Megváltoztatná a teherautók útdíjfizetési rendszerét az Európai Bizottság. A pótkocsi is befolyásolná a fizetendő útdíjat. Arról szó nincs, hogy duplán kellene majd fizetnünk. Inkább az a cél, hogy aki korszerű pótkocsit használ, az kevesebbet fizessen, mint aki jobban szennyezi a levegőt.
Miért fizessenek duplán a fuvarozók?
Az uniós országoknak különböző az útdíjfizetés rendszere, de vannak közös alapelvek, amiket minden tagállamnak be kell tartania. Erről szól az útdíjfizetés részleteit előíró úgynevezett Euromatrica irányelv. A legfontosabb közös szabály, hogy minél jobban szennyezi egy jármű a környezetét, annál magasabb díjat kell vele fizettetni. A tagállamoknak lehetőségük van arra, hogy az utak elhasználódását vagy a levegőszennyezést is érvényesítsék a díjakban.
A mostani törekvésnek az a célja, hogy a pótkocsik levegőszennyező hatását is be tudják építeni a díjakba. Az elgondolás szerint a pótkocsik és félpótkocsik használata növeli a vonó jármű szén-dioxid kibocsátását, és ezt érvényesíteni kell a használati díjakban is. Nem az a cél, hogy több pénzt tudjanak beszedni a fuvarozóktól, hanem az, hogy ösztönözzék a korszerűbb, kevésbé szennyező járművek beszerzését.
A javaslat szerint valamilyen képlet alapján ki kell majd számolni a járműszerelvény teljes szén-dioxid kibocsátását, majd ezt szorozzák a pótkocsinak valamilyen hatékonysági mutatójával.
Nekünk kell majd matekolni a szén-dioxid kibocsátást?
Ezt nem a fuvarozóknak kell majd minden alkalommal elvégezniük. Olyasféle felosztás jön majd létre, mint a környezetvédelmi kategóriák szerinti osztályozás. Valahogy úgy fog kinézni, hogy a tengelyek száma és a környezetvédelmi besorolás mellett a pótkocsi típusát is állítani kell, attól is függ majd a fizetendő útdíj.
Ma például már minden új teherautó rendelkezik olyan fedélzeti berendezéssel, ami rögzíti az autó széndioxid-kibocsátási kategóriáját. Elképzelhető olyan megoldás, hogy ehhez csatlakozna a rendszer, amin ki kell választani a pótkocsi típusát, és így sorolják be a járművet a megfelelő kategóriába.
Az elképzelésnek egy egyszerűbb változata szerint csak három típusból kellene a pótkocsit kiválasztani, így kapnánk meg a besorolást. Az is felmerült, hogy a lehetséges beállítási hibák elkerülése érdekében a jármű saját maga legyen képes érzékelni a pótkocsi típusát.
Elképzelhető az is, hogy a pótkocsi hatékonyságára vonatkozó adatot nem kell majd kötelezően használni. Aki igazolni tudja, hogy kisebb kibocsátású pótkocsit használ, annak alacsonyabb lehet az útdíj, aki nem tudja igazolni, annál ezt nem veszik figyelembe, így alapdíjat fizet.
Ezek nem végleges elképzelések, még sok a megoldandó probléma. A szándék azonban világosan látszik: az útdíjak kialakításánál figyelembe kell venni, hogy a szerelvény mennyire korszerű pótkocsival közlekedik.
Mennyit számít a pótkocsi?
Egy korszerű pótkocsi jelentősen kisebb légellenállással, jobb gördülési tulajdonságokkal rendelkezik, mint egy régi, elavult típus. Ha a szerelvény ilyennel közlekedik, akkor a kisebb légellenállás és könnyebb gördülés miatt kevesebb üzemanyagot fogyaszt, kevesebbet szennyez. A javaslathoz készített felmérések szerint a vonórudas pótkocsik esetében 7,5%, a félpótkocsiknál 15% lehet az energiafogyasztás különbsége a mai legkorszerűbb típusok és a korábbiak között.
A korszerű pótkocsi ezért fontos a levegőszennyezés csökkentése szempontjából. Ma még kevesen vásárolják ezeket. Egyrészt nem gondolják, hogy számítana a különbség, másrészt elég drágák is. Eddig nem is volt olyan mutató, ami a vásárlók számára érzékeltetni tudta volna, hogy miért jobb korszerű pótkocsit vásárolni a régi típusok helyett. Ezért egy másik javaslat azt írná elő, hogy kötelezően energetikai tanúsítvánnyal kell majd ellátni az új pótkocsikat. (Lásd: keretes írásunk) Az energiacímke láthatóvá tenné a különbséget, a vevő így tisztában lenne azzal, hogy miben kap többet, ha egy korszerűbb járművet vásárol.
