Nincs további halasztás. Március 1-től bírságolják a Nagy-Londonba biztonsági engedély nélkül behajtó, 12 tonnánál nagyobb teherautókat. Aki március 1-ig regisztrált, 90 napos türelmi időt kapott.
Az eredeti tervek szerint Nagy-London területére 2020 októberétől már csak olyan 12 tonnánál nehezebb teherautó hajthatott volna be, amelyik rendelkezik a Londoni Közlekedési Hivatal holtterére vonatkozó biztonsági engedélyével (HGV Safety Permit). (Nagy-London, vagyis a Greater London a főváros mellett egy jókora agglomerációt is magába foglal.)
A koronavírus járvány azonban ezt is felülírta. A bevezetés ideje tavaly októberről idén március 1-re csúszott. Ettől az időponttól bírságolják azokat, akik nem rendelkeznek az engedéllyel. A büntetés borsos, 550 font, azaz közel 220 ezer forint. Ráadásul ezen felül még a sofőrt is megvágják további 130 fonttal. Mindez vonatkozik a külföldi teherautókra és azok vezetőire is. Aki 14 napon belül befizeti a bírságot, 50%-os kedvezményt kap, azaz csak 275 fontot kell fizetnie.
A sofőrök bírságolása ellen keményen felszólalt a helyi Közúti Fuvarozási Szövetség (RHA) is, de eredmény nélkül. Annyit sikerült elérniük, hogy az a jármű, amely március 1-ig regisztrált a Londoni Közlekedési Hivatal oldalán (TfL), az a regisztrációt követő 90 napig türelmi időt kapott, vagyis nem büntetik.
Biztonsági engedély beszerzése
Mint lapunk is megírta korábban, az engedély díjmentes, de a járműnek néhány biztonsági előírást teljesítenie kell. Ezt a gyártói DVS minősítéssel lehet igazolni. A DVS azt méri, hogy a sofőr mennyire láthatja a jármű közvetlen környezetét, tükrök, kamerák, különféle érzékelők segítségével.
A behajtási engedélyt jelenleg azok kaphatják meg, akik az 5 fokozatú DVS-ben legalább 1-es minősítéssel rendelkeznek. 2024-től 3-as, 2030-tól már 5-ös minősítésre lesz szükség.
A biztonsági engedélyt ezen oldalon keresztül igényelhetjük: bit.ly/HGVSafetyPermitRegisztráció. Pontos útmutatót itt találunk: bit.ly/ÚtmutatóEngedélyhez .
Hogyan igazoljam járművem DVS minősítését?
Először vegyük fel a kapcsolatot a teherautó gyártójával és kérjük be a jármű DVS besorolását (a DVS adat a jármű hivatalos papírjaiban nincs benne, ezért kell a gyártó igazolása). Az Euro IV/V/VI-os járművek esetében csupán az alvázszámunkat kell ehhez megadni (VIN). A gyártó ezután elküldi az autó DVS besorolást a tulajdonosnak, és párhuzamosan a TfL-nek is. Ha a DVS-en található szám 1-nél nagyobb, akkor nincs további teendőnk, a regisztráció után behajthatunk Londonba.
Akinek a járműve 0-ás besorolást kapott (vagy nem lenne DVS minősítése), annak utólagosan kell felszerelni a holtteret csökkentő biztonsági felszereléseket.
Ezek lehetnek:
– plusz visszapillantó tükrök,
– vakfolt figyelő kamera,
– közelség-érzékelő rendszer,
– manőverezésre figyelmeztető hangok,
– figyelmeztető jelzések (matricák),
– oldalsó aláfutásgátló rács.
A holtteret csökkentő biztonsági felszerelésekről, azok beépítéséről jól tájékozódhatunk bit.ly/DVScsillag linken elérhető útmutatóban. Itt olvashatunk arról is, hogy a kiegészítő felszerelését hogyan lehet bizonyítani (pl. fotó stb.)
Őri András