Az EU területén 300 ezer parkolóhely áll a fuvarozók rendelkezésére, de ezek közül alig 7 ezer felel meg a biztonsági és kényelmi követelményeknek. Az EU ezért 250 millió eurót ad parkolóépítésre. A cél az, hogy a főutak mentén 100 km-en belül mindenhol legyen védett, biztonságos parkoló a fuvarozók számára.
Az EU évek óta folytat egy parkolóépítési programot. Ennek része például, hogy az egyes országok közútkezelői együttműködjenek, információt cseréljenek, és kiépítsenek egy közúti információs hálózatot. A fuvarozók így hozzáférhetnek a forgalmi adatokhoz, és útközben pontos előrejelzéseket kaphatnak a várható torlódásokról és az elérhető parkolóhelyekről. Autópályákon haladva már Magyarországon is egyre több helyen találkozunk az előttünk fekvő parkoló üres férőhelyeit jelző digitális táblákkal. Ez egy apró kényelmi szolgáltatás, a mögötte álló rendszer azonban egy egész Európára kiterjedő, eurómilliókba kerülő, átfogó fejlesztés.
De a cél nem csak az, hogy okos táblákkal lássák el a kontinens útjait. Arra van szükség, hogy Európában mindenütt olyan parkolók várják a fuvarozókat, melyek megfelelnek a kényelmi és biztonsági szempontoknak is. Hiába hoznak olyan rendeleteket, hogy a járművezető nem maradhat a fülkében a pihenője alatt, ha a járművet biztonsági okokból nem hagyhatja magára, és nem is talál olyan szálláshelyet, ahol kulturált körülmények között tudja eltölteni a 45 óráját.
Kevés a teherautó parkoló, ráadásul rossz minőségűek is
Jó minőségű, megfelelő kényelmi és védelmi szolgáltatásokkal felszerelt parkolóból még kevés van, és nem csak Magyarországon. Egy 2019-es uniós felmérés szerint mintegy 300 ezer férőhely áll a fuvarozók rendelkezésére, ám ebből mindössze 7 ezer tekinthető megfelelőnek. Tehát nemcsak kevés a parkoló, de a meglévők is rosszul felszereltek. Elégtelen a biztonságuk és rosszul szervezettek a szolgáltatások.
Legalább 100 ezer védett, biztonságos éjszakai parkolóhelyre lenne nagyon gyorsan szükség. Erre már uniós szabály is kötelezi a tagállamokat: még 2021-ben fogadták el azt a rendeletet, ami 100 km-es sűrűséggel írja elő a parkolókat a kormányok számára. Ugyanez a tanulmány azt is megállapította, hogy a rakománylopások, illegális bevándorlók járműre feljutása 75%-ban akkor következik be, amikor a jármű nem őrzött parkolóban várakozik. Az EU ezért most rendeletben határozta meg, hogy milyennek kell lennie egy szabványos parkolónak. Négy biztonsági szintet állítottak fel: bronz, ezüst, arany és platina fokozatba kell besorolni a parkolókat.(Lásd a keretben.)
Beépül az 561-es rendeletbe a parkolók minősítési rendszere
A most megalkotott rendelet a megfelelő parkolóhely feltételeit rögzíti. Ezek a feltételek az 561-es rendeletbe kerülnek bele (ez lesz a 8a cikk). Az elvárások szerint az Unióban található parkolóknak meg kell felelniük bizonyos követelményeknek ahhoz, hogy biztonságosnak és védettnek minősüljenek.
Ezt a biztonsági szintet például az alábbi szempontok alapján határozzák meg:
– behatolások érzékelése, behatolás elleni védelem,
– megvilágítás és láthatóság,
– segélyhívási lehetőségek, kapcsolattartási pontok.
Például egy bronz fokozatra minősített parkoló esetén megfelelő lesz, ha zártláncú videórendszerrel figyelik a helyszínt. A platina fokozathoz ehhez képest kötelező lesz a személyes őrzés, kiegészítve további védelmi intézkedésekkel, például rendszámfelismerő rendszerrel a be- és kilépési pontokon. Sőt ezen a szinten már azt is lehetővé kell tenni, hogy a fuvarozók előre lefoglalhassák a férőhelyeket akár telefonon, akár internetes alkalmazás segítségével.
