A német logisztikai szoftverszolgáltató, a Transporeon adatai szerint idén januárban és februárban csökkent az európai fuvarozási kapacitásindex. A kapacitásindex megmutatja, hogy a piacon egy adott időpontban mennyi jármű (és vele raktér) áll rendelkezésre. 100 alatti érték esetén nincs elég jármű az áruk elszállítására, míg felette raktértúlkínálat van.
A kapacitásindex 2022 novembere óta folyamatosan 100 felett van, azaz több jármű dolgozik a piacon, mint amennyire kereslet van. Ám az index növekedési üteme 2023 márciusa óta fokozatosan csökken, vagyis az elszállítandó áru mennyiségéhez közelít a piacon lévő járművek száma. A kapacitásindex 2024. februárban 109,53 volt.
Az, hogy az elmúlt két hónapban csökkent a piacon elérhető járművek száma, a fuvardíjak kismértékű emelkedését eredményezte mind az azonnali megbízásoknál, mind a szerződéses piacon. Az azonnali megbízásoknál a fuvardíjak 14 hónapos csökkenése januárban megfordult. A fuvardíj-index 2024 februárjában elérte a 115,25 pontot, ami éves szinten 6,4%-os növekedést, 2024 januárjához képest pedig 4 %-os csökkenést jelent. A szerződéses piac lényegében nem változott. A szerződéses index februárban 123,65 pontot ért el, ami 1%-os növekedést jelent az előző évhez képest, és 0,7%-os növekedést az előző hónaphoz képest. Az azonnali megbízások fuvardíjszintje egyelőre nem éri el a szerződésesekét, a két piac közötti különbség azonban 2023 augusztusa óta csökken.
Az előrejelzések szerint a továbbiakban is enyhén kapacitásbőséges marad a piac az európai gazdaság gyenge teljesítménye miatt. Húsvétkor rendszerint nő a szállítási igény, ami tovább mérsékli a kapacitástöbbletet, de a közúti árufuvarozási piac csak kismértékben lesz képes emelkedni 2024-ben.
Forrás: TI