2024 első három negyedévében a 3,5 tonna alatti új kisteherautók eladása 8,5%-kal nőtt, a 3,5-16 tonnás járművek száma alig láthatóan emelkedett, míg a 16 tonna feletti kategóriában közel 10%-kal esett vissza az új autók iránti kereslet – számolt be az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA).
Érdekes, hogy az elektromos kisteherautók számában meredek, 12,8%-os visszaesést tapasztalhatunk, csaknem 10 ezer darabbal értékesítettek kevesebbet, mint a tavalyi év hasonló időszakában. A hidrogéncellás, gázos (LNG, CNG) és a biodízellel működő kisteherautók eladása viszont látványosan nőtt: a tavalyi 15.271 darabról 18.440-re (20,8%-kal). Magyarországon ezen meghajtású furgonok száma 156,3 %-kal, 764 darabról 1.968 darabra emelkedett egy év alatt.
Az újonnan forgalomba helyezett 3,5 tonna feletti teherautók száma januártól szeptemberig 7,5%-kal csökkent az EU-ban. Ezt a nehéz tehergépjárművek értékesítésének 9,5%-os visszaesése okozta, míg a középnehéz tehergépjárművek darabszáma 3%-kal nőtt. Meglepő, hogy az újonnan regisztrált elektromos modellek száma a legnehezebb kategóriában emelkedett 41,2 %-kal (2.394 db), míg a 3,5-16 tonnás kategóriában 25,9%-os a csökkenés. A közép-európai trendeket figyelve megállapítható, hogy a fuvarozók csak a 3,5 tonna alatti kategóriába tartozó járművek felé mutattak érdeklődést. Itthon 20%-kal több furgont regisztráltak, mint tavaly ebben az időszakban. Az elektromos furgonok száma is csaknem megduplázódott. A 3,5 tonna feletti kategóriában már nem rózsás a helyzet. Minden országban visszaesett az újonnan bejegyzett teherautók száma, hazánkban összesen 3.917 db 16 tonna feletti járművet regisztráltak, ami 9,6%-kal marad el az előző év azonos időszakától.
Sebestyén Szabolcs