A fuvarozók számára az új minősítési rendszer azt jelenti, hogy megtervezhető lesz a rakomány értéke alapján az igénybe vett parkolóhely. Nagyobb értéket képviselő áru szállításakor például kötelezhető lesz a járművezető, hogy legalább az arany fokozatot vegye igénybe.
—————————————————————————————————————————————————————-
Bronz fokozat:
- a parkoló határát egyértelműen meg kell jelölni és ki is kell világítani
- a területre csak teherautók és engedélyezett járművek hajthatnak be, ezt táblákkal jelölni kell
- 24 óránként fizikai vagy távolsági ellenőrzést kell végezni (ez utóbbi a kamerás megfigyelés)
- be- és kihajtási pontokon legyenek éjjel is rögzítő kamerák, a felvételeket 30 napig őrizni kell stb.
Ezüst fokozat:
- a parkoló határát olyan eszközzel kell biztosítani, ami megakadályozza az áthaladást (kerítés)
- a kamerák folyamatosan rögzítik a képet
- 24 óránként legalább kétszer ellenőrizni kell, egyszer nappal és egyszer éjjel
- valamennyi jármű- és gyalogossávot meg kell világítan
- a be- és kihajtási pontokat sorompóval kell ellátni, azokat jegykiadó rendszerrel felszerelni
- szükség esetén elérhetőnek kell lennie a személyes segítségnek is 24 órában stb.
Arany fokozat:
- a kerítés legyen legalább 1,8 méter magas, a kerítést meg kell világítani
- a parkoló egész területét be kell kamerázni
- be- és kihajtásnál olyan sorompókat kell alkalmazni, ami alatt nem lehet átbújni
- be- és kihajtásnál rendszámfelismerő technológiát kell alkalmazni
- beléptetőrendszer kell a gyalogosok számára is (pl. forgókapuk) stb.
Platina fokozat:
- a legalább 1,8 méteres kerítésre olyan akadályt is fel kell szerelni, ami visszatart az átmászástól (pl. szögesdrót)
- teljes lefedettséget jelentő videórendszer
- bemászás esetén a videórendszer hang- és fényjelzéssel riasztást ad le
- napi 24 órás személyes vagy videós felügyelet kell
- be- és kihajtási pontokon behatolás-érzékelés, riasztás
- be- és kihajtás esetén a biztonsági személyzet ellenőrzi a rendszámot (összehasonlítják a rendszámfelismerő adataival)
- be- és kihajtási pontokon kétlépcsős beléptetési rendszer (a rendszám ellenőrzése mellett valami más azonosítást is választani kell)
- minden portaépületnek betörésbiztosnak kell lennie
- lehetővé kell tenni a biztonságos előzetes foglalást telefonon és interneten is stb.
—————————————————————————————————————————————————————-
Mindenhol kulturáltan pihenhetünk
A biztonsági intézkedések mellett a rendelet kitér a parkolók szociális körülményeire is. Ez nem függ a biztonsági besorolástól, a megfelelő feltételeket mindenhol biztosítani kell. A zuhanyzókat, illemhelyeket, étel- és italvásárlási lehetőségeket, az ingyenes internet-hozzáférést, áramellátást alapszolgáltatásként kell biztosítani. Ételt és italt a nap 24 órájában lehessen vásárolni, továbbá álljon rendelkezésre egy étkezőhelyiség is a járművezetők számára. Az áramellátásnak egyelőre a személyes használatot kell kielégíteni, ám 2027-től a hűtőkocsik áramellátását is biztosítani kell.
Pénzt is adnak rá
A legfontosabb kérdés természetesen az, hogy mikor várhatjuk ilyen parkolók megjelenését. Jók a leírt elvárások, jó lenne a gyakorlatban is használni ezeket a lehetőségeket. Ezzel kapcsolatban arra számíthatunk, hogy a most induló beruházásoknak már ezeknek a feltételeknek kell megfelelniük. Induló beruházások pedig várhatóan lesznek, hiszen az EU jelentős összeget, 250 millió eurót biztosít ilyen parkolók építésére. Ezek pályázható pénzek a beruházók számára. Információink szerint Magyarországon is legalább három helyszínen zajlik parkolóépítés, már ezen elvárások alapján. Hatvanban például egy silver besorolású parkoló épül, ezt még idén év vége felé tervezik átadni a fuvarozóknak.
Nagy Csaba