Sorozatunkban a fuvarozás, szállítmányozás, logisztika területén dolgozó szakemberek tesznek fel egymásnak a szakmát érintő kérdéseket. Novemberben aki válaszol és kérdez: Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkárhelyettese.
Aktuális kérdés:
Terveznek-e az útdíj ellenőrzésében változást elérni a tisztességesen fizetők védelmében? Például az Ekaer, Bireg-rendszer és a Hu-go összekötésével?
Az MKFE folyamatosan kezdeményezte és kezdeményezi, hogy a rendszer igazságosabb és hatékonyabb legyen. Kértük például a „beragadt” – előre befizetett, de fel nem használt – útdíjak visszafizethetőségének megteremtését. Folyamatosan szorgalmazzuk – az ITM a NÚSZ és a PM felé is –, hogy vezessék be a „nagyfelhasználói útdíj-kedvezményt”. Ez kimondottan előnyös lenne a hazai, elsősorban belföldi fuvarozásban tevékenykedő cégeknek, a jóváírással csökkentett útdíj növelné a versenyképességüket.
Hasonló piactisztító kezdeményezésünk volt az útdíj-regisztráció módosítása. Ennek értelmében a külföldi járműveknél kötelezően – dokumentummal igazolva – meg kell adni a környezetvédelmi kategóriát is. Aki ezt elmulasztja, azt automatikusan a legrosszabb sávba sorolja a NÚSZ. Ez a változás komoly tisztulást hozott az útdíjfizetésben.
Emellett arra is rendszeresen felhívjuk az útdíjszedő figyelmét, hogy még előfordulnak e-matricás (3,5 tonna alatti jogosultság) tehergépjárművek. Ezeket ki kellene szűrni, mert komoly versenyhátrányt okoznak a magyar vállalkozásoknak. S végül fontos – és az érdekképviseletek által is régóta kívánt változás – , hogy az EU 2019/520 irányelvének a hazai jogrendbe ültetésének köszönhetően 2021. október 19-től már a magyar hatóság is kikérheti az útdíjjal összefüggő szabálysértés miatt a külföldi honosságú jármű üzembentartójának adatait a bírság kiszabása céljából.
A kamerás infrastruktúra összekapcsolása valójában már nagyrészt megvalósult, a problémát inkább az okozza, hogy az adatok szabad áramoltatása az egyes ellenőrző hatóságok között még jogilag nem megoldott. Az MKFE ezt is folyamatosan kezdeményezi, bízunk benne – a BiReg működésének még hatékonyabbá tétele miatt is –, hogy ez rövid időn belül megvalósulhat.
Pekár Jánostól, az e-CMR Europe Kft. ügyvezetőjétől, az MSZSZ főtitkárától kérdezem: Mikorra várható, hogy Magyarországon elindulhat az elektronikus fuvarlevelek (e-CMR) használata és miért lesz ez jó a logisztikai ágazat szereplőinek?
Szilágyi Katalin