A magyar közlekedési rendszer évtizedek óta nem változott, most azonban lehet, hogy hamarosan egy új útkategóriával kell megbarátkoznunk. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tervei szerint ki fogják dolgozni a „gyorsút” nevű kategóriát, ami egy kissé fapados autópálya lesz.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a gyorsforgalmi utak meglévő rendszerét bővítené a „gyorsút” kategóriájának a létrehozásával. Ezt maga a minisztérium jelentette be. A változásnak az a célja, hogy a jelenleginél 25-30 százalékkal lehessen gyorsforgalmi utakat építeni.
A különbség a gyorsforgalmi út, autópálya és a gyorsút között a műszaki tartalomban lenne. Az M jelű gyorsút 2×2 sávos lesz, a sávok között fizikai elválasztással, mint a mostani gyorsforgalmi utak. Viszont nem lesz leállósáv, lehet szintbeli kereszteződése, lehet benne körforgalom és a települések közelében jelzőlámpás irányítás is. A tervek szerint a leállósáv nélküli, kereszteződésekkel is tarkított úton 110-zel lehet majd haladni, ugyanúgy, mint a mai autóutakon.
A bejelentés tevő Tasó László államtitkár szerint 2020-ig 515 kilométer gyorsforgalmi utat fognak megépíteni Magyarországon. Ez mai árakon legalább 1200 milliárd forintba kerül, amiből 465 milliárdot áll az EU költségvetése. Tasó szerint meg fogják vizsgálni, hogy a tervezett utak közül melyiket lehetne az új M kategória szerint megépíteni. Az első ilyen próbák között lehet például az Eger és Kaposvárnak az autópálya-hálózatba bekötését biztosító út, vagy az M44-es gyorsforgalmi út Kecskemét és Békéscsaba között. Kaposvár, Eger és Békéscsaba tehát hosszabb távon sem kap autópályát, gyorsforgalmi bekötésüket az új M-es utak biztosítják majd.