Jövő évtől energiatanúsítványt kapnak a pótkocsik
Jövő évtől kötelezően energiatanúsítványt kell kapniuk a 8 tonna össztömeg feletti nehéz pótkocsiknak. Az új járműveken 2024. január 1-től kell megjelenniük az energiacímkéknek. Júliustól pedig már nem is lehet forgalomba hozni olyan új pótkocsit vagy félpótkocsit, amelyik nem rendelkezik tanúsítvánnyal.
Az energiacímkének azt kell megmutatnia, hogy a pótkocsi, félpótkocsi tulajdonságai mennyiben fogják befolyásolni a járműszerelvény fogyasztását és szén-dioxid kibocsátását. A gyártóknak ehhez figyelembe kell venniük a jármű aerodinamikai tulajdonságait, azaz a légellenállását, az abroncsok viselkedését, a jármű tömegét, a vontatóhoz való illeszkedését stb.
A már forgalomba helyezett járművekkel kapcsolatban nincs semmilyen változás.
Duplán fogunk fizetni?
Nem lesz dupla díjfizetés. A megismert tervezet alapján láthatjuk, hogy nem arról van szó, hogy a pótkocsikra külön díjat kellene majd fizetni. A szándék az, hogy a pótkocsi korszerűségét vegyék figyelembe az útdíj megállapításánál. Aki ilyet használ, fizessen kevesebbet, mint a régi, elavult típusokat vontatók.
Mikortól változik a rendszer?
Minderre évek múlva kell majd számítanunk. A mostani tervek szerint valamikor 2030 körül lehet kötelezően bevezetni ezt a rendszert, addig a tagállamok saját döntésük alapján, önként alkalmazhatják.
Az időalapú díjfizetés sem jó
A pótkocsikon felül is várhatók változások az útdíj fizetés rendszerében. Az Európai Bizottság arra törekszik, hogy az időalapú útdíj fizetést mindenhol felváltsa a használattal arányos díjfizetés. Magyarországon a teherautók számára ez már tíz éve így van, de a buszok és a személyautók még időalapú díjakat fizetnek. A változásra azért lenne szükség, hogy a lehető legjobban érvényesüljön a már említett, „a szennyező fizessen“ elv az útdíjakban. Az időalapú díjazás ezt nem tükrözi, hiszen ugyanannyit fizet az is, aki a matrica érvényessége alatt egyszer hajt végig a sztrádán, mint az, aki naponta használja.
Az átalakításra a tagállamok hosszú időt kaptak, 2030-ra kell minden járműtípusnak átállnia a használat alapján számoló rendszerre. A tagállamok azonban még ekkor is kapnak könnyítési lehetőséget, például a buszokat mentesíthetik a távolság alapú díjfizetés alól.
A matricaárak is változni fognak
A matricás rendszerben várhatók még kisebb módosítások. Az uniós irányelv például előírja, hogy a rövidebb időre szóló díjak hogyan arányuljanak az éves díjakhoz. Nálunk túl alacsony volt a 10 napos matrica ára, ezért is tapasztalhattunk év elején az inflációt is meghaladó emelést. Az irányelv szerint az a jó, ha a 10 napra szóló matrica az éves díj 12%-a, a havi bérlet pedig az éves 19%-a körül alakul. A magyar díjak még most is ez alatt vannak. Például buszra a 10 napos díj 17.730 forint, ami az éves díj 7,74%-a. A havi díj 25.150, ami az éves bérlet 11%-a. Az uniós javaslat eléréséhez szükség lehet további emelésre.
EURO kategória helyett szén-dioxid kibocsátás
A matricás rendszer kivezetésén felül is lesznek változások. 2026-tól a teherautók és buszok széndioxid-kibocsátása alapján is különbséget kell tenni a járművek között, és ez alapján kell az útdíjat kivetni rájuk. Ez már nem csak javaslat, ez elfogadott módosítás (ennek a kiterjesztése lenne a pótkocsis javaslat). A szabály már jövőre, 2024-ben hatályba lép: a járművek környezetvédelmi besorolását ekkortól már a szén-dioxid-kibocsátás alapján kell meghatározni. További két év múlva pedig ez lesz az útdíjfizetés alapja a ma használatos EURO-kategóriák helyett. Ez nem mindenkinek lesz jó: például lehet, hogy egy ma EURO VI-os jármű e szempont alapján rosszabb besorolást fog kapni az eddiginél.
A pótkocsik energiacímkéjéről szóló rendelet: https://bit.ly/energiacimke
A pótkocsikkal kapcsolatos útdíj fizetési javaslatról szóló közlemény: https://bit.ly/potkocsi
A pótkocsikkal kapcsolatos tervezet magyar szövege: https://bit.ly/potkocsi-magyar
Nagy Csaba