A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Lassú az átjutás a keleti és déli határátkelőkön – Tenni kell a gyorsításáért!

Egyre több problémát okoz keleti és déli határaink szűk áteresztőképessége. Az áru későn érkezik a címzetthez, a fuvarozóknak pedig tetemes többletkötséget okoz a hosszú várakozás. Megoldást a határátkelők fejlesztése mellett az elektronikus határátlépő folyosó bevezetése jelentene.

Keleti és déli határátkelőink elérték áteresztőképességük végső határát. Ukrajna felől a záhonyi határnál nem ritkák a 2-3 napos, vagy annál is hosszabb várakozások. A magyar-szerb átkelőkön sem jobb a helyzet. Itt átlagosan 15-20 órás várakozási idővel, míg a magyar-román átkelőkön időszakos fennakadásokkal kell számolni. A szűk keresztmetszethez a vámügyintézés lassúsága is hozzátesz. Kevés a pénzügyőr az átkelőhelyeken, nincs elég ember a munkára. 

Negatívan hat a gazdaságra 

A szállítmányok rendszeres késése lassítja a gazdaság pörgését, a hosszú várakozási idő pedig a fuvarozók költségeit szaporítja. Vannak kollégáink, akik már lemondtak a keleti és déli irányú fuvarokról, mert az elhúzódó várakozás veszteségessé tette a tevékenységüket.

A középtávú következmény pedig az lehet, hogy a tranzitforgalom el fogja kerülni hazánkat, és ezzel csökkeni fognak az útdíjbevételek. 

Gyorsít az előzetes elektronikus vámáru-nyilatkozat? 

– A várakozási időt növeli, hogy a gazdálkodók, fuvarozók a határtátkelőhelyeken indítványozzák a vámeljárásokat, pedig ezek a belterületi vámhivataloknál is kezdeményezhetők lennének (különösen: szabad forgalomba bocsátás, TIR indítás, kiviteli eljárás) – tudtuk meg a NAV Kommunikációs Főosztályától.

Az előzetes elektronikus vámáru-nyilatkozat benyújtásával gyorsítható a belépés Szerbia és Ukrajna felől, de sajnos nagyon kevesen élnek ezzel a lehetőséggel. Az elektronikus vámáru-nyilatkozatot az áru címzettje nyújthatja be a vámhatóságnak, egy előzetes regisztráció után. A nyilatkozat benyújtása után 30 nap van arra, hogy az áru megérkezzen a határra. Az előzetes vámáru-nyilatkozattal az autót átlagosan 23 perc alatt átengedik a határon. 

Gond akkor van, ha nem egyezik pontosan a szállított áru az előzetesen benyújtott  vámáru-nyilatkozaton feltüntetettel. Ilyenkor időigényes egyeztetést és javítást kell végezni, ami inkább lassítja, mintsem gyorsítja a belépést. Sok szállítmányozó talán ezért sem él a lehetőséggel.

Gyors beavatkozásra van szükség 

A csapi kamionterminálnál egy fizetős elektronikus határátlépő folyosó létrehozását tervezi az Ukrán Állami Határőrszolgálat. Ilyen rendszer működik az észt, a lett és a finn határon már több mint tíz éve. Az elektronikus rendszerben a kamionsofőrök előre lefoglalhatják a helyüket, és elég a megadott időpontban megérkezni a határra. Ezzel tervezhetővé válna az átkelési idő, és megszűnne az idegtépő várakozás. Ukrán sajtóértesülés szerint az új rendszert az év végéig bevezetik Magyarország felé a csapi átkelőn, Szlovákia felé pedig az ungvári átkelőn.

Ukrán részről évek óta húzódik egy tehermentesítő átkelő kiépítése is. Magyarország Beregsurány fejlesztését javasolja, melynek bővítése a magyar oldalon már nagyrészt elkészült. Ha az ukrán oldalon is befejeződnek a munkálatok, akkor az új határnak köszönhetően tovább csökkenhet a várakozási idő.

Szeptember 8-án a magyar-szerb miniszterelnöki találkozón is téma volt a várakozás kérdése. Orbán Viktor elmondta, hogy a magyar-szerb határszakaszon 2022 végére elkészülő új forgalmi sávok ugyan  csökkenteni fogják a várakozással töltött órák számát, de ez még nem elegendő. A miniszterelnök szerint a tompai és röszkei átkelőhelyek kapacitását radikálisan meg kell növelni, valamint a hercegszántói átkelőhelyet is meg kell nyitni a közúti árufuvarozás előtt. Ez oldhatja meg csak a jelenlegi gondokat.

Gyorsítani fogja a vámügyintézést az elektronikus vámrendszer továbbfejlesztése. Ezzel megoszthatnák a feladatokat az importőrök székhelye szerinti és az áru beléptetését végző magyar vámhatóságok. Az ehhez szükséges központi vámkezelési rendszer azonban csak 2025-ben lesz hadra fogható.

A fuvarozói érdekképviseletek szerint azonnal gyorsítaná a határátlépést, ha 

– rendeznék a vámosok jövedelmét és  így teljes kapacitással működne a vám.

– A hercegszántói átkelőt bővítenék, és megnyitnák a teherforgalom előtt (Tompa és Röszke tehermentesítésére). 

– Fuvarozó kollégáink az áruk szabad forgalomba helyezését nem a határátkelőkön, hanem belföldi vámhivataloknál kezdeményeznék.

– Záhonynál hasznosítanák a jelenleg nem üzemelő növényegészségügyi állomás területét, s felállítanának ott egy újabb röntgen állomást. Ezzel egyben növelni lehetne a kamionparkolók számát is. (Korábban a NAV és a fuvarozói érdekképviseletek tárgyalásainak eredményeként állították fel Röszkén a második röntgenkészüléket, ami gyorsítja a vizsgálatot, csökkenti a várakozási időt.)

Kaibinger Tamás

 

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu