A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Megemelt vezetési idők

Átmenetileg nőtt a vezetési idő és csökkent a pihenőidő Európa több országában, köztük hazánkban is. A változások azonban nem egységesek, egyik helyen többet, a másikon kevesebbet lehet vezetni. Hogyan kell ezt a gyakorlatban alkalmazni és nyilvántartani? 

A koronavírus-járvány miatt jó néhány uniós ország könnyített a vezetési és pihenőidők szabályain. Az 561-es rendelet ugyanis lehetővé teszi, hogy egy-egy ország legfeljebb 30 napra eltérést engedélyezzen a rendelettől (pontosabban a 6-9 cikkek szabályaitól). Ezt a 30 napot meg is lehet hosszabbítani. Azaz ha a válsághelyzet indokolja, az uniós országok újra engedélyezhetik az eltérést, szintén legfeljebb 30 napra. Így tett Hollandia is: először április 7-ig engedélyezték az eltérést, majd április 2-án ezt megtoldották újabb 30 nappal.

Az engedélyezett eltérésekről az országoknak azonnal értesíteni kell az Európai Bizottságot, hogy ellenőrzéskor a sofőr ne kerüljön kellemetlen helyzetbe, ne kaphasson bírságot. A változásokat az unió weboldalán is rögzítik, itt találjuk  magyar fordításban: fuvarlevel.hu/vezetesi-es-pihenoido-szabalyai.

Magyarország 11 órára emelte a napi vezetési időt

Magyarország március 20-án jelentette be, hogy él a lehetőséggel, és változtat a vezetési és pihenőidők szabályain. Az új szabályok szerint:

  • a napi vezetési idő 9 óra helyett 11 óra lehet
  • a heti vezetési idő 56 helyett 65 óra lehet
  • a kétheti vezetési idő 90 helyett 105 óra lehet.
  • a 45 perces szünetet nem 4,5, hanem 5,5 óránként kell kivenni
  • a napi pihenő minden nap lehet 9 óra
  • a normál heti pihenő nem 45, hanem 24 óra
  • a heti pihenőt legkésőbb nem az előző heti pihenő után 6 nappal, hanem 7 nappal kell megkezdeni.

Ez a könnyítés április 19-ig érvényes. (Lapzártánkkor még nem jelentették be a hosszabbítást, de valószínű, hogy meg fog történni.)

Rögzítsük az eltérést!

Természetesen az eltérést rögzítenünk kell – magyarázza Kacsó Sándor az Asszisztencia 561 Kft. ügyvezető igazgatója. A napi kinyomatra vagy a korong hátuljára írjuk fel, hogy miért tértünk el az 561/2006 rendelet szabályaitól. Esetünkben például azt: „eltérés a koronavírus járvány magyar szabályai miatt”. Ne maradjon le a dátum és az aláírás sem. Ezt minden nap meg kell tennünk, nem elég az időszak alatt csak egyszer.

A nemzetköziseknek sok szabályt kell figyelni 

Bonyolultabb a helyzete a nemzetközi fuvarozóknak, akik egy nap vagy hét alatt akár több határon is átkelnek. Nekik nemcsak azt kell tudniuk, hogy melyik ország vezetett be eltéréseket, hanem azt is, hogy pontosan mit, és ezek milyen időszakra szólnak. Ezt legjobb az unió oldalán leellenőrizni, és digitálisan vagy kinyomtatva magunknál tartani – tanácsolja Kacsó Sándor.

Sajnos az eltérések nem egységesek. Míg Magyarországon két hét alatt 105 órát vezethetünk, Szlovéniában csak 96-ot, Franciaországban pedig 110-et.

Példának vegyünk egy sofőrt, aki itthon már 100 órát vezetett 14 nap alatt és még elvinne egy gyors fuvart Szabadkára (Szerbia). Ugyan Magyarországon még vezethetne öt órát, de Szerbiában ezt már nem teheti meg. Ott továbbra is az AETR szabályokat kell alkalmazni, azaz a kétheti vezetési ideje nem lehet több 90 óránál. Szlovákiában viszont 96 órára emelkedett a kétheti vezetési idő. Így ha Szlovákiából jönne haza, és épp a határátlépés közben telne le a 96 órányi kétheti vezetési ideje, akkor még kényelmesen hazagurulhatna. Hiszen itthon még lenne 9 órányi vezetési ideje.

Természetesen a nemzetközis sofőröknek is rögzíteni kell a napi kinyomaton, hogy az eltérést mely ország vagy országok szabályai alapján alkalmazták. Ezt el fogja fogadni az ellenőr is, akinél ott lesz az összes uniós változás, tehát ellenőrizni tudja, hogy az adott országban joggal vezettünk annyit. 

Nem mindenhol vonatkozik mindenkire a könnyítés

Figyeljünk arra is, hogy melyik ország milyen típusú szállításokra érvényesítette az eltérést. Van, ahol csak az élelmiszer- és a gyógyszerszállításokra vonatkozik a könnyítés, máshol csak a belföldi szállításokra. Ha az uniós tagállam a mentességet a nemzetközi szállításra adja (a legtöbb esetben igen), akkor a mentesség minden uniós fuvarozóra vonatkozik. (A harmadik országos fuvarozókra azonban nem. Nekik továbbra is az AETR megállapodás szabályait kell betartani.)

– Végezetül kiemelném, hogy munkáltatóként felelősek vagyunk a sofőr egészségi állapotáért. Nem várhatjuk el tőle, hogy betegen vagy fáradtan üljön a volán mögé, akkor sem, ha a vezetési és pihenőidők változásai miatt most többet vezethet – javasolja az Asszisztencia 561 Kft. ügyvezetője.

Arany Edit

 

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu