Januártól a napi 40 euró helyett napi 60 euró adható a külföldön dolgozó sofőröknek és kocsikísérőknek.
A nemzetközi fuvarozásban dolgozó gépkocsivezetők jövedelmének fontos része a napidíj. Ezt a díjat eredetileg a kint töltött idő költségeinek a fedezésére találták ki. A külföldi kiküldetésre induló alkalmazottnak (és a külföldön dolgozó gépkocsivezető is ebbe a kategóriába tartozik) szállást, utazást kell fizetnie, s a külföldi megélhetési költségek is magasabbak az itthoninál. Mivel az így adott pénz nem jövedelemnek számít, hanem költségtérítésnek, ezért adómentesen adható. Ennek az a feltétele, hogy a munkáltató tartsa be a meghatározott mértékeket és szabályokat.
Az eredeti szándék ellenére a napidíj mára a gépkocsivezetők jövedelmének fontos részévé vált. A cégvezetők eleve ezzel is számolva kalkulálják ki az új sofőrök számára kínált fizetés mértékét. A „havi 400 nettó” úgy teljesülhet, ha a gépkocsivezető maximálisan élni tud az üzemanyag-visszatérítés ugyancsak adómentes lehetőségével és a havi 20-22 munkanapot külföldön tölt.
Az adómentesen adható napidíjnak két fajtája van. A magasabb összeg ma 40, az alacsonyabb 15 euró. Hogy a kettő közül melyik adható, az attól függ, hogy a sofőr kap-e még bármilyen más címen költségtérítést a munkaadójától. Ha azt vállalja, hogy a munkaadó fizeti a kint tartózkodás idejére (pl. a 45 órás pihenőre) a szállást, vagy számla ellenében térít valamit a napi ellátás költségeiből, akkor ezen túl már csak napi 15 eurót lehet adómentesen elszámolni. Ha viszont a sofőr a napidíj összegén felül nem kap semmilyen más költségtérítést (kivéve az autóra, üzemanyagra, útdíjakra), akkor 40 euró lehet az elszámolható napidíja.
Ezt a 40 eurós összeget 2016. január elsejétől 60 euróra emelik fel. Ez már nem csak terv, megjelent a szabályozó rendelet. A magasabb összeg juttatásának a feltételei nem változnak: gépkocsivezetők és kocsikísérők kaphatják, akkor, ha más költségelszámolásban nem részesülnek.
A napi 60 eurós összeg január elsejétől jár. Azok is megkaphatják ezt az összeget, akik január elsején éppen külföldön tartózkodnak (azaz a kiküldetésük folyamatban van). Előző napra még 40, elsejére már 60 eurós napidíjjal lehet számolniuk.
A 60 euró alkalmazása nem kötelező jellegű. Ez a törvény által megszabott maximum, ami adómentesen elszámolható. A munkaadó tehát nem kötelezhető arra, hogy egyik napról a másikra a 40 eurós térítést 60 euróra emelje. Egy 20 munkanapot külföldön dolgozó sofőr számára ez havi 120 ezer forint plusz jövedelmet jelenthet, de nem biztos,hogy ezt minden cég képes lesz januártól rögtön kifizetni.
A napidíj emelése egyébként benne volt a kormány által nemrég (augusztus elején) elfogadott fuvarozói intézkedéscsomagban is. Akkor még csak a szándékról döntöttek (emelni kell az adómentesen adható költségtérítés mértékét), a pontos számok csak most láttak napvilágot.
Fontos, hogy az emelt napidíj nem jár minden külföldön dolgozó, kiküldetésben részt vevő munkásnak: a rendelet szerint ezt az összeget kizárólag a nemzetközi fuvarozásban és személyszállításban érintett gépkocsivezetők és kocsikísérők számára adhatják a munkáltatók adómentesen.
Forrás: 259/2015. (IX. 10.) kormányrendelet a külföldi kiküldetéshez kapcsolódó elismert költségekről szóló 285/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet módosításáról