt tartunk magunknál, akkor nem hibázhatunk. A mellény mindig a fülkében legyen, hogy ne kelljen kiszállni érte.

A legtöbb országban kötelező a mellény viselése, ha lakott területen kívül elhagyjuk a járművet. Íme néhány előírás:

  • Ausztriában egy biztonsági mellényt kell tartani az autóban, és viselni is kell, ha főútvonalon vagy autópályán szállunk ki.
  • Belgiumban, Finnországban, Bulgáriában és Olaszországban elvileg nem kötelező biztonsági mellényt tartani a járművön, de ha útközben kiszáll a vezető, akkor mellényt kell viselnie. Belgiumban ennek elmulasztását 50-1365 euróval büntetik.
  • Horvátországban kötelező a mellényt a járművön tartani, és kiszálláskor még lakott területen belül is viselni kell. 
  • Magyarországon kötelező a mellény azoknak a járművezetőknek, akik baleset miatt hagyják el az autót. De azoknak is mellényt kell viselniük, akik rossz látási körülmények között, lakott területen kívül a közúton tartózkodnak.
  • Norvégiában és Portugáliában csak azok a járművezetők kötelesek mellényt viselni, akik norvég vagy portugál rendszámú autót vezetnek.
  • Romániában minden 3,5 tonna össztömeget meghaladó járművön mellényt kell tartani.

Mobiltelefon: veszélyes is, tilos is, mégis használjuk

Itthon és külföldön is büntetik a mobilhasználatot. Magyarországon a kézben tartott mobiltelefon használatát tiltja a KRESZ. Németországban tiltják az összes elektronikus készülék használatát vezetés közben. Még az autóba beépített érintőképernyő használata is tilos, sőt a pontos időt sem szabad kézbe vett telefonról megnézni. Ne próbálkozzunk mobiltelefonnal, autó-telefonnal, táblagépekkel, érintőképernyővel, MP3 lejátszóval, laptoppal, okos órákkal, diktafonnal, navigációs készülék állítgatásával, video-szemüveggel. Ezeket az eszközöket csak álló helyzetben, leállított motor mellett használhatjuk. Piros lámpánál, automatikusan leálló motor mellett, a zöld jelzésre várakozva sem használhatjuk ezeket a kütyüket. Használható viszont a repülőgépeknél már régóta ismert szem elé vetített kijelző (Head- up – Display), melyen átnézve a járművezető látja az utat. Szintén használható a tartójába helyezett, kihangosított telefon, ha a tárcsázásért nem nyúlunk hozzá. A hangvezérelt mobiltelefon használata is megengedett.

Ausztriában valamivel enyhébb szabályok vonatkoznak a vezetés alatti telefonálásra. Kihangosító berendezéssel vagy mikrofonos fejhallgatóval megengedett a telefonhasználat, de csak előre beprogramozott telefonszámok esetén. A mobiltelefont használhatjuk zenehallgatásra vagy navigációs eszközként is, de csak úgy, hogy a készüléket még vezetés előtt beállítottuk. A német gyakorlattól eltérően szabad telefonálni piros lámpánál, álló motor mellett, de a fényjelzés megváltozásakor azonnal abba kell hagyni. Szintén megengedett a telefonálás, ha autópályán, a feltorlódott sorban várakozunk, kivéve ha a sor araszolgatással halad. Közlekedési információ kérése, sebességmérő radar, torlódás vagy üzemanyag árak lekérdezése Ausztriában szigorúan tilos vezetés közben. 

Kaibinger Tamás

Forrás: ADAC német autóklub

 

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu