A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Ez év június 30-ig tart a felmentés, addig lehet lejárt határidejű okmányokat használni, például lejárt műszaki vizsgával is szabályosan közlekedni Magyarországon. A vizsgahelyek azonban működnek, így aki teheti, ne várja meg ezt a határidőt! Nem biztos, hogy nyár elején időben sikerül majd elvégeztetni a műszaki vizsgát.

Nehéz megérteni, hogy miért az okmányok érvényességének  majdnem korlátlan hosszabbítása jelenti nálunk a járvány elleni védekezés egyik fontos intézkedését. Érthető a döntés, ha minden személyes érintkezést korlátozunk – akkor valóban faragjuk ritkábbra az okmányirodai és hasonló ügyintézéseket is. Csakhogy ma már minden korlátozás nélkül rendeznek teltházas sporteseményeket és kiállításokat, az okmányok érvényességét mégis elszántan hosszabbítja a kormány egyik határidőtől a másikig. Mai ismereteink szerint 2022. június 30. a végső határidő, eddig az időpontig tekinthető érvényesnek minden olyan okmány, aminek a veszélyhelyzet alatt járt le az érvényességi ideje. 

Mással most ne foglalkozzunk, csak a járművek műszaki vizsgáztatásával! A megszabott végső határidő azt jelenti, hogy addig a napig tekinthető érvényesnek minden olyan irat, ami lejárt az elmúlt két év alatt. Nincs további türelmi idő. Sokan a határidőt egyfajta utolsó figyelmeztetésként szeretnék értelmezni. Ha a határidő június 30., akkor június 30. után gondoskodni kell az okmány megújításáról. Nem így van. A határidő azt jelenti, hogy június 30-án még érvényesnek tekintendő a régen lejárt műszaki, július elsején viszont már le fogja venni a rendőr a rendszámot, ha megállítja ellenőrzésre a járművet.

Időben lépjünk!

Az érvényesség meghosszabbítására tehát úgy tekintsünk, hogy addig a határidőig meg kell újítani az időközben lejárt iratokat. Ehhez pedig időben kell lépnünk, mert a nyáron biztosan jelentős torlódásra számíthatunk minden olyan helyen, ahol iratokat állítanak ki. Így lesz ez a műszaki vizsgaállomásokon, az okmányirodákban és a közlekedési hatóságnál is. 

A műszaki vizsgáztatás ideje viszonylag kötött, nem gyorsítható. Egy vizsgahely 10-20 autónál többet nem tud egy nap alatt levizsgáztatni. Könnyen lehet, hogy a nyár eleji ügyintézést már a szabadságolások is lassítani fogják. Hamarosan azt fogjuk látni, hogy sorra betelnek a tavaszi időpontok. Ahogy közeledünk a határidőhöz, egyre nehezebb lesz majd időpontot kapni a vizsgahelyeken. Időben kell tehát lépnünk, ha nem akarunk a határidő letelte után is lejárt műszakival közlekedni, és ezzel a rendszám elvételét kockáztatni.

Sok a balesetveszélyes jármű

A becslések szerint körülbelül egymillió jármű közlekedik ma Magyarországon megújított műszaki vizsga nélkül. Ezeknek mind az elmúlt két év során járt le a műszakijuk, és tulajdonosuk élt a kormány által nyújtott lehetőséggel. Nem újították meg, így azóta is műszaki nélkül közlekednek. Korábbi becslések szerint a vizsgán megjelenő járművek 0,1-0,2 százaléka megbukik a vizsgán. Ez azt jelenti, hogy több ezer olyan autó fut az utakon, amik életveszélyt jelentenek, hiszen a vizsgáztatás most nem tudta kiszűrni őket a forgalomból. És valószínűleg ennek többszöröse azoknak a járműveknek a száma, melyeknek ismeri a tulajdonos a hibáját, de nem viszi el javításra, hiszen úgysem fogják sehol sem ellenőrizni. Minél tovább húzódik a vizsga alóli mentesítés, annál több veszélyes jármű jöhet szembe velünk az úton. 

Elhanyagolt a járművekre nem fizet a biztosító?

Elterjedt az a pletyka, hogy mentesítés ide vagy oda, baleset esetén nem fizet a biztosító, ha a kárt okozó járműnek nem érvényes a műszaki vizsgája. Ez nem így van. A jogszabályok nem azt mondták ki, hogy közlekedjünk műszaki vizsga nélkül, hanem meghosszabbították a korábbi vizsga érvényességét előbb a veszélyhelyzet végéig, a ma hatályos változatban pedig június 30-ig. Tehát minden szempontból, így kárrendezés szempontjából is a lejárt műszakit is érvényesnek kell tekinteni. Erre hivatkozva nem tagadható meg a kárrendezés. 

Más kérdés, hogy a jogszabály csak az okmány megújítása alól mentesít, a tényleges műszaki állapot biztosítása alól nem ad felmentést. Ha szakértői vélemény alapján kiderül, hogy a balesetet okozó jármű rossz műszaki állapotban volt, akkor a biztosító joggal tagadja meg a kártérítés kifizetését. Kopott gumi, nem fogó fék, hibás világítás mind alapot adhat a kárkifizetés megtagadására. Ilyen esetben a vétlen fél kárát megtéríti ugyan a biztosító, ám ezt az összeget később be fogják hajtani a kárt okozó jármű tulajdonosától.

Nagy Csaba