Az EU egységesen meghosszabbítja a fuvarozók hivatalos okmányainak az érvényességét. A rendelkezés kiterjed a vezetői engedélyekre, műszaki vizsgákra és az árufuvarozáshoz szükséges igazolásokra is.
Az EU tagállamai különböző megoldásokat alkalmaztak a járványveszély ideje alatt lejáró okmányokkal kapcsolatban. Magyarországon például a magánszemélyek összes személyes okmánya érvényes marad a veszélyhelyzet utáni 15. napig. Ez vonatkozik a lejáró forgalmi engedélyekre is, de csak azokra, amelyek magánszemély nevére szólnak. A vállalkozások nevén lévő autók műszaki vizsgáit nem lehet halasztani. (Az egyéni vállalkozók viszont ebből a szempontból magánszemélynek számítanak, mivel az ő nevükre szól a forgalmi, halaszthatják a műszakit.)
Az Európa Parlament most döntést hozott arról, hogy egységesen, többnyire 7 hónapig még érvényesnek tekinti a járványveszély alatt lejáró fuvarozói okmányokat. A hosszabbítások, könnyítések az EU minden tagállamára automatikusan érvényesek. Tehát Magyarországnak sem kell külön rendeletet hoznia a könnyítésekről, azok az EU rendelet alapján életbe lépnek.
Az egyes tagállamok a közös szabályoktól eltérhetnek. Amelyik országnak a működését kevésbé borította fel a járvány, úgy is dönthet, hogy nem kíván élni ezekkel a kedvezményekkel. Előfordulhat ennek az ellenkezője is: ahol úgy látják, hogy a 7 hónap is kevés lesz ahhoz, hogy visszaálljanak normális működésre, ott további 6 hónap türelmi időt kérhetnek az iratok érvényességének a hosszabbítására. Ezeket a külön eljárásokat azonban a tagállamnak be kell jelentenie. Jeleznie kell az EU számára, ha nem kíván élni valamelyik könnyítéssel és továbbra is az eredeti előírásokat tartja érvényesnek.
Magyarország egy kérdésben jelentett be ilyen igényt: nem kívánja alkalmazni a műszaki vizsgák meghosszabbítására vonatkozó uniós rendelkezéseket. Tehát az uniós könnyítések ezen a területen nálunk nem lépnek életbe, a műszaki vizsgákra az eredeti határidő érvényes.
Az EU tagállamainak tehát joguk van ahhoz, hogy különböző megoldásokat alkalmazzanak. De ha valamelyik tagállam nem adja meg a hosszabbítási kedvezményeket saját fuvarozóinak, a másik állam fuvarozójától akkor sem követelheti meg a határidők betartását.
Abba tehát nem szólhat bele az Európai Parlament, hogy a magyar hatóság elvárja-e a magyar fuvarozóktól a műszaki vizsga elvégzését. Viszont, ha Németország lehetővé teszi a vállalkozói számára, hogy csak a járvány után hosszabbítsák meg a lejárt forgalmit, akkor ezt a német szabályt Magyarországon is alkalmazni kell. Így a magyar rendőr nem büntetheti meg a magyar szabályok alapján a német fuvarozót, ha lejárt forgalmival dolgozik Magyarországon, mert az uniós szabályok értelmében az 7 hónappal tovább lesz érvényes.
A hosszabbítás lehetősége azokra az igazolványokra, okmányokra szól, amelyeknek az eredeti érvényessége február 1. és augusztus 31. között járna le. Ide tartoznak:
– a fuvarozói szakmai alkalmasság bizonyítására szolgáló okmányok
– járművezetői képesítésre szolgáló bizonyítványok (GKI)
– jogosítványok
– és a műszaki vizsgák.
A vezetői engedélyen feltüntetett 95-ös kód érvényessége szintén 7 hónappal meghosszabbodik.
A március 1. és augusztus 31. között lejáró fuvarozói engedélyek érvényessége 6 hónappal hosszabbodik meg. Az engedélyekről kiállított hiteles másolatok érvényesek maradnak. Enyhítést kapnak azok a fuvarozócégek, amelyek nem tudják teljesíteni az elvárt pénzügyi követelményeket. Normál körülmények között 6 hónapon belül kell bizonyítani, hogy ismét megfelelnek a feltételeknek, ezt most 12 hónapra hosszabbítják.
A kétévente kötelező tachográf-ellenőrzések érvényessége 6 hónappal hosszabbodik, de csak akkor, ha az eredeti érvényesség március 1. és augusztus 31. között jár le.
Megváltozik a tachográfhoz szükséges járművezetői kártyák kiállítása. A lejáró sofőrkártyák pótlását a tagállamok hatóságai két hónapos határidővel végezhetik el, ha a járművezető a kérelmet március 1. és augusztus 31. között adta be. Ez idő alatt a sofőrnek úgy kell eljárnia, mint más esetben, ha a kártya megsérül: az út kezdete előtt és után is kinyomatokat készít és ezen tünteti fel a szükséges adatokat (ez a 165/2014/EU rendelet 35. cikk szerinti eljárás). A járművezető mindaddig vezethet így kártya nélkül, míg az új kártya meg nem érkezik – feltéve, hogy igazolni tudja, hogy a kártya igénylése rendben megtörtént.
A fenti rendelkezések tehát az EU egész területén egységesek lehetnek, kivéve, ha az adott tagállam nem jelzi az eltéréseket – ahogyan Magyarország tette a forgalmi engedély érvényességével kapcsolatban.
Forrás: 698/2020/EU rendelet
Nagy Csaba