A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Marad a GKI és a szakmai irányítói vizsga

Nem támogatja az innovációs minisztérium, hogy a járművezetőknek és a szakmai irányítóknak ne kelljen vizsgát tenniük az időszakosan kötelező továbbképzések után. A szakmai szervezetek május elején kezdeményezték a vizsgák eltörlését – a minisztérium gyorsan el is utasította a javaslatukat.

Májusban adtuk hírül, hogy a NiT Hungary és az MKFE a vizsgák eltörlését javasolta a minisztériumnak. A szervezetek egyetértenek abban, hogy nélkülözhetetlen ebben a szakmában a rendszeres felkészítés és továbbképzés, hiszen a jogszabályok és a technika is folyamatosan változnak. Azt viszont semmi nem indokolja szerintük, hogy a képzések után még külön hatósági vizsgát is kelljen tenni a járművezetőknek és a szakmai irányítóknak.

Jelenleg a hivatásos gépkocsivezetőknek 5 évente kell megújító szakmai tanfolyamon részt venniük, amit vizsgával kell zárni. A kötelező utánképzést uniós kötelezettség írja elő, de ezek a szabályok nem tartalmaznak egyben vizsgakötelezettséget is. Az EU-tagállamok többségében nincs is ilyen előírás.

A két szervezet ezért közös levélben fordult az illetékes minisztériumhoz. Mivel uniós kötelezettség nincs ezzel kapcsolatban, ezért egy egyszerű kormánydöntéssel meg lehetett volna menteni a járművezetőket egy időrabló és felesleges lépéstől, a hatósági vizsgától.

Lehetett volna, ha a minisztérium nem utasítja el azonnal a szervezetek felvetését. Az április végén küldött levélre két héttel később, május elejére meg is született az ITM válasza Dr. Mosóczi László államtitkár aláírásával. Az államtitkár szerint a képzőszerveket a továbbképzés előírás szerinti megtartására, a képzésen részt vevőket pedig a valós, hasznos felkészülésre leghatékonyabban a vizsgán történő számonkérés motiválja. Így nem tartják támogathatónak a vizsgáztatás eltörlését.

A továbbiakban a levél tulajdonképpen magát a mostani vizsgarendszert méltatja. Az államtitkár szerint egyáltalán nem jelent megterhelést a sofőrök számára a vizsgákon való részvétel, hiszen 2020 eleje óta a vizsgáztatás egyszerűsödött, a jelentkezők szabadon válogathatnak az időpontok és a helyszínek között. Azt is kiemelik, hogy a modernizált számítógépes vizsgáztatási mód egyértelműen a tananyag elsajátítására törekszik, nem csak a vizsgázási rutin megszerzésére (a NiT Hungary és az MKFE szerint a vizsgakényszer a képzőket arra kényszeríti, hogy hatékony oktatás helyett azzal foglalkozzanak, hogy a hallgatók bemagolják a tananyagot).

Így tehát a közeljövőben nem lehet a vizsgáztatással járó terhek csökkentésére számítani, továbbra is csak vizsgával lehet lezárni a kötelező utánképzéseket.

Nagy Csaba

 

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu